Sosiaalityöntekijä lastensuojelusta UHKAILEE meidän perhettä perättömillä uhkauksilla ja väitteillä, mistä saan apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apua"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apua"

Vieras
En ala selostamaan miksi uhkaukset ja väitteet ovat perättömiä, vaan kysymykseni kuuluu, että mistä saan apua tilanteeseen, kun sosiaalitoimi/lastensuojelu uhkaa huostaanottaa lapset ilman syytä? En siis kaipaa mitään "ei ne syyttä huostaanota" tms. vaan vastauksen, että kuka auttaa tässä tilanteessa? Seurakunnan diakonia ei voi auttaa ja sosiaaliasiamiestä ei saa tänään kiinni eikä huomenna ennen kuin on jo myöhäistä tämän asian suhteen.

Hommaa lakimies. Ja nauhoita(vaikka kännykällä) keskustelut sosiaalityöntekijöiden kanssa, muuten on sana sanaa vastaan. Muistat itse pysyä asiallisena ja rauhallisena. Jos provosoidut ne vaan saa lisää vettä myllyynsä. ( huutaminen/riitely=yhteistyöstä kieltäytyminen= avohuollon tukitoimet ei onnistu)

Onko sulla jotain todisteita asian suhteen? Puheluita, kirjeitä tmv.? Jos olet satavarma, että uhkaukset on perättöia ja laittomia, niin oisko sitten virkavalta se seuraava taho, jos ei "lievempiä instansseja" saada kiinni? No joo, mulla ei ole hajuakaan, kuka on sossulan esimiesasemassa tai toimintaa valvova taho...

Et saa apua mistään noin lyhyellä varoitusajalla. Ja ihan hyvä niin. Lasten etu menee onneksi Suomessa vanhempien oikeuksien edelle ja mikäli sossuista niin tuntuu, että lapsilla on hätä niin huostaanotto tulee halusit tai et, ja asia selvitetään. Se mitä myöhemmin tapahtuu on sitten aika paljon myös sinusta itsestäsi kiinni, eli oletko yhteistyökykyinen, osoittautuvatko nämä "erättömät syytökset" todella perättömiksi jne.

Hommaa lakimies. Ja nauhoita(vaikka kännykällä) keskustelut sosiaalityöntekijöiden kanssa, muuten on sana sanaa vastaan. Muistat itse pysyä asiallisena ja rauhallisena. Jos provosoidut ne vaan saa lisää vettä myllyynsä. ( huutaminen/riitely=yhteistyöstä kieltäytyminen= avohuollon tukitoimet ei onnistu)

Lakimiestä ei saa tänään paikalle millään. Olen ollut rauhallinen puhelimessa. Sanoin että vetoan siihen että en suostu tapaamiseen koska en saa lakimiestä paikalle. Sanoivat vaan että ei auta. Ja nauhuria ei ole että saisin nauhoitettua puhelut ja keskustelut.

[QUOTE="vieraana";30670777]Onko sulla jotain todisteita asian suhteen? Puheluita, kirjeitä tmv.? Jos olet satavarma, että uhkaukset on perättöia ja laittomia, niin oisko sitten virkavalta se seuraava taho, jos ei "lievempiä instansseja" saada kiinni? No joo, mulla ei ole hajuakaan, kuka on sossulan esimiesasemassa tai toimintaa valvova taho...[/QUOTE]

Siis tämä tilanne tuli aivan yllättäen tänään pari tuntia sitten. Ilmoittivat klo 12 että klo 14 paikalle tai lapset huostaanotetaan. Kysyin perusteita, niin sanoivat että niitä on mutta mulle ei kerrota. Sanotaan sitten neuvotteluissa syyt jne. Sanoin ettei tulla niin uhkasivat että poliisit tulee kotiin ja hakee lapset pois. Kysyin perusteita, niin ei saatu. Tästä on kuulemma esimiehen päätös että näin tehdään mutta syitä/perusteluita ei saatu. JA aiemmin ei ole ollut mitään puhettakaan tällaisista toimista. Itse hain selkäkivun takia apua (josta oli tehty ls-ilmoitus) ja sain kodinhoitajan kotiin mutta nyt kuulemma pitääkin HETI saada selvitys tehtyä että pärjäänkö henkisesti ja fyysisesti kotona, mitään enempää ei kerrottu. Kysyin miksi, niin ei mitään vastausta.

