Sosiaalityöntekijä suositteli perhetyöntekijää joka tekee ennaltaehkäisevää työtä ,mitä ???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Heli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Heli

Vieras
En muita mikä tukitoimi se on mutta sossu on kyseenalaistannu minun lastenkasvatuksen koska vanhempi jäi kiinni varastelusta.
2 sossua teki kotikäynnin ja haastattelivat lasta ( 10 v ) ja toinen sanoi että on olemassa joku ennalta ehkäisevä työryhmä joka tekee kotikäyntejä. Toinen sossu sano perään että kannattaa se ottaa jos ei ole rajoja lapsella!!!!!

Meillä on rajat ja selkeet,jopa vieraat ja omatkin on ojennuksessa tarpeen vaatiessa.

Mutta pitääkö tänne syntyä kultalusikka suussa muuten lapsella ei ole rajoja.

Voi vee... Nyt se perhetyöntekijä soitti ja kysyin mikä on homman nimi. Että minun pitää miettiä jokin asia mitä aletaan lapsen kanssa sitten harjoittelemaan....Olin että häh !!! Kysyin tarkennusta ja perhetyöntekijä vastasi etttä vaikka syöminen,nukkuminen tms. ( langan toisessa päässä oli mies siis tämä perhetyöntekijä )

Voi kiesus,että repesin. tarvitaanko me nyt apua syömisessä ja nukkumisessa tai pukemisessa...kun lapsi on jäänyt kerran kiinni varastamisesta Elämä sentään.

Jos jokaiseen perheeseen missä lapsi on joskus varastanut kaupasta laitettaisiin perhetyöntekijä niin ne loppuisivat heti alkuunsa.
Mä en oikein tiedä mitä tuo perhetyöntekijä tarkoittaa...se kun meinaa eri paikkakunnilla ihan eri asioita.

Niin ne ensin kartottaa mitä lapsi/perhe tarvitsisi. Ensin niidenkin on tutustuttava teihin, että osaavat mitää edes arvioida. Ei ne pure ja jos katsoo kaiken olevan ihan ok niin ei ne sitten ala jatkuvasti käymään tai vastaavaa. Kunhan nyt tarkistavat tilanteen. Omaa kokemusta ei ole, mutta työnpuolesta jonkunlainen tieto.

jos on joku pikku varkausjuttu, tyyliin "kaupasta karkkia" niin siinä tuskin sosiaaliviranomaisia tarvitaan. Monikin normaali lapsi sen tekee joskus. Arvelisin, että nyt on varastettu jotain arvokkaampaa tai muulla tavoin suurta tai merkityksellistä. Sellaista joka antaa jo vinkeitä siitä, että lapsi voi olla vähän huonossa surassa kenties tai muutoin jo sotkeutunut vähän pahempiin selkkauksiin. Jos näin siis on, niin sehän on vain hienoa että ulkopuolelta on saatavissa apua. Kyllä siinä on monen kasvattajan neuvot vähissä kun lapsi pöllii vaikka auton, merkkivaatteita, jonkun kaupan kassan tms. JOku päivä voit katsao taa ja tuumata, että yrititte tarjota tukea ja apua ja lisäkasi vielä turvauduitte muihinkin. Lapsen tarvii tietää että hänestä välitetään ja että hänestä ollaan huolissaan. Aika sitten näyttää, onko tästä ollut apua vai joudutteko toteamaan, että vaikka mitä yrititte se ei toiminut. Toivottavasti ensimmäinen vaihtoehto. JOs jälkimmäinen niin ette ehkä kanna kasvatuksesta niin suurta syyllisyyttä ja pahaa mieltä kun olette kuitenkin yrittäneet.

Alkuperäinen kirjoittaja M:
jos on joku pikku varkausjuttu, tyyliin "kaupasta karkkia" niin siinä tuskin sosiaaliviranomaisia tarvitaan. Monikin normaali lapsi sen tekee joskus. Arvelisin, että nyt on varastettu jotain arvokkaampaa tai muulla tavoin suurta tai merkityksellistä. Sellaista joka antaa jo vinkeitä siitä, että lapsi voi olla vähän huonossa surassa kenties tai muutoin jo sotkeutunut vähän pahempiin selkkauksiin. Jos näin siis on, niin sehän on vain hienoa että ulkopuolelta on saatavissa apua. Kyllä siinä on monen kasvattajan neuvot vähissä kun lapsi pöllii vaikka auton, merkkivaatteita, jonkun kaupan kassan tms. JOku päivä voit katsao taa ja tuumata, että yrititte tarjota tukea ja apua ja lisäkasi vielä turvauduitte muihinkin. Lapsen tarvii tietää että hänestä välitetään ja että hänestä ollaan huolissaan. Aika sitten näyttää, onko tästä ollut apua vai joudutteko toteamaan, että vaikka mitä yrititte se ei toiminut. Toivottavasti ensimmäinen vaihtoehto. JOs jälkimmäinen niin ette ehkä kanna kasvatuksesta niin suurta syyllisyyttä ja pahaa mieltä kun olette kuitenkin yrittäneet.

