Sterilisaatio vai hormonikierukka

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesimeloni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vesimeloni

Jäsen
31.07.2010
89
0
6
Niin siis mahdollisimman luotettavaa ja helppoa/huoletonta ehkäisyä mietin. Kumpaa suosittelette, minkälaisia kokemuksia näistä kahdesta vaihtoehdosta?

Olen siis elänyt saman miehen kanssa parisuhteessa 20 vuotta. Ikää minulla 37v, lapset tehty (molemmat jo teini-iässä) ja missään tapauksessa en enää aio lapsia hankkia. Olen syönyt vuosia yhdistelmäpillereitä, mutta lopetin ne vuosi sitten, kun alkoi "ahdistaa" se hormonien popsiminen. Ikää on kuitenkin jo tuon verran ja myös tupakoin (ajatuksissa kyllä lopettaa), sekä ylipainoakin hieman.
Neuvolassa papakokeessa käydessä viime syksynä kyselin tuosta sterilisaatiosta, mutta ei kuulemma missään tapauksessa lääkäri laita lähetettä sellaiseen, kun olen näin nuori?! :O

Nyt olen aikeissa mennä gynekologille keskustelemaan asiasta vielä ja sterilisaatiota mietin edelleen aika vahvasti. Mutta olen myös miettinyt, että oisko hormonikierukka hyvä vaihtoehto. Sehän ei kai kuitenkaan sisällä niin paljon hormoonia, kuin pillerit, vaiko?
Mulle on joskus aikoinaan (yli 10 vuotta sitten) yritetty tk:ssa laittaa hormonikierukkaa ja se sattui niin hemmetisti, ettei sen laittaminen onnistunut. Se oli paljon, paljon pahempaa, kuin synnytyskivut! Tosin jälkeen päin kuulin terv.hoitajalta, että kyseinen lääkäri ei ollut koskaan ennen kierukkaa laittanut, joten oli todella kokematon. Kokeneelta lääkäriltä se kai onnistuu hyvin?

Kondomia on käytetty nyt, mutta ei kumpikaan kauheasti nautita sen käytöstä. : /

Kumpaa siis suosittelisitte?

Mietin mä vähän just tuotakin, jos kokeilisi sitä kierukkaa ensin. Mutta mutta... mulla jäi niin kamala kammo siitä hirvittävän kivuliaasta kokemuksesta, että pelottaa. Ja toinen on se, että mua jotenkin "inhottaa" ajatus, että mun sisälläni on joku ihan vieras esine. Hölmöä varmaan. :)
Sterilisaatio olisi siinä mielessä helppo, että ei tarvitsisi enää koskaan miettiä ehkäisyä. Mutta toisaalta taas, jos siitä tulisi jotain ongelmia, niin sitä ei pysty "poisatamaan", kuten kierukan pystyy.
Hyvät ja huonot puolensa varmaan molemmissa.
Sellainenkin tyhmä asia mietityttää siinä kierukassa, että kun sieltä kohdunsuulta tulee esiin ne langat, niin eikö ne oikeasti häiritse elämää mitenkään? Siis esim. seksipuuhia? Entäs taas, jos ne langat leikataan liian lyhyiksi ja ne "katoaa" sinne jonnekin sisälle, voiko niin edes käydä?

Mulla on Mirena asennettu hoitamaan runsaita vuotoja. Ja sitä mä suosittelen, koska ehkäisyn (mä tosin en tarvitse sitä ehkäisyyn, isännälle on tehty vasectomia) lisäksi se minimoi menkat tai lopettaa ne kokonaan. Se on nyt ollut vajaan pari vuotta ja muutamaan kuukauteen ei ole tullut vuotoja ollenkaan. Kerrot asennukseen aikaa varattaessa edellisestä huonosta kokemuksesta, niin laittavat sut kokeneelle lääkärille.

Millaisia huonoja kokemuksia sulla on Maine Coon? Mä oon kans jonkun verran kuullut huonoja kokemuksia kierukasta, tosin myös tosi paljon hyviä kokemuksia.

Mulla on tiedossa jo todella paljon kehuttu ja kokenut gynekologi, jolle aion mennä.

Suosittelen hormonikierukkaa, ehdottomasti. Sterilisaatiosta ei toki ole kokemusta, mutta Mirenan hyvät puolet on edullisuus, huolettomuus, vuodottomuus, varmuus ja se ihana tasaisuus, mikä ainakin mun luonteesta löytyi vasta kun hormonia tuli tasaisesti kierukasta, eikä "piikkeinä" pillereistä.
Mulla on ollut kierukka vuosia, ja menkat loppui samana päivänä kun kierukka laitettiin. On ihanaa, kun ei nole vuotoja eikä niihin liittyviä kipuja, turvotusta jne.

Sterilisaatio.Yksityisellä ne ei kysele tyhmiä vaan pääset kyllä leikkaukseen. Ei klipsejä, vaan johtimien katkaisu. Voi tehdä myös miehelle, mikä tuntuukin oikeudenmukaiselta, kun ajattelee, että nainen kärsii usein monta vuotta kaikista hormoniehkäisyistä ja raskauden vaivat ja synnytykset yms.

