Streptokokki-B ja raskaus ----> Kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mietityttää....
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mietityttää....

Vieras
Kun synnytyksessä annetaan suoneen antibioottia estääkseen ettei streptokokki tartu vauvaan, niin mikähän todennäköisyys on että lääkkeestä huolimatta vauva saa tartunnan? Vai estääkö lääke sen kokonaan?

Lääke estää sen kunhan vaan ennen kalvojen puhkaisemista se muistetaan antaa. Minulla itselläni kävi aikoinaan niin että ei ollut neuvolakortissa mainintaa streptokokista ja en itse siinä tilassa muistannut siitä mainita niin jouduimme pikkuisen kanssa olemaan sairaalassa 6 vuorokutta. Kunnes vaavin bakteeri viljely valmistui tämän ajan vaavi sai antibioottia kokoajan.

Mulla kans streptokokki-B ja edellisen synnytyksessä sain antibioottitipan ja vauvalle ei tullu mitään.
Olin itse siitä aika hysteerinen ja etin kaiken mahdollisen tiedon ja kyllä se tieto oli pitkälti se et kun antibioottitippa laitetaan ajoissa(jos vedet menee niin tunnin sisällä pitäs olla tipassa muistaakseni) niin se estää vauvan infektiot todella hyvin. Toki sit itse tarkkailin lasta ja yhdet verikokeet hänestä otettiin synnärillä, kai lähinnä mun mielen rauhoittamiseksi.

Ja yhdellä ystävällä kans toi strepto ja kaksi lasta sen aikana tehny, molemmissa antib.tippa ja vauvoille ei kummalekaan oo tullut mitään. Eli: kyllä se antibiootti on tosi tehokas kun ajoissa laitetaan!

Mulla on kahdessa raskaudessa ollut, ja käytäntö kerkesi muuttua välissä=)
Kakkonen käynnistettiin kalvot puhkomalla ja antibioottia olisi laitettu jos synnytys olisi pitkittynyt, eli kestänyt yli 6h. Kesti 4h18min.
Kolmonen kun syntyi niin oltiin, että kalvojen puhkaisulla ei missään nimessä käynnistetä ja antibioottia sain heti kun synnytys katsottiin olevan käynnissä. En jaksa muistaa sainko toista pulloa antibioottia kun torkuin yhden välin epiduraalin saatuani=).

Kumpaakin vauvaa tarkkailtiin joka-aamusin tulehdusarvokokein ja jännä on, että kolmosen jonka synnytyksessä sain antibioottia, tulehdusarvot nousivat himppua vaille antibiootinanto rajaa, laskivat kyllä sitten onneksi ilman lääkitystä.

Yhteistyössä