Sossu selvittää uhkaajalta mielipiteet...

• Viestiketjun aloittaja Elega
  • Ensimmäinen viesti
Elega
Uskomaton asia, mutta tositarina. Soitin ensi-ja turvakotiin, jotka pitivät kertomaani tilannetta vaikeana ja vakavana. Annettiin neuvoa, että soita sosiaalityöntekijälle maksusitoomuksesta. Ollaan erottu exn kanssa. Asun yhteisessä kodissamme lasten kanssa. Exältä alkanut tulla uhkausviestejä mm. että pitää häipyä, talo hänen jne. Talo ja lainat mol. nimillä ym. Omaisuus on jaettu, muttei ole oikein täytännössä. Talo jää miehelle aikanaan. Henkistä väkivaltaa olen kestänyt vuosia, fyysistä todella rajua ollut lasten nähden ja raskausaikana, nyt viime kerrasta on aikaa. Pelko on näyttänyt suurinta osaa elämässäni vuosia.

Sossussa työntekijä sanoi, että täällä ollessa (elatusapusopparin takia) ex antanut eri pvm muuton takarajalle. Koitin selittää, että uhkausviestejä eri asioista tulee koko ajan ja kiristystä. sanoin, etten taida jaksaa enempää selittääkään, kun hän puhui päälle eikä kuunnellut loppuun, toisteli miehen sanoja eikä antanut selittää asiaa loppuun.

Pian samainen työntekijä soitti uudelleen. Heillä heräsi huoli lasten hyvinvoinnista, niin olivat soittaneet exälle. Olin niin järkyttynyt, etten oikein sanoin voi kuvailla. Siis sille, kenen takia olisin turvaa hakenut... Hän oli kertonut asiat kuulemma ihan toisin (tietysti) ja eivät sossussa usko, että on väkivallan uhkaa ja ei ole antanut pakkoa muuttaa määräajassa ex jne. Ja turvakoti ei ole asumista varten.. Sanoin, että en ole sinne muuttamassa, vaan turvaa hakemassa, koska pelkään ja lastenkin puolesta. Nyt pelkään vielä vähän enemmän, varsinkin sitä, mitä seuraa kun sai tietää, että olen maksusitoomusta kysynyt jne. . Sanoin monta sos.työntekijälle kertaa, että ex on ollut väkivaltainen, kiristänyt, uhkaillut, ja niistä on epikriisejä lukematon määrä, ja kaikki uhkaustekstiviestit ovat tallessa. Hän ei oikein kuunnellut, hoki, että ex sanoi niin ja näin.

Soitin turvakotiin, ettemme ole sinne tulossa, olemme löytäneet muun paikan, kun maksusitoomusta ei saatu. En tiedä, ymmärsikö sos. työntekijä minun "haluavan muuttaa asumaan" ensi- ja turvakotiin, sanoin monta kertaa, että turvaan, kun ei tuota henkistä väkivaltaa jaksais sietää ja pelottaa tässä olla. Hän puhui vain exn sanomisia, sanoin, että hän valehtelee ja minulla olisi näyttää tekstiviestejä ja epikriisejä ym. Hän ei ottanut kantaa, selitteli muitaan.

Aina olen ymmärtänyt, että ois vaitiolovelvollisuus sossullakin. Eivät näköjään pidä kiinni siitä täällä. Ja kuka väkivaltainen myöntäis sossun kysyessä, että tottahan ne on. Voi hyvin olla, että tämän ansiosta saan vielä turpiini exältä, kiitos sossun. Siis sen takia, että olen uskaltanut yrittää hakea apua itselleni.

Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ööö... Maksaako ensi-ja turvakodissa oleminen jotain?
Ei sille joka sinne menee! Yleensä kunta maksaa sen silloin kait. Ja jos turvakoti sijaitsee eri paikkakunnalla niin ei mun käsittääkseni silloinkaan tarvi hakea ensin maksusitoumusta?? Ei ole ainakaan ennen. Ihmettelee.

Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja hellalettas:
ja voit vielä menettää lapsesikin. sosuun ei kannata luottaa.. olist vain muuttanut suosisola pois
Toosi hyvä neuvo :headwall:
se on tosi asia. tässä tapaksessa mies on saanut sossut puolelelen aj hyvin paljon mahdollista on ,jos hän ei muuta pois, menettää lapsensa. koska sossu on päättänyt että hän ei ole kelvolinen äiti. ei siihsn muuta tarvita

Keittiönoita
Ihmeelliseltä kyllä kuullostaa, jos turvakotiin pitää olla maksusitoumus. Milläs ihmeen ilveellä sellaisen saisi esim jouluyönä, jolloin monissa perheissä on se kaikista väkivaltaisin tilanne? Että pitäisi muka odottaa - jos sattuu olemaan vielä hengissä - seuraavaan arkipäivään ja pyytää sossusta maksusitoumusta? En oikein usko.

Mitä tulee tuohon vaitiolovelvollisuuteen, niin jos teillä on yhteishuoltajuus ja sossu huolissaan lasten tilanteesta, on sossulla oikeus olla yhteydessä myös lasten toiseen huoltajaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Ihmeelliseltä kyllä kuullostaa, jos turvakotiin pitää olla maksusitoumus. Milläs ihmeen ilveellä sellaisen saisi esim jouluyönä, jolloin monissa perheissä on se kaikista väkivaltaisin tilanne? Että pitäisi muka odottaa - jos sattuu olemaan vielä hengissä - seuraavaan arkipäivään ja pyytää sossusta maksusitoumusta? En oikein usko.

Mitä tulee tuohon vaitiolovelvollisuuteen, niin jos teillä on yhteishuoltajuus ja sossu huolissaan lasten tilanteesta, on sossulla oikeus olla yhteydessä myös lasten toiseen huoltajaan.
Tai keskellä yötä niinku tohon naapuriin näyttäis usein tulevan samaan aikaan asukkaita ku itte palailen töistä eli siinä 4 maissa vkoloppuöisin

pulla
Alkuperäinen kirjoittaja helminkäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotona Kirves Kädessä:
Ööö... Maksaako ensi-ja turvakodissa oleminen jotain?
Ei sille joka sinne menee! Yleensä kunta maksaa sen silloin kait. Ja jos turvakoti sijaitsee eri paikkakunnalla niin ei mun käsittääkseni silloinkaan tarvi hakea ensin maksusitoumusta?? Ei ole ainakaan ennen. Ihmettelee.
Ei ainakaan mulle maksanut. Pakenin hullua eksää kerran sinne. Jäi siitä todella hyvät muistot. Sain tyttäreni kanssa yöpuun ja jutteluapua, vaikka en edes pyytänyt. Eivät tyrkyttäneet neuvojaan, mutta olivat sitä mieltä, että kannattaisi lähteä sen miehen luota jonka kanssa asuin. Eivätkä epäilleet hetkeäkään sanojani. Niin minä sitten tein, noudatin heidän neuvojaan, enkä ole katunut.

Eli voin suositella. Mene turvakotiin. Jos et heti tiedä mitä tehdä, niin voi siellä olla pidempäänkin. Mullekin tarjottiin, että voin olla pidempään. Mutta lähdin sitten kuitenkin pois. Tilanne kotosalla oli rauhoittunut, mutta pakkailin salaa kamojani ja tein äkkilähdön vähän ajan päästä. Suosittelen sitäkin, onnistuu se lastenkin kanssa, jos valmistelet asian!

nyt nikittä
Tuttua,eipä kiinnostanut täälläkään sossua kuunnella uhkauksia joita olin nauhoittanut tai lukea tekstareita joita olin saanut.
Olenkin nyt vakavasti harkinnut kuuden vuoden erohelvetin ja vainoamisen jälkeen että luovun kaikista lapsistani,annan isälle yksinhuoltajuuden enkä tapaa heitä enää koskaan.
Ei kulu puolta vuotta sen jälkeen kun lapset on kaikki huostassa mutta siinähän saavat mitä halusivat.
Kenenkään hermot ei kestä jatkuvaa henkistä ja fyysistä painostusta.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:

Siis miksi he ilmoittaisivat isälleen, kun nimenomaan olen minäkin huolissani ja turvaa hakemassa.. Voi mennä ensi-ja turvakotiin milloin vain, ja ihmettelivät heille soittaessani sossun käytöstä. Mutta eri paikkakunnalla ensi-ja turvakoti, niin kuulemma pitää maksusitoomus ilm. saada, jos pidemmän aikaa tms.

