stressaantuuko muut vauvan itkusta? miten tästä pääsee eroon?

• Viestiketjun aloittaja mami
  • Ensimmäinen viesti
mami
esim. melkein aina lähtö tilanteissa huutaa, ja mun tekee mieli paiskaa ulkovaatteet lattialle ja kirota itsekseen, turhaudun kun en yhtään kestä vauvan huudattamista(siis vauva itkee= sillä on joku hätänä->pitäisi tehdä kaikkensa että hätä laantuu=vauvan tarpeisiin on vastattu. mutta jos on pakko lähteä tiettyyn aikaan jonnekkin em neuvolaan tai lääkäriin niin sit jos huutaa ni en voi lykätä lähtöä). siis tää on suuri ongelma. haluan vauvan parasta mutta tää stressi uuvuttaa mut täysin,jatkuva stressitilanne päällä :'(

Se on ihan normaali reaktio, lapsen itkun kuuluukin aiheuttaa stressiä omille vanhemmille.

Mutta sä varmaan tarvitsisit ehkä vähän jotain apua siihen, että jaksat sitä stressiä paremmin. Lepoa tai jotain. Tai sitten koitat ennakoida niin, että pystyt minimoimaan sen lapsen itkun ja hädän niissä tilanteissa, sovitat edeltävän aikataulun niin että lapsi on syönyt ja saanut kuivat vaipat ja niin edelleen. Tosin silloin kaikkien lakien mukaan käy niin, että päästä varpaisiin topattu vauva vääntää isot kakat juuri, kun olet kiskomassa omia kenkiä jalkaasi :xmas:

:hug: :hug:

vauvan itku on stressaavaa ja se on sitä syystä. vauvalla ei aina tarvi olla mitään järkyttävää hättäkään, sehän on niitten keino kommunikoida. sä et oo kaikkivaltias vauvasi suhteen ja se siitä. jos sillä on vääränmerkkinen vaippa eikä osaa sitä sanoa, et voi tietää mistä kiikastaa :D vauvat nyt vaan kätisee ja kiljuu paljon ilman mitään järkevää syytä.
mut sun rauhallisuuteen tai stressinsietoon. esim kun vauva itki tuntitolkulla mahaa tai muuta, mä hoilotin äänikäheänä lastenlauluja. lastenlaulut on ihan niinku mantroja, niissä on tasanen rytmi ja toistuva sävel. ne rauhottaa ainaki laulajan, jos ei sitä vauvaa. joskus hoin ääneen että "ei hätää, se menee kohta ohi, ei ollenkaan hätää" enkä oikee tiedä puhuinko enemmän itselleni vai vauvalle :LOL:

muoks* älä kokeile matkalla neuvolaan! jos puliset itekses tai laulat koko matkan sua saatetaan mulkoilla..... :whistle: :D

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä stressaannun, hyvin helposti, oli vauva sitten oma tai jonkun muun... Mulla on myös tavallista herkempi kuulo, et uskoisin, et sekin on syynä...
Ja jotkut on ääniyliherkkiä, ja silloin kyllä vauvan/lasten itku ja metelöinti nostaa stressitasoa aika paljon.

joo
Alkuperäinen kirjoittaja siperia:
Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Mä stressaannun, hyvin helposti, oli vauva sitten oma tai jonkun muun... Mulla on myös tavallista herkempi kuulo, et uskoisin, et sekin on syynä...
Ja jotkut on ääniyliherkkiä, ja silloin kyllä vauvan/lasten itku ja metelöinti nostaa stressitasoa aika paljon.
Mä oon vähän miettinyt, että onkohan mulla se, kun vedän kilareita, kun on hirvee meteli, niin oikeesti vaan pamahtaa pää!! En koskaan kuuntele musiikkia tms. kun haluan viettää aikaani hiljaisuudessa, kun en kestä mitään ylimääräistä mökää.

Yhteistyössä