spinaalista kokemukset

tätäkin on varmaan sen miljoona kertaa kysytty, mutta en jaksanut lähteä selaamaan avauksia taaksepäin...eli minkälaiset kokemukset spinaalista, itselleni kätilöt ovat ehdotaneet tätä, kun olen pelkopolilla käynyt nyt muutaman kerran ja kuitenkin haluan "yrittää" synnyttää alakautta? onko kenellekkään käynyt niin että se ei olisi tepsinyt, tai minkälaisen kivun se kuitenkin jättää, eihän mikään puudutus turraksi kuitenkaan vie ja eikai se ole tarkoituskaan...miten ponnistus on onnistunut kun kätilö kuitenkin varoitteli että tuon puudutuksen takia ponnistuksen tunne saattaa hävitä ja vaihe voi pitkittyä..?

Minä sain toisen lapsen synnytyksessä spinaalin.
Spinaalin laittaminen ei sattunut ollenkaan.
Sain spinaalin aika synnytyksen loppuvaiheessa joten se vei
ponnistusvaiheessa kivut pois.
Kätilö seurasi käyrää milloin supistus tulee ja neuvoi milloin piti ponnistaa.
Kaikin puolin ihana synnytys.

minulla päinvastaiset kokemukset.

laitettiin varmaan väärin se spinaali,kun ei auttanut yhtään,sitten siitä seurasi vielä jumalaton päänsärky ja niska/hartiakipu.on kuulemma ihan yleinen jälkiseuraus.mutta toiste en kyllä ota spinaalia,epiduraali parempi varmaan.

mulla hyvä kokemus spinaalista!!esikoisen aikana sen otin ja meinaan ottaa nyt tulevaankin synnytykseen,jos vain mahdollista :D
kaikki tunto hävis,myös ponnistustunne,mut kätilön käskystä onnistui hyvin punnaaminen ja 5min. kesti ponnistusvaihe ettei ainakaan mun kohdalla pitkittynyt. ei mitään pahaa jäänyt mulle kyseisestä puudutuksesta....ainut "vaiva" oli kutina :D

Kolmannessa synnytyksesssä sain spinaalin ja sitä neuvolan th:kin suositteli uudelleensynnyttäjälle. Kivut vei heti ja kokonaan, saattoi vähän hidastaa mutta tipalla annettiin vauhtia. Kokonaiskesto kuitenkin vaan 2h35min et liikaa ei hidastanu :) huonona puolena mulle tuli mahdoton palelun tunne ja tärinä.

Mä sain spinaalin kun synnytin esikoista ja en taida ottaa toista kertaa... Laittaminen sattui tosi paljon ja tuntui olevan todella hankalaa. Auttoi kyllä kipuihin tosi hyvin, mutta heikensi supistukset olemattomiin. Lopputulos oli se että jouduin ponnistelemaan 2 tuntia käyrien mukaan ja kun vauva alkoi lopultakin tulemaan niin spinaalin vaikutus loppui ja jouduin kärsimään loppuvaiheen ilman mitään kivunlievitystä... Ja tietenkin se loppuvaihe kesti tunnin :headwall:
Eli mulla ei hyviä kokemuksia siitä, mutta kivunlievittäjänä toimi -sen aikaa kun vaikutti :)

Minulle tehtiin istukan käsinirrotus spinaalissa ja vei tunnon totaalisesti vyötäröstä alaspäin. En tosin tiedä, onko ihan sama kuin itse synnytysvaiheessa annettava. Tärisin yli puoli tuntia kuin horkassa, joskaan siitäkään en tiedä, tuliko spinaalista vai muuten vaan synnytyksen jälkeen. Laitto ei sattunut ollenkaan.

Minulla spinaalin laitto ei sattunut ja kivut hävisivät nopeasti. Se taisi vain nousta liian ylös, puhuminen oli vaikeaa. Jouduin hengittämään happea, ja se kuivatti suuta. Joten itsellä on sellainen olo että tuo kurkun kuivuminen ja puhumisen vaikeus sen takia johtuivat hapesta. Kuivatti kurkkua enkä saanut juoda mitään synnytyksen aikana. Uskaltaisin kyllä ottaa toistekin.

Synnytin 13.2 ja jouduin synnytyksen jälkeen kohdun kaavintaan, jolloin sain spinaalipuudutuksen. Itse laitto ei sattunut ja muutenkin vei tunnon totaalisesti vyötäröstä alaspäin, mutta sain kamalan postspinaalipäänsäryn joka kesti viikon. Aina kun nousi sängystä ylös niin tuntui että pää halkeaa.

Sain spinaalipuudutuksen pari viikkoa sitten synnyttäessäni toista lastamme. Alun perin oli tarkoitus laittaa epiduraali, mutta anestesialääkärillä meni niin kauan ennen kuin ehti paikalle, että se oli jo poissuljettu vaihtoehto ja päädyttiin spinaaliin.

Spinaalin laitto "nipisti" vain vähän selästä ja vaikutus alkoi heti. Kaikki kivut se vei heti, supistuksia en tuntenut lainkaan. Jalkoihin tuli sellainen jännä lämmin olo ja ne olivat kuin keitettyä makaronia.. Kaikkiaan spinaalin vaikutus kesti noin 1,5h.

Ikävänä jälkivaikutuksena voisin mainita kamalan päänsäryn, jota jatkui vajaa viikko, burana tepsi kuitenkin tähän. Tämä on kuulemma melko tavallinen seuraus spinaalista.

Yhteistyössä