Sossun mukaan jos hengenuhka, niin voi mennä. Vaikea tietää ennalta, milloin sellainen on.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja nyt nikittä:
Tuttua,eipä kiinnostanut täälläkään sossua kuunnella uhkauksia joita olin nauhoittanut tai lukea tekstareita joita olin saanut.
Olenkin nyt vakavasti harkinnut kuuden vuoden erohelvetin ja vainoamisen jälkeen että luovun kaikista lapsistani,annan isälle yksinhuoltajuuden enkä tapaa heitä enää koskaan.
Ei kulu puolta vuotta sen jälkeen kun lapset on kaikki huostassa mutta siinähän saavat mitä halusivat.
Uskomatonta, mutta niin totta. Aina sanotaan, että sossu saa asiat vain huonommalle mallille. Siinä taitaa olla se totuuden siemen. Liikaa valtaa tai jotain. Et ole tehnyt rikosilmoitusta?

Itse mainitsin sossulle, kuinka olen exän pyynnöstä jättänyt lähestymiskiellonkin hakematta, kun vedonnut lapsiin ja luvannut käyttäytyä normaalisti.

Joku mainitsi huostaanotosta niin kieltämättä sekin aate käynyt mielessä.. Pelko siitä, että seuraavaksi sitä pohtivat.

Voimia sulle.

Keittiönoita
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Siis miksi he ilmoittaisivat isälleen, kun nimenomaan olen minäkin huolissani ja turvaa hakemassa.. Voi mennä ensi-ja turvakotiin milloin vain, ja ihmettelivät heille soittaessani sossun käytöstä. Mutta eri paikkakunnalla ensi-ja turvakoti, niin kuulemma pitää maksusitoomus ilm. saada, jos pidemmän aikaa tms.

Sossun mukaan jos hengenuhka, niin voi mennä. Vaikea tietää ennalta, milloin sellainen on.
Koska sossun tehtävä on ensisijaisesti huolehtia siitä, että sun lapsesi eivät joudu kärsimään tilanteesta. Ja kun kyse on lasten asiasta - ei sinun asiastasi - sossulla on oikeus olla yhteydessä lasten toiseenkin huoltajaan. Ts kun sossu saa tiedon siitä, että lasten hyvinvointi on kenties uhattuna, heidän tehtävänään on tehdä asiasta lastensuojeluasia. Vaikka olisit pyytänyt maksusitoumusta joltain toimeentulotukitädiltä. Ja kun kyse on lastensuojeluasiasta, heillä on oikeus olla yhteydessä lapsen molempiin huoltajiin. Onko heidän ollut tarpeellista olla, se on toinen juttu. Mutta vaitiolovelvollisuus ei estä heitä olemasta yhteydessä lasten molempiin huoltajiin lastensuojelutapauksessa.

Juu
Eli omaisuus jaettu ja jaossa talo menossa miehelle?

No ei kai se mitään uhkailua ole jos sanoo että teidän pitää häipyä, eihän tuo nyt ole kummempaa kuin se että vuokraisäntä käskee vuokralaisen häipyä vuokrakauden päätyttyä.

muuttanut
Uskomatonta, mutta niin totta. Aina sanotaan, että sossu saa asiat vain huonommalle mallille. Siinä taitaa olla se totuuden siemen. Liikaa valtaa tai jotain. Et ole tehnyt rikosilmoitusta?

Itse mainitsin sossulle, kuinka olen exän pyynnöstä jättänyt lähestymiskiellonkin hakematta, kun vedonnut lapsiin ja luvannut käyttäytyä normaalisti.

Joku mainitsi huostaanotosta niin kieltämättä sekin aate käynyt mielessä.. Pelko siitä, että seuraavaksi sitä pohtivat.

Voimia sulle.

Jos tilanteenne on noin paha kuin kerroit, niin menkää alkuun nyt sinne turvakotiin ja laitat sen lähestymiskiellon vireille. Ala oitis ettimään omaa asuntoa, mitä jäädä sinne väkivaltasen miehen asuntoon, sehän turhaan kärjistää tilannetta. Sittenhän huomaa sossukin että toimit lasten edun mukaan, kun haet väkivaltaselle puolisolle sitä lähestymiskieltoa. Ei kun todisteet asiasta pöytään jos kerran niitä on. Pakkohan niiden on sossussakin kuunnella todistettavia tosiasioita.

