sterilisaatiosta,kuinka monelle tehty?

• Viestiketjun aloittaja nimetönnä nyt
  • Ensimmäinen viesti
nimetönnä nyt
onko vaikuttanut menkkoihin,ja missä vaiheessa tehtiin.meillä harkitaan sterilisaatiota(minulle siis)tän seuraavan synnytyksen jälkeen.kaikki tiedot&kokemus olis tarpeen.joten....

Mulla on neljäs sektio edessä. Edellisessä sektiossa leikkaava nuori naislääkäri oli sitä mieltä etten enää saa saisi saada lapsia. (kohtu on ohentunut) Talvella kävin asiasta lääkärissä ja toinen lääkäri ei ollut ihan samaa mieltä. Meidän neljännen lapsosen pitäis syntyä toukokuussa. En tiedä suostunko vieläkään sterilisaatioon vai käytänkö vain pillereitä... No, tästä ei tietenkään ole sulle apua, mutta halusinpa vain vastata.

Mulle tehty sterilisaatio kolmannen sektion yhteydessä.Lääkäri suorastaan tyrkytti sitä.Oli alunperin puhe tehdä klipseillä, mutta synnytys käynnistyi ennen sovittua sektio päivää ja toinen lääkäri laittoikin putket poikki ja pätkä välistä pois.
Mulla vaikuttaa menkkoihin että kiiertoon, sekä muutenkin hormonitoimintaan.Pää on välillä ihan sekasin...
Menkat suht säännölliset, muutta vuotaa enemmän kuin ennen ja saattaa olla omituisia välivuotoja.Kannattaa miettiä tarkaan, ottaako sterilisaatiota, se on lopullinen vaihtoehto, eikä minun tapauksessa ainakaan ole ollut parempi vaihtoehto, kun ennen säännölliset ja kivuttomat menkat muuttuneet tosi paljon...Kukaan ei vihjaissutkaan ennen toimenpidettä että sillä on vaikutuksia hormonitoimintaa.

Anne35
Mulle tehtiin v.2003, kolmas lapsi synty heinäkuussa ja sterilisaatio tehtiin marraskuussa. Menkat tulee olee samanlaiset kun ne on ennen toimenpidettäki, näin sanoi kätilö mulle ja mun kohdalla on pitänyt paikkaansa.
Haava ei ollu kipee, muutama päivä piti vaan olla nostamatta mitään painavaa....ja muistaa suihkutus.
Olen ollut tosi tyytyväinen.
Mutta muista että se on lopullinen päätös että lapsia ei enää tule....tai hmmmmmmmm, leikkaava lääkäri sano et ei se 100%:sen varma ehkäsykeino ole... ;)

No nyt alko mietityttää. Itsellä kuudes raskaus meneillään; laskettu aika on heinäkuun puolivälissä. Viimesin raskaus tuli yllättäin. Edellinen synnytys oli vasta nyt elokuussa 8/04 ja synnytyksen jälkeen ehti olla vain yhet menkat ku "paksuksi pamahdin". Oli tarkoitus laittaa hormonikierukka mutta haaveeksi jäi. Lapsiluku olisi ollut jo meidän perheen osalle riittävä ja päätinkin, että nyt synnutyksen yhteydessä otan sterilisaation.
MUTTA toivottavasti minun osalta menkkavuoto ei enää lisäänny eikä kivut enää palaisi sillä vuoto on ollu tähänkin asti runsasta ja kärsin vuosia pahoista kivuista olin jopa työkyvytön. Pitääpä ottaa asia puheeksi neuvolassa ja harkita uudelleen uskaltaako sitä tehdä.

koukero
mulle ehdottiin hormonikierukkaa,sanoivat neuvolas että sterilisaatio lisää vuotoa...ja mulla kun muutenkin kestää 7pvää ja runsaat en uskaltanu ottaa riskiä.mut ei ole kierukan kans ollu sen kummempaa ehkä vähän niukemmat.

herpertti
Mulle tehtiin pari vuotta sitten sterilisaatio ja ihan tyytyväinen olen ollut. Vuoto on vain lisääntynyt ja kestää tosi pitkään7 pv, mut muuten kierto on ollut tosi säännöllinen. Muuta haittaa ei ole ollut. Pari eka kuukautta leikkauksen jälkeen arpi oli tosi aristava ja mulla on jäänyt napaan tosi ruma arpi.

ellun kana
heipä hei!tulinpa kurkkaan tännekin,vaikka en tähän ikäryhmään kuulukaan. ;) itse odotan kolmatta lasta(ikää mulla 26-v),ja harkitsin tuota sterilisaatiota..mutta lukiessani vastauksianne pisti kyllä harkitsemaan uudelleen.tiedän että tämän kolmannen jälkeen on lapsiluku minun kohdalla täynnä..mutta pelkään että sterilisaation jälkeen menkkani muuttuisivat runsaiksi ja kivuliaksi.joten nyt sitten ajattelin että tämän vauvelin jälkeen laitatutan kuparikierukan..

