Sterilisaatiosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja reeta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

reeta

Vieras
Mulle tehtiin viime pe, ja edelleen on maha ihan kamala. Mustelmia juu kun kaasu meni vatsanpeitteen alle vahingossa, ja navan alla on 5cm haava joka on kipee kun oli sappileikkauksen jälkeen niin paljon arpikudosta ettei mennykään pienemmästä reiästä.

Nyt vaan on vyötäröllä, 5cm navasta vasemmalle puolelle, kamala tunne että siellä koko aika joku repee tai pullistuu. Siinä kohdalla ei näy mitään, mutta on vaan kipee. Eilen kävin lääkärissä, oli tosi nuori tyttö siellä joka kysyi multa että kauanko ton jälkivuodon pitäis kestää...no öööö, en mä vaan tiedä-viikon tai kaks??

Niin että pitäsköös tästä ny mennä johonki vai odotella vaan että meneekse ohi. leikkausosastolle päiväkirurgiselle en voi soittaa kun meni kiinni heinäkuuksi mutta sairaalaan osastolle tietty voin.

Ja yleisesti ottaen, paljonko ootte saanu sairaslomaa kys. operaatiosta? Mulle tuli vain se pe la ja su. Ja nyt mulla on pää niin täynnä räkää ettei henki kulje :/ Töihin pitäs mennä torstaina mutta saas nähdä kun ei tää olo mikään huippu oo.

Mulla oli kovia kipuja viikon - puolentoista; tosin samalla operoitiin muutakin sterilisaation lisäksi.Haava repes, mutta sitä kävin tk:ssa näyttämässä.Seurattiin ja paranihan se lopulta.Sairaslomaa kirjoitettiin muutama päivä.

Jos se toimenpide tehtiin perjantaina, niin varmasti voit vielä olla kipeä. Jos ei lämpöä/kuumetta, haavan punoitusta, kuumotusta tai erittämistä ole, voit varmasti vielä seurailla kotona. Olethan ottanut särkylääkettä? Jos jotain noista edellämainitsemistani tulehdusoireista ilmaantuu, niin sitten lääkäriin. Ja jos susta tuntuu, ettet torstaina ole työkykyinen, niin sitten haet lisää saikkua.
Mutta hyvät naiset, yleisesti ottaen, miksi te annatte tehdä sterilisaation itsellene? Siis, jos se nyt ehkäisymielessä tehdään. Itse ajattelen niin, että vakisuhteessa saa kyllä mies teetättää sterilisaation itselleen. Me naiset huolehditaan ehkäisystä siihen saakka (pillerit, kierukat yms...) ja kannetaan ja synnytetään lapset, niin eiköhän olla ihan tarpeeksi tehty omalta osaltamme perhesuunnittelun eteen... Ja kaiken lisäksi sterilisaatio on toimepiteenä paljon helpompi tehdä miehelle. Ei tarvitse nukutusta vaan tehdään yleensä puudutuksessa ja on anatomisessa mielessä helpompi suorittaa ja näin ollen siis vähemmän riskejä. Niin, että laittakaa ne miehenne sinne sterilisaatioon, jos lapsiluku on täynnä. Ja tämä siis vaan niille, jotka vakisuhteessa.

Meillä mä halusin itse mennä sterilisaatioon ja kun se sopi miehellekkin hyvin, niin siks mä menin toimenpiteeseen ja samalla saatiin tehtyä muutkin tarvittavat.Yks toimenpide kyllä epäonnistui, mutta sekin johti siihen, että selvisi miks hormonikierukka petti.

Yhteistyössä