Soviteltu työttömyysetuus, en ymmärrä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
Aloitin siis keikkatyöt ja saan ilmeisesti soviteltua päivärahaa kelasta. En vain ole ymmärtänyt maksetaanko korvaus työttömiltä päiviltä vai jokaiselta arkipäivältä, työni on kuitenkin aika viikonloppu painotteista (ih omasta tahdostani), toki teen myös arkipäivinä töitä mutta joka viikonloppu olen töissä. Kelan laskurin mukaan ilman mitään töitä päiväraha olisi 40e/pvä ja nyt palkka huomioituna n.20e/pvä.

Mutta nytkin olisi 13 arkipäivää tulossa jolloin en ole töissä niin tuleeko tuo 20e vain niiltä päiviltä vai huomioidaanko myös viikonloppuna tehdyt työpäivät vaikka työttömyysetuutta ei edes makseta kuin arkipäiviltä?

Maksettavaksi jäänyt päiväraha maksetaan jokaiselta arkipäivältä joina et ole ollut töissä. Näistä kuitenkin vähennetään palkkatulo jota on kertynyt kuluneen kuukauden aikana viikonpäivästä riippumatta.

Esim. Ennen 25€/pv ja palkkatulojen jälkeen 19€/pv

Ja se palkkako ei muka käteen jää? Vai pitäisi vielä saada täysi päiväraha palkan lisäksi...
Palkka käy kädessä, mutta siirtyy sujuvasti bensaan, auton vakuutuksiin, korotettuun hoitomaksuun, vuokraan, työolemuksen kohentamiseen, terveydenhuoltoon jne.

Ei, ei pitäisi saada täyttä päivärahaa, vaan kohtuullinen palkka tehdystä työstä niin, että jäisi tämän kaltaiset keskustelut historiaan.

Minä aloitin kaksi vuotta sitten osa-aikaisena, tein 80-prosenttista työaikaa... Olin siis neljä päivää viikosta töissä. Kelaahan ei kiinnostanut mikään muu kuin se että on maksimissaan 80 prosenttisesti töissä ja kuukausipalkka. Joo, mulla oli siis kiinteä kuukausipalkka joka oli 0,8 x kokoaikaisen työntekijän palkka.

Eli jos töissä on maksimissaan 80 prosenttisesti, saa sovitellun työttömyysetuuden ja se laskennallinen työttömyysetuus joka ilmoitetaan €/pvä, maksetaan jokaiselta arkipäivältä.

Ihmiset ovat vain pelinappuloita, jonka algoritmeja (pelin!) ei saa tietää aina ajoissa. Esimerkiksi kun teet uuden varaston, jodut vuosittain maksamaan siitä UUDESTA liiteristä kiinteistöveroa, esimerkiksi 170 on eräässä tapauksessa - muiden lisäksi. JOS siis olisit rempannut jonkun vanhan rakennuksen liiteriksi, ei maksu olisi niin suuri. Liian kaukaa haettua? Eipä ole kun ne laskut on maksettava vaikkei olisi varannut rahaa sellaiseen ollenkaan:(

Soviteltu päiväraha maksetaan aina kuun jokaiselta arkipäivältä eli yleensä 20-22 päivältä kuussa.
Päivärahan suuruus riippuu palkkatuloistasi, mutta on ihan sama kuinka monta päivää kuussa olet töissä tai teetkö työt arkena vai viikonloppuna, vain palkan määrä vaikuttaa. Voit tienata max 300e kk ja saada täyden päivärahan, yli 300e kuussa vähentää päivärahaa.

Yhteistyössä