sossusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
mulla hieman erikoinen tilanne. Hain kouluun toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, ja en päässyt sisään sairaanhoito kouluun. Koulu ehdotti että jos opiskelisin avoimessa, saisin suorittaa kaikki samat kurssit kuin tavalliset opiskelijat, ja hakea ensi vuonna uudelleen ja siten mulla olisi jo ensimmäisen vuoden opinnot suoritettuna. Ongelmana on se että en saisi mitään opintorahaa enkä opintolainaa. Kelalta kysyttyäni saisin vain yleistä asumistukea, joka kattaa noin puolet asunnon vuokrasta (olen saanut jo vuokra asunnon). Lisämaustetta tähän tilanteeseen tuo se että mulla on 2v tyttö, eli hänelle tarvitsen hoitopaikan.
Soitin eilen tämän uuden paikkakunnan sossulle ja kysyin että maksaako he meille toimeentulotukea vaikka olen tavallaan vapaaehtoisesti avoimessa, ja päätän itse olla työskentelemättä. Sossutäti sanoi että ottavat minut kyllä asiakkaaksi, mutta ennen kuin olen toimittanut kaikki tarvittavat paperit, on täysin mahdotonta sanoa että kuinka paljon saisin.
Olen myös naimisissa, mies jäisi toistaiseksi vanhalle paikkakunnalle opiskelemaan, joten hänelläkään ei ole rahaa. Kelalta ehdottivat että laittaisimme kelan asumistuki papereihin että meillä on välirikko - ja täten saisimme molemmat asumistukea molempiin asuntoihin (jos asuu erillään kumppanistaan pelkän opiskelun takia saa asumistukea vain toiseen asuntoon). Täten saisin myös korotettua lapsilisää.

Eli kysymykseni kuuluu, voinko muuttaa toiseen kaupunkiin vaikka en ole 100% rahanlähteestä, kun ei sossu kerran vahvistanut tässä vaiheessa kun tavittavia papereita heillä ei vielä ole... Mutta mielestäni näillä tiedoilla sossun on maksettava minulle jotain. Eikö?

Ja tosiaan tarkoituksena on aloittaa kokopäiväiset opinnot ensi vuonna, ja silloin saan opintorahaa ja otan ehdottomasti opintolainan.

[QUOTE="aloittaja";26973649]mulla hieman erikoinen tilanne. Hain kouluun toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, ja en päässyt sisään sairaanhoito kouluun. Koulu ehdotti että jos opiskelisin avoimessa, saisin suorittaa kaikki samat kurssit kuin tavalliset opiskelijat, ja hakea ensi vuonna uudelleen ja siten mulla olisi jo ensimmäisen vuoden opinnot suoritettuna. Ongelmana on se että en saisi mitään opintorahaa enkä opintolainaa. Kelalta kysyttyäni saisin vain yleistä asumistukea, joka kattaa noin puolet asunnon vuokrasta (olen saanut jo vuokra asunnon). Lisämaustetta tähän tilanteeseen tuo se että mulla on 2v tyttö, eli hänelle tarvitsen hoitopaikan.
Soitin eilen tämän uuden paikkakunnan sossulle ja kysyin että maksaako he meille toimeentulotukea vaikka olen tavallaan vapaaehtoisesti avoimessa, ja päätän itse olla työskentelemättä. Sossutäti sanoi että ottavat minut kyllä asiakkaaksi, mutta ennen kuin olen toimittanut kaikki tarvittavat paperit, on täysin mahdotonta sanoa että kuinka paljon saisin.
Olen myös naimisissa, mies jäisi toistaiseksi vanhalle paikkakunnalle opiskelemaan, joten hänelläkään ei ole rahaa. Kelalta ehdottivat että laittaisimme kelan asumistuki papereihin että meillä on välirikko - ja täten saisimme molemmat asumistukea molempiin asuntoihin (jos asuu erillään kumppanistaan pelkän opiskelun takia saa asumistukea vain toiseen asuntoon). Täten saisin myös korotettua lapsilisää.

Eli kysymykseni kuuluu, voinko muuttaa toiseen kaupunkiin vaikka en ole 100% rahanlähteestä, kun ei sossu kerran vahvistanut tässä vaiheessa kun tavittavia papereita heillä ei vielä ole... Mutta mielestäni näillä tiedoilla sossun on maksettava minulle jotain. Eikö?

Ja tosiaan tarkoituksena on aloittaa kokopäiväiset opinnot ensi vuonna, ja silloin saan opintorahaa ja otan ehdottomasti opintolainan.[/QUOTE]

up

[QUOTE="aloittaja";26973649]mulla hieman erikoinen tilanne. Hain kouluun toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, ja en päässyt sisään sairaanhoito kouluun.

Ja tosiaan tarkoituksena on aloittaa kokopäiväiset opinnot ensi vuonna, ja silloin saan opintorahaa ja otan ehdottomasti opintolainan.[/QUOTE]

Millä varmuudella pääset kouluun ensi vuonna?

