Spermatesti ja oksidatiivinen stressi

Iltapäivää!
Mies kävi spermatestissä ja määrä ja liikkuvuus on hyviä mutta oksidatiivisen stressin lukema on yli 4 kun pitäisi olla alle 1,3. En ole ennen kuullutkaan tällaisesta asiasta sperman suhteen, toki muuten happiradikaalien vaikutuksista soluissa.

Lääkäri suositteli lisäämään liikuntaa ja vitamiineja/antioksidantteja ja mainitsi erityisesti jonkun apteekkivalmisteen Cermatroph Alpha tms. sekä tupakka pois.

Lääkäri sanoi että ei varsinaisesti ehkä ole iso ongelma mutta että voi olla vaikutusta siittiöiden laatuun ja näin ollen myös esim olla syy keskenmenoihin (meillä 3 hyvin varhaista km).

Kokemuksia? Onko aihe tuttu jollekin? Itse en ollut edes kuullut että tuollaista spermasta testataan. Tämä oli siis Dextralla.
 
Hei, olen kirjoittanut asiasta ivf-ketjussa. Hyva, kun saitte asiasta tietaa - joskus laakarit testaavat vain liikkuvuutta ja maara, mutta eivat oksidatiivista testia tee. Kannattaa myos tehda siittioiden defragmentaatiotesti.

Voi siis myos aiheuttaa kiinnittymisyrityksen epaonnistumisen ja alkioiden kuolemisen 3. kasvupaivan jalkeen. Sermatrop tosiaan pitaisi olla hyva, pitaa syoda vahintaan 3kk. Aminohapot ja antioksidantit kuten asetyylikysteiini, karnitiini ja E-vitamiiini voivat olla apukeinoina - dna on rikkoutunut ja pitaa yrittaa korjata. Valtettavia asioita myos mm. pesemattomien hedelmien syominen, lapparitietsikan pitaminen sylissa ja parabeenit.
 
Kiitos Miljoonasti vastauksestasi ja hyvistä vinkeistäsi Rusakkonen(y) Laitoinkin heti Cermatropin tilaukseen ja heti miehelle syöttöön kaikki mitä kaapista jo valmiiksi löytyy noita Cermatropin ainesosia. Täytyy etsiskellä sieltä ketjusta ne sun kirjoitukset. Ihmeen vähän kokemuksia näytti löytyvän googlailemalla, tietoa kyllä jonkin verran. Ihmetytti ettei kokemuksia juuri löydy, ymmärtääkseni tämä ei kuitenkaan vallan harvinainen ongelma ole(n) Noh täytyy etsiskellä lisää.
 
@Karhurouvanen - Kasittaakseni hyvinkin yleista, mutta aina ei todeta. Ja silloinkin, kun todetaan, ei kuulemma valttamatta ole ehdoton tuomio - kun seitsenkymppisetkin miehet kuitenkin pystyvat siittamaan lapsia ja heilla kuitenkin varmasti on jo joitain vikoja siittioissa, defragmentaatiota yms. Kannattaa suhtautua asiaan positiivisesti ja syoda niita vitamiineja, antioksidantteja yms - ovathan ne hyvia myos yleisterveydelle.

Yksi juttu - tuollaisessa tapauksessa miehen kannattaa myos ottaa hemoglobiini- ja keliakiatestit. Minun miehellani nimittain samassa yhteydessa todettiin anemia ja todennakoinen keliakia, ja han siirtyi gluteenittomaan ravintoon. Jos esim. keliakiaa ei todeta, se voi aiheuttaa sisaista tulehdusta, ja uskon ainakin itse, etta silla voi olla yhteys myos siittioiden kuntoon.
 
Kiiitos taas Rusakkonen näistä hyvistä vinkeistä hb ja keliakiatestauksen suhteen! Täytyy laittaa mies labroihin ja ujuttaa tuo keliakitestauskin mukaan (y) Tosin en kyllä tiedä millä keinoin saisin sen gluteenittomaksi kun itse olen jo gluteenittomalla lähinnä näiden raskaustouhujen vuoksi ja suhtautuu asiaan lähinnä huvittuneesti:whistle: Noh se on sitten sen ajan murhe jos niikseen tulee.

Ja juu, ei pidä heitellä niitä kirveitä kaivoon, onhan tää toisaalta hyvä että jotain mahd löyty niin voi koittaa johonkin vaikuttaakin, ainakin jotain toivon rippeitä(y) Turhauttavaahan tää on joka tapauksessa niin ainakin tähän ravintohifistelyyn voi vähän koittaa harhauttaa huomiotaan itse asiasta:whistle:
 
Laitanpa tänne vielä tämän hyvän Duodecimin jutun (2018) siittiöiden fragmentaatiosta/DNA-vaurioista ja oksidatiivisestä stressistä ja niiden yhteyksistä miehen hedelmällisyyteen.

Merkittävää jutussa on maininta että oksidatiivinen stressi yleensä korreloi DNA-vaurioiden määrän kanssa ja DNA-vaurioiden vaikutukset raskaustuloksiin olivat selvät IUI:ssä ja jonkin verran vaikutusta IVF:ssä mutta ICSIssä ei vaikutusta.

Mainittiin myös että DNA-vauriot lisäävät merkitsevästi alkuraskauksien keskenmenoja sekä IVF että ICSI-raskauksissa (varmasti siis myös luomuissakin).

https://www.duodecimlehti.fi/lehti/2010/24/duo99243
 

Yhteistyössä