ssri-lääkkeestä apua syömishäiriöön?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja joulua kauhulla odotan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

joulua kauhulla odotan

Vieras
Onko täällä joku joka olisi saanut apua syömishäiriöön lääkkeestä?
Itse olen joskus sairastanut bulimiaa useamman vuoden, nyt vuosien tauon jälkeen on alkanut ns. oireita tulemaan taas. En saa ahmimista loppumaan ja painokin vain nousee.

Googlella löysin tietoa että läökitys voisi auttaa, en tiedä auttaisiko minun kohdallani.

Kuinkahan helposti niitä määrätään ja voiko apua saada ihan tk:sta vaikka ajat ovat mitä ovat?

Kiitos jo jos joku auttaisi!

Hei, minä. Eilen erään postiin asiasta mainitsinkin, mutta ei ottanut kuuleviin korviinsa...

Mä kävin yksityisellä, mehiläisessä. Yks kerta, ja sanoin jo lääkärille, että haluun lääkkeen. Kirjotti kaiken ylös, ja sano että antaa lääkkeen x. Sanoin että ei, oon lukenut että seronil auttaa. Lääkäri sanoi että selvä, laitetaan seronil, ainahan sen voi vaihtaa jos haluaa.

Mulla ei koskaan laitettu 20mg enempää annostusta, vaikka jossain lukee että syömishäiriöön tarvii 50 kai parhaimmillaan... mutta en nähnyt syytä siihen, miksi ois pitäny nostaa kun autto jo toi.

mä en itse uskonut hetkeäkään, että se lääke auttas. mutta en enää tiennyt, mitä olisin tehnyt. Varmaan syönyt itseni kuoliaaksi tai vaan jäänyt kotiin loppuelämäkseni arpomaan mitä syön ja mitä voin jättää syömättä, että voin syödä kolme litraa jäätelöä ja kaikki loput mitä kaapeista löytyy.. no ei mun tarvii tätä sulle selittää, sä tiedät sen mikä se helvetti on :/

Kokeile. Kaikkien pitäis kokeilla. Varsinkin jos on pitkään sairastunut, niin tosi nopeasti 2-3kk päästä sä hämmästelet, että tätäkö se on, normaali elämä! miksen kokeillut aikaisemmin.

Tk:ssa määräävät todella herkästi lääkkeitä, kannattaa miettiä onko oikeasti tarvetta. Itselläni masennuksen hoidossa ollut ssri ja srni lääkkeet, kummatkin lihottivat. Vaikeinta on lääkkeistä eroon pääseminen kun ei enää tunne tarvetta niitä käyttää. Molemmissa voimakkaat fyysiset vieroitusoireet joiden kanssa joutuu jopa kuukausiksi vuodepotilaaksi tai lähes toimintakyvyttömäksi.

Seronil kuuluu lääkkeisiin, jotka jopa vähentää ruokahalua. näin kävi mullakin. Se poistaa sen pakonomaisuuden ruuan tarkkailuun, bulimiaa ja ahmimista sairastavat ovat pakko-oireisia, ja sillä ei oo ruokahalun kanssa sinänsä mitään tekemistä. Tietty se saattaa viedä siihen ääripäähän, että kun ei enää pakonomaisesti syö ja ruokahalukin on tosi pieni, niin päätyy sitten laihtumaan liikaa (yksi seronilin sivuvaikutus on merkattu anoreksiaksi)

Pakko myöntää että itekin oli aika hurmoksessa, kun ruualla ei ollut enää MITÄÄN roolia elämässä, ei kiinnostanut ahmia eikä ollut nälkäkään. Ihan kuin ois päässyt jostain elämänsä vittumaisemmasta vihollisesta eroon. Mutta sitten oli hienoa myös, kun tajus että pitäähän mun syödä, niin osas syödä tosi järkevästi.

Lopetin lääkkeet 1,3 vuoden käytön jälkeen.