Vaikeampaa on sitten, jos kaikkea ei voi todistaa. Kaverini menetti lapsensa ex miehelleen, siitä huolimatta että oli hakkaamisen takia lähtenyt. Ex löi myös tätä lasta. Mies kuitenkin osasi käyttäytyä sopivalla tavalla ja oli sossutätien mielestä lopulta uskottaampi kuin masentunut kaverini ja huonosti kävi...

nyt nikittä

Voimia sulle.
Ei ole rikosta tapahtunut niin mitään ei tehdä.Lisäksi lukuisat perättömät lastensuojeluilmoitukset mitä exä on tehnyt poikivat nyt tulosta.
Minun pitää siis olla huono äiti koska exä niin väittää.
Jos kieltäydyn siitä että kotiini tulee kyttääjät kun mitään kytättävää ei ole eikä lapset halua sossuihmisiä meille,niin huostaan lähtee.
Toisaalta se olisi lasten kannalta parempi koska siinä tapauksessa isän elämäntilanne tarkistettaisiin ja huomattaisiin ettei lapsia voi sinne laittaa.
Kuitenkin vähän liian iso hinta lapsille joutua se aika viettämään lastenkodissa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja Juu:
Eli omaisuus jaettu ja jaossa talo menossa miehelle?

No ei kai se mitään uhkailua ole jos sanoo että teidän pitää häipyä, eihän tuo nyt ole kummempaa kuin se että vuokraisäntä käskee vuokralaisen häipyä vuokrakauden päätyttyä.
Jos talo vielä mun nimillä kanssa ja lainat ja toisen sanaan ei voi luottaa ollenkaan, niin en olis niin varma että saan koskaan saataviani häneltä pois. Ensin sovittiin muuttoajankohtaa, nyt on uhkaillut aika monin keinoin, osa liittyy siihen, et pitäs viikossa olla kaikki omaisuus pois täältä ja häipyä, . Kiristystä monessa asiassa, ja käynyt täällä huutamassa klo 23 jälkeen ja kiristämässä, niin älä nyt ymmärrä ihan väärin tätä. Tekstiviestitkään ei niin kaunista luettavaa ole.

Voisin melkein ehdottaa, että jos et oo jo sossussa töissä, niin kannattaa harkita:( Kiva varmaan lyödä toinen maahan..

Taasko tuollaista.
Neuvon sinua ottamaan välittömästi yhteyttä läänisi sosiaalitarkastajaan! Teet kantelun, ja jos olet kuullut muita tarinoita kaupunkisi lastensuojelun toiminnasta niin tutkintaan vaan.

ieras
Sossu on puolueeton. Eihän sossu voi uskoa sun sanaa yhtään sen enempää kun eksäsi sanaa. Älä heti oleta, että koska ei sua "uskonut" että olisi uskonut eksääsikään. Sossu selvittää ensin tilanteen ja toimii sen mukaan. Erotilanteessa valehdellaan niin paljon ettei kummankaan osapuolen sanaan voi tai edes saa luottaa ennen kun tilannetta on tutkittu.

sama
Alkuperäinen kirjoittaja Taasko tuollaista.:
Niin, sossun PITÄISI olla puolueeton vaan eipä ne aina ole! Ap otat vaan sosiaalitarkastajaan yhteyttä.
Kyllä tuo musta vielä ihan puoleettomalta toiminnalta kuulostaa jos molemmat, ap ja eksä, on vaan soittanut ja kertonut eri versiot. Ap kertoi omansa, ja sossu kertoi hänelle mitä ex sanoi. Ei se tarkoita että se uskoi sitä mitä ex kertoi. Mitään todisteita ei ole vielä ollut kenenkään nähtävissä eikä mitään olla vielä tutkittu. On vaan puhuttu puhelimessa. Eihän sossu voi heti sanoa aplle "juu me uskotaan sua ja tehdään näin totta kai eksäsi valehtelee" yhtään sen enempään kun ne voi sanoa ap:n eksällekään noin!

Yhteistyössä