Stressaako joku muka oikeesti joulusta?

• Viestiketjun aloittaja ihmejakumma?
  • Ensimmäinen viesti
ihmejakumma?
Onko ihmisiä, jotka oikeasti panta kireenä yrittää saada aikaan täydellisen "saarioisjoulun" hinnalla millä hyvänsä? Tekee itse kaiken mahdollisen, siivoo jokaisen nurkan ja kolon, ostaa lapsille ne täydelliset lahjat vaikka lainalla ja lopulta sitten aattona menettää hallintansa kokonaan ku unohti mantelin puurosta ja tyrskii keittiön pöydän alla ku on epäonnistunut ihminen.

Tällaisesta on puhetta mediassa, mut onko näitä oikeesti? :D

• Tykkää
Reactions: Jehnny Tightlips
Hui.. Kuulostaa pelottavalta.

Onko sulla itsellä ollut aikuisena olo et pitäisi tehdä enemmän? Ootko siis joutunut miettimään omia joulunviettotapojasi?
No se seuraus siitä oli että omilleni lähdettyä tein melkeimpä kaiken päinvastoin. En koskaan ymmärtäny sitä miksi joulusta pitäs ottaa niin hirveä stressi ja tohina. Tulee se joulu vähemmälläkin eikä kukaan vietä sitä komeroissa. Jouluruokaa ei tarvi olla niin että sitä syödään vielä kesäkuussa pakkasesta jne. Äidille se oli joku kauhea suoritus joka toistu joka vuosi kellolleen. kotoa lähettyä se soitti aattona että mitäs nyt teette, ettei kai jo sitä ja sitä..

ap...
Ai kamala. No onneksi oot kuitenkin voinut luoda omat rauhalliset tapasi. Varmaan ollut äidillesi tosi vaikeaa päästää irti lapsista ja siitä joulusta jota on ylläpitänyt.

Onko hän ollut teillä jouluna? Kykeneekö nauttimaan vieraana erilaisesta joulusta? Onko ollut myös muiden juhlien kanssa yhtä hysteerinen?

Tää on jotenki tosi kiinnostavaa. :D

Ai kamala. No onneksi oot kuitenkin voinut luoda omat rauhalliset tapasi. Varmaan ollut äidillesi tosi vaikeaa päästää irti lapsista ja siitä joulusta jota on ylläpitänyt.

Onko hän ollut teillä jouluna? Kykeneekö nauttimaan vieraana erilaisesta joulusta? Onko ollut myös muiden juhlien kanssa yhtä hysteerinen?

Tää on jotenki tosi kiinnostavaa. :D
Ei oo ollu meillä jouluna. Juhlien suhteen se on muutenkin kauhea säätämään ja laittamaan ja hössäämään. Kaikki pitää olla tarkkaa ja järjestettyä. Kontorolloiva luonne.

"paula"
No onhan niitä- mut tuskin käyvät palstalla ollenkaan näin joulun alla:-D

https://www.youtube.com/watch?v=cufxck9uIDQ

Kertauksena vaan:)
Ennenmuinoin halusin suklaapalloja kuuseen, mut sekin into on hävinnyt...:-D

nohh
En ole tuollaisiin myöskään koskaan törmännyt. Mielestäni perusteellinen kodinsiivous ei ole ylimääräistä tai turhaa hösäystä, pari kertaa vuodessa se on tehtävä kuitenkin, joten miksei sitten joulun alla, jolloin joulua on ihana viettää puhtaassa, siistissä ja raikkaassa ympäristössä, ja jos kaapin oven sattuu aukaisemaan, eivät tavara tipu sieltä niskaan.

"paula"
[QUOTE="paula";30529880]No onhan niitä- mut tuskin käyvät palstalla ollenkaan näin joulun alla:-D

https://www.youtube.com/watch?v=cufxck9uIDQ

Kertauksena vaan:)
Ennenmuinoin halusin suklaapalloja kuuseen, mut sekin into on hävinnyt...:-D[/QUOTE]

Nykyään ostelen kivellisiä kirsikoita ja laitan niitä kasvamaan. Joskus vielä ihastelen niiden kukkia enemmänkin:
taivasalla.net - toukokuu 2014

Äidin lapsuuden ihme jouluna oli appelsiini. Mut nekin kasvavat hyvin ruukuissa! Olisi kasvaneet silloinkin, kun onhan pirttejä lämmitetty kauan...