Mä olen niin onnellinen, ettei ole enää edes hormonikierukkaa, vaan mies on steriili. Siemenneste tulee normaalisti, siinä vaan ei ole siittiöitä. Kivampi touhottaa, kun ei ole pelkoa raskaudesta. Mä pidän kuukautisten rytmittämästä elämästä, on taas niin selkeät ovulaatiot ynnä muuta eikä mitään vaivoja tai ylimääräisiä hormoneita. Ihokin voi nyt paremmin.

Voiko lääkäri muka kieltäytyä tekemästä 37 v naiselle sterilisaatiota vedoten liian vähäiseen ikään?:O Eikö yli 30v sen saa halutessaan?
Ap, mites jos mies kävis leikkauksessa? Helpompi eikä sun tarvis sitä kierukkaa surra.

Mä ihmettelen myös sitä, että tk:n lääkäri kieltäytyi laittamasta lähetettä sinne sterilisaatioon. Kun tosiaan olen niin nuori. Ja sitten puhui myös leikkauksen riskeistä. No joo, tiedän että riskinsä siinä on kuten missä tahansa operaatiossa, mutta silti. Ja lain mukaan sterilisaation saa jos on 30 vuotta täyttänyt tai 3 lasta. En sit jaksanut alkaa vääntämään asiasta, vaan päätin tosiaan mennä gynelle.
Olen myös miehelle puhunut siitä, että hän menis vasektomiaan. Sai aikaa harkita ja miettiä, mutta ei oikein tunnu halukkaalta. Tuntuu kuulemma, kuin "miehuus" vietäisiin. :D Enkä ala vaatimaan sitä, kun itse olen kuitenkin valmis menemään steriloitavaksi (tai hommaamaan sen kierukan).

Mites muuten, saako nainen itse päättää sterilisaatiossa sen, että laitetaanko ne klipsit vai katkaistaanko munanjohtimet? Vai kuka sen päätöksen tekee?

Mietin itse samaa nyt kun tuli kierukan vaihto ajankohtaiseksi. Ikää 41 ja lapset täysi-ikäsiä. Päädyin vaihtamaan kierukan, koska olen 15v tottunut olemaan ilman menkkoja ja sterilisaatiossa ei menkat katoaisi minnekään. Lisäksi kierukka kuulemma saattaa auttaa vaihdevuosiongelmissa

Mä mietin tässä samaa kun tuli ajankohtaiseksi valita ehkäisy. Olen 38 v ja päädyin essure-menetelmällä tehtyyn sterilisaatioon. Siinä laitetaan implantit munanjohtimiin, jotka umpeutuvat 3 kk aikana tuosta laitosta. Mulla meni vastaanotolla aikaa 20 min ja hereillä olin koko ajan. Hinnaksi tuli 2 x polikäynti eli yht. n. 50 e. Googlaa essuresta :-) Mulle yritettiin myös viimeiseen asti tyrkyttää hormonikierukkaa, mutten huolinut. Halusin lopullisen ratkaisun.

Itse kanssa alkanut miettimään sterilisaatiota.
Ikää 37v ja 3 lasta enkä enempää halua.
En haluaisi koko elämääni pillereitä syödä. Tosin se hyvä puoli niissä (cerazette) on ollut ettei menkkoja tule :)

Itsellä on kokemusta hormonikerukasta, migreenin takia ei kovinkaan montaa vaihtoehtoa ollut. Cerazetteja söin vähän aikaa, mutta oli sellainen jatkuva päänsärky päällä joten jouduin lopettamaan ne. Hormonikierukan laitto ei juurikaan tuntunut miltään, oli kokenut lääkäri. Aluksi olin ihan tyytyväinen kuukautiset jäivät lähes kokonaan pois kun kierukan laitosta oli alle puolivuotta, kun kierukka oli ollut vuoden alkoivat menkat taas runsaina. Aloin turvota ja olo oli kuin raskaanollessa välillä. Kierukka oli ihan hyvin paikallaan, mutta paino tuntui vain nousevan ja olo oli todella ikävä jatkuvasti. Lopulta kun kierukka oli ollut vajaat 2 vuotta poistatin koko kapistuksen ja sen jälkeen alkoi olo kummasti parantua. Meillä tehtiin vasektomia miehelle, jolla ikää on hieman alle 30-vuotta. Lapsia meillä on kolme, joten siten täyttyivät vaatimukset ja perusteluna oli tuo että hormonikerukka on kokeiltu eikä se sovi. Ja minulla on ollut raskausmyrktyksen takia ongelmia kaikissa kolmessa raskaudessa, joten lapsiluku täynnä myös siksi. Ne riittivät ja vasektomia tehtiin, olemme erittäin tyytyväisiä. En tiedä onko lääkäreissä eroa, meillä ainakin nuo riittivät.

Yhteistyössä