Tulitikkuja oli.

Päästä käymään vain, ei siitä haittaa ole. Sitä paitsi jos on sun esikoinen, niin saatpahan varmasti apua ja tukea myöhemminkin helpommin jos iskee murkkuoireet rajusti päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja Entinen myymälävaras:
Kun minä jäin kiinni, olin harrastanut sitä useamman vuoden ilman, että perheessäni kukaan tiesi.

Olen minäkin tehnyt sitä nuoruudessani mutta en koskaan jäänyt kiinni eikä kukaan perheestäni sitä koskaan tiennyt eikä saanut tietää.

No onhan siinä vielä tosiaan sellainenkin puoli että teille jää papereihin merkintä että olette tarvinneet ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. No kai sitä kannattaa olla utelias ja katsoa mikä homma tuo on.

Alkuperäinen kirjoittaja Peppari:
No onhan siinä vielä tosiaan sellainenkin puoli että teille jää papereihin merkintä että olette tarvinneet ennaltaehkäisevää lastensuojelutyötä. No kai sitä kannattaa olla utelias ja katsoa mikä homma tuo on.

En käsitä tätä kommenttia. Mitä sitten jos jää merkintä ? Ja siis mihin jää? Hyvähän se vain on että vanhemmat ovat pyrkineet tekemään kaikkensa. Jotain merkintääkö tässä pitäisi pelätä ja jättää tällainen apu käyttämättä. Eiköhän suurin huoli ole se, että saadaan lapsi ohjattua oikeille rainteille jos on pahoihin puuhiin mukaan mennyt.

Ap, paloiko pahastikin kun noin voimakkaasti reagoivat? Älä silti säikähdä tilannetta, musta on vain hyvä että ennaltaehkäisevää työtä on. Tsemppiä!

Tosi kiva kuulla että jossakinpäin tartutaan asioihin eikä lakaista maton alle. Kartoittavat varmaankin teidän tilannetta ja jos kaikki ok niin ennaltaehkäisevän tuen tarve katsotaan varmaankin turhaksi eli se loppuu lyhyeen.

Varmasti kyseessä on varhaisen puuttumisen asiasta.. Joissain kunnissa otetaan kaikki näpistyksestä kiinni jääneet heti varsin tiukkaan seurantaan ja jonkinmoisen tuen piiriin - näin ehkäistään aika tehokkaasti se, että lapsi/nuori jatkaa hölmöilyitä pahempaan.

Alkuperäinen kirjoittaja M:

En käsitä tätä kommenttia. Mitä sitten jos jää merkintä ? Ja siis mihin jää? Hyvähän se vain on että vanhemmat ovat pyrkineet tekemään kaikkensa. Jotain merkintääkö tässä pitäisi pelätä ja jättää tällainen apu käyttämättä. Eiköhän suurin huoli ole se, että saadaan lapsi ohjattua oikeille rainteille jos on pahoihin puuhiin mukaan mennyt.

Ap, paloiko pahastikin kun noin voimakkaasti reagoivat? Älä silti säikähdä tilannetta, musta on vain hyvä että ennaltaehkäisevää työtä on. Tsemppiä!

No näin mulle sanottiin että jää merkintä, papereihin jotka koskevat sinua ja perhettäsi. Minulla on käynyt pari kertaa perhetyöntekijä ja siitä ei tosiaan ollut mitään iloa, viipyi kokonaista kaksi tuntia eli ei siinä ajassa ehtinyt mitään asioita hoitamaan. Eri paikoissa tuo perhetyöntekijä tarkoittaa eri asioita. Jos olisin tiennyt ettei tuosta ole mitään apua niin en todellakaan olisi halunnut olla ennaltaehkäisevän lastensuojelutyön tarpeessa niin että sosiaalivirastossa oleviin papereihin jää merkintä.

mä just tänään ite soitin perhetyöntekijän meille.Täällä se on sama kun kodinhoitaja ennen. Mä oon vastustanut ajatusta viimeiseen asti, mut nyt aattelin et kannattaa pyytää kun neuvolasta suosittelivat. Verenpaine koholla ja viides lapsi syntyi juuri. kun mä en saa lasten isältä apua oikeestaan ollenkaan. Muakin vähän jännittää et mitä tästä tulee. Kerran meillä oli tuollainen vastaava ennaltaehkäisevä tukitoimi kun kolmatta odotin ja raskauden vuoksi ( paljon ennen aikaisia supisteluja, takana yksi liian aikaisin syntynyt )piti makailla paljon, saatiin osapäivähoitopaikka isommille, mut kun oli tukitomi ei lähtenyt kotihoidontuki, siitä hommasta oli vaikea päästä eroon. Kun ilmoitin vauvan syntymän jälkeen että en tarvitse isommille hoitoa, tuli kotikäynnit ym. ja kodinhoitajaa yritettiin väkisin meille, mutta kun tarpeeksi tappelin vastaan ja vannoin että pärjään kyllä (kun ei ollut muuta ongelmaa kuin se raskaus ajan supistelu), niin luopuivat sit asiasta.