\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2005 klo 11:06 ellun kana kirjoitti:
heipä hei!tulinpa kurkkaan tännekin,vaikka en tähän ikäryhmään kuulukaan. ;) itse odotan kolmatta lasta(ikää mulla 26-v),ja harkitsin tuota sterilisaatiota..mutta lukiessani vastauksianne pisti kyllä harkitsemaan uudelleen.tiedän että tämän kolmannen jälkeen on lapsiluku minun kohdalla täynnä..mutta pelkään että sterilisaation jälkeen menkkani muuttuisivat runsaiksi ja kivuliaksi.joten nyt sitten ajattelin että tämän vauvelin jälkeen laitatutan kuparikierukan..
Mulle sanottiin neuvolassa että kuparikierukka lisää vuotoa eikä ole varma ehkäisykeino. Mulla oliki sit hormonikierukka. Vuodot väheni huomattavasti.

Minä olen ja harkinnut sterilisaatiota nyt toukokuussa synnytyksen jälkeen. Lapsiluku on aivan varmasti täynnä (5:s tulossa).
Täytyy ensikerralla neuvolalääkärin kanssa vielä asiasta keskustella tarkemmin.

Lorina
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2005 klo 12:21 JuiceFani kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.01.2005 klo 11:06 ellun kana kirjoitti:
Mulle sanottiin neuvolassa että kuparikierukka lisää vuotoa eikä ole varma ehkäisykeino. Mulla oliki sit hormonikierukka. Vuodot väheni huomattavasti.
Oliskohan toi hormoonikierukka yli 40:sille !? Hormonitoiminta alkaa laskea reilua vauhtia sillon. Itselläni oli kuparinen 30v. etiinpäin. Jälkiviisaana. . alle 40v kupari ja yli 40 hormooni. . olisin ottanut itselleni. Kuparisella kuukautiseni n.40v-> kesti n.10pv ja tulivat 14 krt/v. n45v->ei kivuliaat mut vielä runsaammat. Yölläkin hyppäsin wc:s kun tuli hyytymäpurkauksia. Kesto 14pv. . 12-14krt/v. En kaipaa niitä aikoja. Olin tosi kyllästynyt koko touhuun. Menin yksit. gynelle. .löyty iso myooma halk. n. 6sm ja muutama pienempi. Olin sillon 48v. Leikkausjonoon. . pitkä vuosi! Lähti kohtu ja munasarjat. Siihen loppui oma hormoonituotanto. On vaikea löytää -nainen- tasapainoa! Halut ei hävinneet, mut limakalvot oheni, kutina, kuivuus ja hiivaa(ei koskaan ennen hiivatuleh.). Hoitoja on mut kun kaikki ei käy kaikille. Näitä "naisten " ongelmia riittänee aina!!

Hei!
Minulle tehtiin sterilisaatio viidennen synnytyksen jälkeen, päivä synnytyksestä . Raskausaika oli mielestäni epävarma ajankohta harkita tällaista isoa asiaa. Samalla kertaaoli onnellinen odotuksesta mutta piti tehdä päätös haluaako kokea sitä enää koskaan kehossaan, mielessään, perheessään. Siis päätös oli vaikea tehdä vaikka tiesi että tämä lapsimäärä on perheemme lopullinen koko. Sterilisaatiosta ja synnytyksestä on kulunut vasta n.11kk ja imetän osittain mutta kuukautiseni ovat olleet normaali vuodoltaan ja kestokin 4-5pv, mutteivat vielä kierroltaan säännölliset. Haava ei ollut ensinkään pienimpiä mitä terveydenhoitajanikin oli nähnyt. mutta on parantunut jo aika siistiksi joskin sen selvästi huomaa. Tunteiltani tunnen olevani jokseenkin tasapainoinen, päätökseeni olen tyytyväinen ja kaikin puolin ratkaisu oli meille sopiva(aiemmin oli monenmoisia ongelmia eri ehkäisykeinojen kanssa: kierukka-aikana kohdun ulkoinen raskaus ja hormooniehkäisyt pistivät minun tunteeni ja mieleni tuon tuostakin myllerrykseen). Kokemukseni tässä lyhykäisyydessään ja toivon sinulle viisautta ja voimia vaikeaan päätökseen! :hug:

Yhteistyössä