Millä varmuudella pääset kouluun ensi vuonna?

no tietenkään sekään ei ole 100% varma, mutta opettaja joka minulle ehdotti avointa sanoi että kun sain sisäänpääsykokeista parhaimmat pisteet kaikista osallistujista (mokasin yhden osion, jolloin koko tulos hylätty) niin varmasti pääsen ensi vuonna + että jos kerran olen jo suorittanut yhden vuoden opinnot niin he ottavat senkin huomioon. + että voin hakea myös muihin sairaanhoito kouluhin, joten jossain vaiheessa mä tulen kyllä valmistumaan.

[QUOTE="aloittaja";26973649]Kelalta ehdottivat että laittaisimme kelan asumistuki papereihin että meillä on välirikko[/QUOTE]

Mitäh?? Siis onko oikeasti välirikko vai ei? Ettekös asu muista syistä eri paikkakunnilla. Käsitinkö väärin vai huijataanko meitä työssäkäyviä veronmaksajia jo Kelan henkilökunnan suunnaltakin?

Me saatiin soskusta lahjakortti sokoshotelliin kun ei tiedetty minne halutaan muuttaa. Asuttiin sitten muutama viikko eri paikkakunnilla ennenkuin tykästyttiin nykyiseen. Kauhea tappelu piti käydä kun sosku yritti pimittää meille kuuluvat bonus pisteet skortin käytöstä.

Ja lapsihan voi asua miehen kanssa, sieltä pk-paikka, jolloin sulla on vielä paremmat mahdollisuudet työskennellä ja koko lapsen elämä ei ole täydessä myllerryksessä.

Miun käsityksen mukaan et voi tehdä noin, että heittäydyt vaan työttömäksi. Siun ensisijainen tuki ois liiton raha tai jos et liittoon kuulu niin kelan työttömyyskorvaus. Tällä rahalla voit opiskella avoimessa mutta siun on pidettävä työnhaku voimassa ja oltava myös käytettävissä töihin jos sellainen mahdollisuus tulee.

Lisäksi et voi olla varma, että pääset kouluun ensikerralla vaikka opettaja olisi mitä sanonut..Hän ei tiedä seuraavien hakijoiden tasoa, joten aika hurjaa että on edes tollasta sanonut.
Suosittelisin odottamaan tulevan yhteishaun tuloksia ja aloittamaan opinnot kun olet päässt sisään.

Mun neuvo on, että älä muuta mihinkään, valitse avoimesta sellaisia opintoja jotka tehdään pääasiassa verkossa tai monimuotona. Lähiopetusta esim parina päivänä kuussa verkko-opintojen lisäksi(olettaen että ajomatka uudelle paikkakunnalle olisi sellainen että sen parina päivänä jaksaa koulun takia ajaa), keskityt hoitamaan ne mahdollisimman hyvin ja sillä tavalla sitten menet hetken ennen kuin haet uudestaan.
Hiljaa hyvä tulee.

Minun mielestä kannattaa tehdä niin, että teet vuoden töitä, säästät ja haet ensi vuonna sinne kouluun. Tai sitten täytyy alentaa vaatimuksia ja mennä lähihoitajakouluun.

Älä ainakaan ala päätoimiseksi avoimen opiskelijaksi. Suorita joitain kursseja (esim verkossa/ muutama lähiopetuspäivä kuussa) ja asukaa yhdessä siellä missä nyt asutte. Voit hyväksilukea ne kurssit vaikkei se tietenkään vastaa kaikkia opintoja. Jos olet noinkin varma että seuraavalla kerran pääset sisään niin älä hätiköi nyt. Alkaako koulutusta jo keväällä?

Entäs jos tekisit rauhassa kotipaikkakunnalla töitä tämän vuoden, ja koettaisit saada vähän rahaa säästöön? Hakisit ensi vuonna uudelleen, pääsisit varmasti jos pääsykoe on nyt mennyt noin hyvin. Lapsesi saisi kasvaa rauhassa molempien vanhempien kanssa vielä vuoden isommaksi, ja sinun olisi mukavampi aloittaa opiskelu ensi syksynä yhdessä muiden aloittajien kanssa eikä pompata 2-vuoden ryhmään ulkopuolelta. Voisiko miehesi muuttaa myös ensi syksynä sun uudelle opiskelupaikkakunnalle? Voithan myös selvittää, onko avoimessa siellä joitakin kursseja joita voisit suorittaa kirjatenteillä ja kävisit vain tekemässä ne? Sekin jo helpottaisi ensimmäistä opiskelutalveasi sitten ensi vuonna.

Vaikutat sen verran tyhmältä, että turha sinun on opiskella mitään. Todennäköisesti joudut jatkossakin pummaamaan rahat joltakulta muulta, joten älä tuhlaa turhaan koulutuspaikkaa.

Saatiin lopulta soskusta sälekaihtimet asennukineen kun tarpeeksi pyydetiin. Nuorinmmaisella silmäratavdrkkohäiriö ja kakdodtytöllä molemmila valonarkutta niin piti käyttää lääkärissä ja sieltä todistus.

Yhteistyössä