Mutta kun tuo ennaltaehkäisevä perhetyöntekijä on aika laaja käsite. Meillä käy nyt ennaltaehkäisevä perhetyöntekijä kahdesti viikossa. Neuvolasta saatiin. Syynä se, että mulla on ollut vaikea tämä kolmas raskaus, jossa lapsella on suuri riski syntyä ennenaikaisena, jos en ole rauhassa. Perhetyöntekijä ulkoilee kuopuksen kanssa, nostelee ja pesee pyllyn ja tekee jonkun verran kotitöitä. Muina päivinä kuopus on päiväkodissa.
Mikä ihmeen merkintä tästä nyt jäis johonkin rekisteriin???

Ennaltaehkäisevää perhetyötä on myös silloin, kun perheessä vauva, joka nukkuu todella huonosti jne. Arjen helpotus voi sellaisissa tapauksissa ehkäistä esim. synnytyksen jälkeistä masennusta jne.

Juu eli mulla juuri tuollaista "apua" mutta sen kaksi tuntia kerrallaan, minä en tiedä mitä merkintää tästä jäi, mutta nämä työntekijät itse korostivat tätä asiaa. Olen siis kahden lapsen yh ja tuolloin vauva oli muutaman kk ikäinen.

Vaikken ap:n perhetilanteesta mitään tiedäkään, silti en jaksa uskoa, että kukaan saa sossua niskaansa ihan pelkästään sen takia, että lapsi on varastanut tulitikkuja kaupasta. Jotakin muutakin tässä on takana.

Alkuperäinen kirjoittaja porkkana1:
mä just tänään ite soitin perhetyöntekijän meille.Täällä se on sama kun kodinhoitaja ennen. Mä oon vastustanut ajatusta viimeiseen asti, mut nyt aattelin et kannattaa pyytää kun neuvolasta suosittelivat. Verenpaine koholla ja viides lapsi syntyi juuri. kun mä en saa lasten isältä apua oikeestaan ollenkaan. Muakin vähän jännittää et mitä tästä tulee. Kerran meillä oli tuollainen vastaava ennaltaehkäisevä tukitoimi kun kolmatta odotin ja raskauden vuoksi ( paljon ennen aikaisia supisteluja, takana yksi liian aikaisin syntynyt )piti makailla paljon, saatiin osapäivähoitopaikka isommille, mut kun oli tukitomi ei lähtenyt kotihoidontuki, siitä hommasta oli vaikea päästä eroon. Kun ilmoitin vauvan syntymän jälkeen että en tarvitse isommille hoitoa, tuli kotikäynnit ym. ja kodinhoitajaa yritettiin väkisin meille, mutta kun tarpeeksi tappelin vastaan ja vannoin että pärjään kyllä (kun ei ollut muuta ongelmaa kuin se raskaus ajan supistelu), niin luopuivat sit asiasta.

Anteeksi jo etukäteen, mutta miksi pitää hankkia aina vaan lisää lapsia, jos niitä ei jaksa itse hoitaa ja miehestäkään ei apua ole? Ihan vilpittömästi ihmettelen, että mikä järki.

Alkuperäinen kirjoittaja Heli:
Alkuperäinen kirjoittaja Entinen myymälävaras:
Kun minä jäin kiinni, olin harrastanut sitä useamman vuoden ilman, että perheessäni kukaan tiesi.

Olen minäkin tehnyt sitä nuoruudessani mutta en koskaan jäänyt kiinni eikä kukaan perheestäni sitä koskaan tiennyt eikä saanut tietää.

Tunnustat kuitenkin täällä. Eikö nyt vaikuta aika vahvasti siltä, että jotenkin vaan olet onnistunut luomaan sellasen ilmapiirin ettei tulitikkujen varastaminen haittaa. Edellenhän sä pidät tota yllä mitätöimällä koko asian.

Olet ite varastanut ja nyt lapsi myös. Ehkä on aika laittaa stoppi. Jos tuo on projekti, mihin kaikki kerran joutuu niin ei siitä sillon kannattais hernettä nenään vetää.

Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Alkuperäinen kirjoittaja porkkana1:

Anteeksi jo etukäteen, mutta miksi pitää hankkia aina vaan lisää lapsia, jos niitä ei jaksa itse hoitaa ja miehestäkään ei apua ole? Ihan vilpittömästi ihmettelen, että mikä järki.
no mulla kävi kotihoitaja (ei perhetyöntekijä) apuna kun sain kaksoset enkä olis jaksanut 3 lastani yksin hoitaa koko aikaa... voihan sitä elämäntilanne matkalla muuttua, tulla sairaus tmv. että tarvitsee sitä apua.
ja meillä ainakin kaupunki itse tarjosi sitä meille, ja ihan kiva et tajusin silloin ottaa apua vastaan.

Yhteistyössä