Seronil kuuluu lääkkeisiin, jotka jopa vähentää ruokahalua. näin kävi mullakin. Se poistaa sen pakonomaisuuden ruuan tarkkailuun, bulimiaa ja ahmimista sairastavat ovat pakko-oireisia, ja sillä ei oo ruokahalun kanssa sinänsä mitään tekemistä. Tietty se saattaa viedä siihen ääripäähän, että kun ei enää pakonomaisesti syö ja ruokahalukin on tosi pieni, niin päätyy sitten laihtumaan liikaa (yksi seronilin sivuvaikutus on merkattu anoreksiaksi)

Pakko myöntää että itekin oli aika hurmoksessa, kun ruualla ei ollut enää MITÄÄN roolia elämässä, ei kiinnostanut ahmia eikä ollut nälkäkään. Ihan kuin ois päässyt jostain elämänsä vittumaisemmasta vihollisesta eroon. Mutta sitten oli hienoa myös, kun tajus että pitäähän mun syödä, niin osas syödä tosi järkevästi.

Lopetin lääkkeet 1,3 vuoden käytön jälkeen.

Miten sulla sujui looetus, oliko vieroitusoireita?

Lopetin tuon 3kk aikana, vähensin 15mg, 10mg, 5mg... "vieroitusoireet" on kyllä ton lääkkeen kohalla vähän väärä sana musta... Tai ehkä kaikki ei sitten osaa lopettaa niitä oikein. Samanlaisia oireita kun sillon ku lääkkeen alotti, yöllä hikoilin silloin tällöin, ja mitäköhän muuta... Lihakset nyki, tai niihin tuli elohiiriä.

SSRI -lääkkeiden kirjo on niin hurja, että ei niitä voi niputtaa toisiinsa ja kertoa miten "ne" vaikuttaa. Kaikki vaikuttaa eri tavalla, ja annostuksellakin on väliä. Lisäksi jos ihminen käyttää päällekkäin vielä jotain rauhottavia, niin puhutaan jo ihan eri asioista. Lisäksi luulisin, että se mihin on määrätty, vähän psykosomaattisesti vaikuttaa myös. Jos johonkin paniikkihäiriöön, niin kai sitä on pelko persiissä kun lääkettä lopettaa, että tuleeko ne takas, ja siksi on kaikenlaista "oiretta"...

Mutta noh. Mun kokemus on kaikin puolin hyvä ja positiivinen. Lisäksi väittäisin että toi seronil ois paras vaihtoehto, mä guuglailin ihan hirveen paljon ihmisten kokemuksia ennen kuin lääkkeen hain, ja parhaat kokemukset oli aina seronilista.

Hei lisäyksenä, kun aloin miettiä noita vieroitusoireita, niin tuli tosiaan mieleen ne "aloitusoireet". Eli hikoilua ja sit ihmeellisen sumuinen olo.. Se oli vielä sitä aikaa kun en uskonut että koko lääke ees auttaa ni meinasin lopettaa koko jutun kesken, kun en osannut suhtautua. Mut sekin meni ohi, ja jaksoin onneksi odottaa :)

Mulle määrättiin seronil 20mg masennuksen hoitoon. Mä lihoin älyttömästi kun masennuksen aikana ennen lääkitystä, jotain syöishäiriötyyppistä ongelmaa mulla on ollut teini-ikäisestä, mutta masennus sai sit ahmimaan. Lääke tosiaan vei aluksi ruokahalun tehokkaasti. Ei ollut mitään erikoista himoa mihinkään ruokaan, ja kesken syömisen saattoi tulla sellanen olo, ettei vaan enää halua syödä, kun aikaisemmin söin niin kauan et tuli huono olo. Oli tosi positiivinen vaikutus, ruokahaluttomuus ei kuitenkaan ollut sillä tavalla huonoa, että ei olisi pytsynyt syömään mitään tai olisi ollut paha olo.

Seronil 80 mg, indikaatiolla BED, hyvin jeesaa, onneksi. Lisänä psykoterapia. Lääkkeestä ei mitään sivuvaikutuksia, aloitin 20 mg:lla ja siitä sitten nostin.
Syömishäiriöissä annoksen tulee tosiaankin olla korkea.

Yhteistyössä