iu
Nuorena, omilleni muutettuani, yritin kovasti jatkaa lapsuudenkodin jouluperinteitä - siis että kaikki kolkat piti siivota ja ihan kaikki tarjottavat piti tehdä itse. Eihän siitä pitemmän päälle mitään muuta tullut kuin armoton stressi, joten nyttemmin jo osaan ottaa rennosti: siivoan "riittävästi", ruuista teen mitä viitsin ja loput ostan valmiina. Kuusi, kukat ja kynttilät hoitaa loput. :)

Lopulta se on kuitenkin tunnelma, mikä tekee joulun, ei se, että viimeinenkin kaapin nurkka on varmasti ojennuksessa.

Oma äiti stressas ja keneläkään ei ollut kivaa.
Mä en ole tolle linjalle lähtenyt yhtää, ostan ruuat valmiina ja nautin tunnelmasta. Ja syön sitä ruokaa mitä haluan, enkä vääntele hedelmä-ja taatelikakkuja vaan koska ne kuuluu perinteisiin. Siistiä meillä on aina joten sekään ei stressaa.

En ole tuollaisiin myöskään koskaan törmännyt. Mielestäni perusteellinen kodinsiivous ei ole ylimääräistä tai turhaa hösäystä, pari kertaa vuodessa se on tehtävä kuitenkin, joten miksei sitten joulun alla, jolloin joulua on ihana viettää puhtaassa, siistissä ja raikkaassa ympäristössä, ja jos kaapin oven sattuu aukaisemaan, eivät tavara tipu sieltä niskaan.
Äiti tekikin sen aina syyllistäen ja kiireellä. Mitään muuta ei saanu useaan päivään ajatella kun siivoa siivoa puunaa puunaa ja annas olla jos uskalsit huilata välillä. Vieläkin pursuaa korvista tuhannet pasteijat ja ruoat mitä väännettiin. Sinä jouluna mulla hirtti sitte kokonaan kun olin yksin kotona monenapäivänä siivonnu ja vahannu ison talon parketit. Ja aivan puhki. Vanhemmat tulee kotiin ja ensitöikseen äiti alkaa kitistä kun mä välillä vaikka katoin töllöä. Sillon mä päätin että koskaan en perhettäni rissaa ja kiristä sillä siivoamisella ja armottomalla puunauksella kattoa myöten. Mitä se meillä oli.
Sama oli tilanne kun olin menossa naisimiisn ja menin häiden alla kotona käymään laitettuani uutta kotia ja muuttoa. Taas väsyneenä kaikesta. Eiköhän ollu edessä jälleen puunausta ja jääkaapin siivousta ja...vaikka ei me edes kotona niitä juhlia pidetty. Sillon mä ilmoitin että lähden takasin kotiini jos joudun työleiriin tääläkin. Emme juhli täälä ja kaaso+bestman eivät jääkaapissa asu. Etenkin kun kaik oli puunattu 4kk aikasemmin joulun takia.

Oma äiti stressas ja keneläkään ei ollut kivaa.
Mä en ole tolle linjalle lähtenyt yhtää, ostan ruuat valmiina ja nautin tunnelmasta. Ja syön sitä ruokaa mitä haluan, enkä vääntele hedelmä-ja taatelikakkuja vaan koska ne kuuluu perinteisiin. Siistiä meillä on aina joten sekään ei stressaa.
Aivan. Vältän yhtä jos toistakin, kaikkea ei tarvi vaan siksi että on joulu. Meillä ei edes syödä suuremmin kuivakakkuja eikä kiloittain pipareita ja torttuja. Tehään sellanen että kaikilla on mukava olla. Mikään ei oo pakollista siksi että näin aina on tehty...

vierailija
Aivan. Vältän yhtä jos toistakin, kaikkea ei tarvi vaan siksi että on joulu. Meillä ei edes syödä suuremmin kuivakakkuja eikä kiloittain pipareita ja torttuja. Tehään sellanen että kaikilla on mukava olla. Mikään ei oo pakollista siksi että näin aina on tehty...
Pipari vois olla hyvä perinne silloin kun tarvis maustaa joku iso paella tai pataruoka. Vähän niinku 2 nakki riittää maustamaan kattilallisen keittoa - suolan puolesta

Yhteistyössä