Tuo on muuten niin perseestä, että sairastuakaan ei enää uskalla (tai ainakaan kertoa siitä kenellekään), kun heti on sossu oven takana viemässä lapsia pois. Ihan himppasen on tainnut lähteä hanskasta tuo sossulan touhu... :(

Ota yhteyttä Sosiaali- ja terveysministeriöön, alueesi sosiaalijohtajaan, kunnallispoliitikkoon, tmv. Asiasta voi tietysti tehdä myös julkisen (nimettömänä) vinkkaamalla asiasta iltapäivälehdille. Tapaus Eerika on saanut sos.tantat näköjään virkaintoisiksi...

Sinuna nyt soittaisin kelle tahansa kaverille, ett hakee teidät kylään viettää vähän hiihtolomaa.

Palaatte kotia sitten kun asiat on julkista tietoa kaikille osapuolille kuten ÄIDILLE.

Jos kutsuisit paikalle koko oman tukiverkkosi. Itse pyytäisin lasten isovanhemmat ja kummit. Ja jos noin kiire, niin saisivat tulla paikalle vaikka kesken työpäivän. En jäisi yksin taistelemaan tuulimyllyjä vastaan.

Miksi ihmeessä kieltäydyit menemästä asiaa selvittämään? Ls-viranomaisille on herännyt huoli lapsista, ehkä jonkun tekemän uuden ls-ilmoituksen perusteella ja asia on arvioitu kiireelliseksi. Jos lapsistasi välität, teet yhteistyötä heidän kanssaan ja selvität asian. Siis kello on nyt juuri 14.00, tilaa taksi ja soita sosiaalityöntekijälle, että olette tulossa, myöhästytte vain hieman.

[QUOTE="vieraana";30670883]Tuo on muuten niin perseestä, että sairastuakaan ei enää uskalla (tai ainakaan kertoa siitä kenellekään), kun heti on sossu oven takana viemässä lapsia pois. Ihan himppasen on tainnut lähteä hanskasta tuo sossulan touhu... :([/QUOTE]

No ei todellakaan ole mikään sossu oven takana minkään selkäkipujen takia ja ymmärrät tämän aivan hyvin itsekin. Jos joku on lähtenyt lapasesta, niin ihmisten oman syyttömyyden selittely. Itsessä ei haluta nähdä mitään vikaa, vaikka jokainen täysjärkinen ihminen ymmärtää, että ei sossussa millään lottokoneella arvota sitä, että kenen lapsia tänään lähdetään huostaanottamaan.

On kyllä ihan järjettömiä nää keskustelut lastiksista! En ole ollut "asiakkaana" vaan sijaisperhe toiminnassa mukana ja kaikki lastikset ovat todella mukavia. He ymmärtävät paljon ja joustavat, jotkut jopa antaisivat lapsille enemmän siimaa kuin minä, vaikken mikään nipo olekaan!

Ei huostaanotot tapahdu ilman syitä tai painavia perusteita. Ja aina voi soittaa lastiksen johtajalle, jos on jotain kismaa työntekijän kanssa.

Tarvitset kolmannen henkilön mukaan tapaamiseen ja voit nauhoittaa keskustelun vaikka esimerkiksi puhelimeen tai kolmas osapuoli voi nauhoittaa. Ensin tietenkin kerrot, että aiot nauhottaa keskustelun. Sen jälkeen lakimies joka on erikoistunut huoltoasioihin.

Toivottavasti ap menee paikalle selvittämään asiaa. Just olen lukenut noista Erikan tapahtumista. Jos heillä on syy uskoa, että lapset ovat vaarassa, niin asia on pakko selvittää heti ennenkuin on liian myöhäistä.

Mellkoista laiminlyöntiä tai väkivaltaa pitää olla, että lapset huostaanotetaan. Et suostu kertoon miten lastensuojeluasiakkuus on alkanut, mutta tuskin se kuitenkaan ihan ilman syytä on tapahtunut.

Yleensä myös lastensuojelu tarjoaa tukitoimet ellei lapsi ole välittömässä vaarassa, jolloin lapset otetaan pois heti, mikä pitääkin tapahtua.

Alkuperäinen kirjoittaja elä valehtele;30671098:
Keltään ei viedä lapsia ilman syytä ja ne syyt tietenkin kerrotaan eikä pimitetä vanhemmilta.

Syyt löytyy aina, jos ei löydy niin ne tehdään. Syyt ovat myös hyvin moninaiset, ei pelkästään vain pahimmat tapaukset vaan myös ihan pienet, jos kunnalla ei esimerkiksi ole antaa vanhemmille tiettyjä tukitoimia niin lapset saatetaan ottaa huostaan. Ei asia ole niin mustavalkoinen. Näissä asioissa painaa moni asia.

Yhteistyössä