Sterilisaatio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piprane ema
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle tehtiin maaliskuussa Essure-sterilisaatio humautuksessa. Eli ei tuntunut miltään. Hetkellisesti toimenpiteen jälkeen oli menkkamaista jomotusta (hieman vain kovempaa kuin normaali), johon yhden buranan pyysin.
Muuta kipulääkitystä en tarvinnut.
Johtimiin laitettiin sellaiset vieterit jotka sinne sitten arpeutuvat kiinni.

Essuressa ei nukuteta, jotkut selviävät pelkillä kipulääkkeillä ja jotkut tarvitsevat humautuksen. Essure ei ole sellainen perinteinen leikkaus. Jos laitetaan klipsit niin se on ihan leikkaus joka tehdään nukutuksessa.
Jos sulla on kolme lasta tai ikää 30 niin pitäisi saada sterilähete. Valitettavasti vain jotkut lääkärit silti kieltäytyvät lähetteestä. Tunnen naisia jotka ovat tulostetun lain kanssa menneet lähetettä hakemaan ja ovat sen tiukasti vaatimalla saaneet.
Itse sain lähetteen helposti mutta polilla alkoi sitten kierukkakäännytys ja ehdotettiin toimenpiteen unohtamista, tai siis sanottiin suoraan että "unohdetaanko koko steri". Sanoin että ei unohdeta!

Essuressa ei nukuteta, jotkut selviävät pelkillä kipulääkkeillä ja jotkut tarvitsevat humautuksen. Essure ei ole sellainen perinteinen leikkaus. Jos laitetaan klipsit niin se on ihan leikkaus joka tehdään nukutuksessa.
Jos sulla on kolme lasta tai ikää 30 niin pitäisi saada sterilähete. Valitettavasti vain jotkut lääkärit silti kieltäytyvät lähetteestä. Tunnen naisia jotka ovat tulostetun lain kanssa menneet lähetettä hakemaan ja ovat sen tiukasti vaatimalla saaneet.
Itse sain lähetteen helposti mutta polilla alkoi sitten kierukkakäännytys ja ehdotettiin toimenpiteen unohtamista, tai siis sanottiin suoraan että "unohdetaanko koko steri". Sanoin että ei unohdeta!

Tuo kipulääkitys-humautuksessa on varmaakin enemmän paikasta kiinni kuin tarpeesta. Automaattisesti minulle se tehtiin humautuksessa, ei muusta edes ollut puhetta.

Meilläpäin ei tehdä essureita. Mielummin olisin ehkä sen ottanu kun perinteisen laparoskooppisen operin mutta pääasia että sterilisaatio on tehty ja enempää lapsia ei tule. Mulle kun ei sovi raskaus, synnytys eikä hormonaaliset ehkäisyt. Mielummin olisin poistattanut koko kohdun mutta ei tehty sellasta.

[QUOTE="kysyjä";22334182]Meneekö miehen tietoon jos tekee sterilisaation? Joskus ammosina aikoina oli kai ollut että miehen suostumus pyydettävä mutta onko enää?[/QUOTE]

Kyllä.

[QUOTE="kysyjä";22334182]Meneekö miehen tietoon jos tekee sterilisaation? Joskus ammosina aikoina oli kai ollut että miehen suostumus pyydettävä mutta onko enää?[/QUOTE]

Ei mun mieheltä ainakaan mitään kysytty. Mutta kyllä se tiesi mitä mulle tehtiin kun haki mut päiväkirralta.

[QUOTE="Hanna";22334200]Ei mun mieheltä ainakaan mitään kysytty. Mutta kyllä se tiesi mitä mulle tehtiin kun haki mut päiväkirralta.[/QUOTE]

Multa lääkäri kysyi ja laittoi paperille ylös. Mies ei kyllä mukana ollut, että ei kai siinä niin tarkkoja olla.

Ei tarvita miehen suostumusta tai läsnäoloa, vaikka jotkut lääkärit edelleen niin väittävät.

[QUOTE="Hanna";22334200]Ei mun mieheltä ainakaan mitään kysytty. Mutta kyllä se tiesi mitä mulle tehtiin kun haki mut päiväkirralta.[/QUOTE]

Kiitti,hyvä tietää. Mies haluaa lisää lapsia ja minä en. Olisi helpoin ratkasu...

Naiselle sterilisaatio tehdään tähystysleikkauksella, miehelle voidaan tehdä polikliinisesti paikallispuudutuksessa. Edelleenkin suosittelen, että miehelle mieluummin, toipuminen paljon nopeampaa myös.

[QUOTE="sairhoit";22334344]Naiselle sterilisaatio tehdään tähystysleikkauksella, miehelle voidaan tehdä polikliinisesti paikallispuudutuksessa. Edelleenkin suosittelen, että miehelle mieluummin, toipuminen paljon nopeampaa myös.[/QUOTE]

Essure tehdään ihan tuolta alakautta eikä vaadi mitään leikkelyitä. Ei siis ole mikään kinkkinen toimenpide.
Joko kipulääkityksessä tai humautuksessa.

Toimenpiteenä vasektomia silti yksinkertaisempi, kuin naiselle tehtävä, vaikka tehtäisiin Essure-menetelmällä. Siksi ihmetyttää, miksi aina naiselle pitäisi tehdä nämä toimenpiteet. Eikö riitä, että nainen synnyttää??

Essuren anestesiamuoto riippuu ihan täysin sen tekijästä. Esim. meillä ne on tähän saakka tehty humautuksessa, mutta nyt kun tuli uusi gynekologi taloon, niin hänen operoidessa kyseiset toimenpiteet tehdään ihan ilman mitään, korkeintaan kipulääkettä saa jos tarvii.

Palasin lukemaan tätä ketjua..
Meidän sairaalassa ei enää tehdä sterilisaatiota synnytyksen "yhteydessä" ennen toki tekivät.

Kai mie tuota essure hommaa sit kysäsen. Mulla oli niin kaamea synnytys ja kaikkee paskaa ollu vielä tässä riesana muutenki ( kohta 4vkoa jo menny ) että vähän pelottaa lähteä enää ronkittavaksi, mutta pakko kai se on.
Minä en halua sterilisaatiota miehelleni, koska jos joskus jostain ihmeen syystä vaikka ero tulee, niin haluan että hänellä on mahdollisuus saada lisää lapsia. Itsestäni tiedän, että en enää missään tapauksessa enempää tahdo.

Yhteistyössä