stressi ja mielipaha?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lily
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lily

Vieras
Onko kellään faktatietoa, miten raskausaikana koettu stressi ja mielipaha vaikuttavat sikiöön? Koko odotusaika on ollut todella raskasta mieheni törttöilyjen takia (pettämistä ym.) Syön erittäin terveellisesti ja ulkoilen, mutta nukkumiset on jääny aika vähiin. Omaa pahaa oloani olen käynyt purkamassa neuvolan psykologilla ja se on auttanut. Huolestuttaa silti, mitä vahinkoa olen saattanut aiheuttaa vauvalleni! Terveydenhoitaja ja psykologi ovat molemmat kuitanneet huoleni vauvan terveydestä ""turhaksi "" mutta mitään faktaa kumpikaan ei ole antanut asiaan liittyen.

Laskettu aika on ihan lähellä ja valitettavasti koko raskaus on kyllä mennyt enemmän tai vähemmän itkiessä. En missään vaiheessa tosin ole toivonut, että menisi kesken tms. - päinvastoin odotan rakkaudella tätä vauvaa vaikka sitten ilman miestäni. Olisin kiitollinen tiedoista ja vaikka omakohtaisista kokemuksista, jos joltain sellaista löytyy!

En tiedä muista ongelmista joita stressi aiheuttaa mutta ainakin se lisää keskenmenon ja ennenaikaisen synnytyksen vaaraa.

Itse stressin aiheuttaman (lääkärien mukaan) keskenmenon rv:llä 17 kokenut...

Vaikeahan sellaista on tieteellisesti todistaa. Mahtaako asiasta olla tutkimuksia? Tunnen raskausaikana masentuneita äitejä, joiden lapset ovat vaikuttaaneet hyvin aurinkoisilta. Osa meistä sitä paitsi stressaa luontaisesti enemmän, osa vähemmän. Eiköhän lapsesi ole ihan turvassa!

Yritä nyt keskittyä vain vauvaasi ja ole itsellesi armollinen.
Voimia.

Tiedän itse parikin tapausta, joissa puoliso on kuollut vaimon raskauden aikana, mikä on varmasti ollut stressaava tapahtuma lapsen äidille. Lapset ovat kuitenkin olleet syntyessään ihan ""normaaleja terveitä lapsia"" eikä myöhemminkään ole mitään ihmeellistä käynyt ilmi. Varmaan tuo naisen hormonitoiminta jne hieman häiriintyy stressistä mutta jos ei keskenmenoa tule niin tuskin tästä silloin on harmia ollut. Uskoisin, että syntymän jälkeinen elämä vaikuttaa kuitenkin lapseen paljon enemmän kuin ennen syntymää tapahtuneet asiat.

Mulla oli raskausaika elämäni stressaavin, enkä ole helppoa elämää elänyt ennenkään, joten raskausaika oli aivan kamala. Nyt on ihan terve tokaluokkalainen tuossa. Eli en minä ainakaan mitään vaikutusta tiedä, ole huomannut.

Onnea vain synnytkyseen, ole onnellinen vauvastasi!

PS. munkin mies petti mua koko raskausajan

Yhteistyössä