Googletin väitystiliä ja päädyin tähän vanhaan keskusteluun.
Toimiko välitystili lopulta? Eli maksettiinko vuokrat ajallaan ja hoidettiinko rästit miehen rahoista lopulta pois JA saitteko välitystilin lopulta purettua?
Minulla nimittäin kävi toisin. Välitystilin sanottiin olevan vapaaehtoista vähän vastaavassa tilanteessa mutta käytännössä se oli pakko. Elämäntilanne muuttui äkisti niin että yhtenä kuukautena vuokraa oli lähes viisi sataa euroa rästissä ja välitystiliä ehdotettiin ratkaisuksi. (en tässä vaiheessa jatkuvasta stressistä johtuen tajunnut että olisinhan ehkä voinut yrittää sopia vuorantantajan kanssa rästivuokran takaisinmaksusta itse). Vuokra olisi maksettu välitystililtä ja loput omat rahani olisin saanut tilille. Kuulosti helpolta ratkaisulta.
Noh, käytännössä kävi niin että jouduin soittamaan joka ikinen kuukausi välitystilin maksatuksen perään onko vuokra maksettu ajallaan, missä viipyy loput rahani. Toimeentulotukeen en ollut oikeutettu koska tuloni olivat toimeentulotukirajan yläpuolella. Välitystilin oli tarkoitus "turvata vuokranmaksu jatkossa koska yhdeltä kuukaudelta oli rästissä osa vuokrasta".
Kolmen kuukauden jälkeen huomasin että välitystili ei ala toimimaan: joka ikinen kuukausi jouduin soittamaan vuokranmaksun jälkeen jäävän rahamääräni perään jota ei kuulunut ilman että siitä erikseen soitin. Mitään sopimusta kanssani ei tehty rahani maksupäivästä eikä summasta vaikka alunperin sanottiin että niistä sovitaan yhdessä: rahaa tuli tipottain sadan euron summina ja päivät vaihtelivat kuukausittain niin että oli mahdoton ennakoida milloin on rahaa ja kuinka kauan. Lopulta huomasin että kuukausittain tililleni tuleva summa on jatkuvasti paljon pienempi mitä pitäisi vuokran maksun jälkeen jäädä käteen.
Soitin tästä johtavalle sosiaalityöntekijälle joka ihmetteli asiaa, tarkisti että välitystililläni on rahaa vaikka sosiaalityöntekijä oli sanonut ettei ole. Samalla soitin vuokranantajalle ja sain kuulla että vuokraa on maksettu joka kuukausi liikaa niin että siinä vaiheessa kun soitin oli vuokraa maksettu liikaa jo 450 euroa

Ilmankos olin kolme kuukautta jo ihmetellyt miksi rahaa on koko ajan vähemmän käytössä kuin aiemmin.
Meni pari kuukautta että sain lopulta välitystilin lopetettua. Tämä ei olisi onnistunut yksin: sosiaalityöntekijä väitti etten voi itse lopettaa välitystiliä koska välitystili on avattu rästivuokran takia "asumisen turvaamiseksi".
Hain apua ystävältä joka lähti henkiseksi tueksi mukaani sosiaalivirastoon ja vain kuunteli vierestä: ystäväni läsnäolo näytti vaikuttavan siihen että sain vihdoin välitystilin lopetettua: sosiaalityöntekijä yritti inttää ja kieltää heistä johtuneet ongelmat välitystilin hoidossa mutta lopulta suostui lopettamaan välitystilin kun kerroin tarpeeksi monta kertaa faktat tiskiin: välitystili ei ole toiminut asianmukaisella sovitulla tavalla.
Soitin jälkeenpäin vielä välitystilihoitajien pomolle ja kerroin tapahtumakuvion, hän pyynnöstäni lähetti minulle tiliotteen koko välitystiliajalta josta selvisi että todellakin, vuokraa oli ilmoitukseeni asti maksettu koko ajan liikaa ja että maksupäivät minun suuntaan oli koko ajan vaihdelleet ja summat eivät yhtenäkään kuukautena pitäneet paikkaansa: minun tililleni piti siis tulla summa joka jää käteen vuokranmaksun jälkeen. Ei tullut kertaakaan.
Noh, soitin vielä jälkeenpäin oikeusaputoimistoon koska sattumalta kuulin että saman alueen sosiaalitoimistossa oli jatkuvasti ongelmia mm toimeentulotukipäätösten ja maksatuksen kanssa. Itselläni mm viimeisenä kuukautena maksettiin vuokran jälkeen tililleni 300 euroa vaikka olisi pitänyt maksaa lähes 600 euroa. Hain sinä kuukautena toimeentulotukea koska 300 eurolla emme todellakaan elä. Vastaukseksi tuli kieltävä päätös.
Oikeusaputoimistosta ohjeistettiin että koko välitystiliprosessista on ehdottomasti tehtävä kantelu eduskunnan oikeusasiamiehelle. Niin monta virhettä oli tehty.
Välitystilin päättymisen jälkeen rahahuolet lakkasivat: kaikki maksut ajallaan eikä enää tarvitse stressata minä päivänä rahaa tulee tilille ja kuinka paljon.
Välitystili oli siis omalla kohdallani järkyttävä kokemus, koskaan ei raha-asiani ole olleet niin solmussa kuin välitystiliaikana: oli mahdotonta ennakoida laskujenmaksupäiviä, ilmoittaa maksun saajille maksupäiviä kun ei koskaan tiennyt minä päivänä rahaa on tulossa ja minkä verran. Kun rahaa oli vähemmän käytettävissä mitä piti (koska vuokraa maksettiin koko ajan liikaa) oli taloudellinen tilanne ahdistava koko ajan.
Jos ikinä teille tarjotaan "välitystiliapua" hätätilanteessa, harkitkaa kahteen kertaan: pyytäkää etukäteen tehtäväksi kaikki sopimukset: maksupäivä ja summa täsmälleen ja tarkistakaa että summat myös pitävät paikkansa, ennen kuin allekirjoitatte välitystilisopimuksen. Välitystilin hoitaminen ja toimivuus vaihtelee alueittain -paljon- eli on sattumanvaraista toimiiko se vai ei: olen lukenut toimivistakin tilanteista.
Minulta kysyttiin välitystilihalukkuutta äsken uudelleen kun kerroin sairaalassa (tutkimuksissa) stressaavani lomakkeita ja maksupäivien sopimisia: sain paniikkihäiriönomaisen reaktion. Minulla ei ole velkaa, ei maksuhäiriöitä, yritän aina etukäteen selvittää maksukykyni mukaan tulevat muutokset mutta kyllä, raha-asiat stressaavat. Kun rahaa on vähän on aivan pakko yrittää ennakoida ihan kaikki. Aina voi tulla jotain yllättävää silti jonka takia raha-asiat sitten stressaakin. Juuri nyt esimerkiksi on iso sairaalalasku tulossa. Noh, selvisi että sairaalalaskun voi maksaa erissä ja asumistuen pienenemisestä huolimatta selviämme kyllä ilman toimeentulotukea pari kuukautta jolloin rahatilanne taas muuttuu hieman parempaan.
Pitkä vuodatus mutta kerron varmuuden vuoksi jos joku joskus pohtii samaa asiaa: varaudu ennakkoon jos päätät/joudut tehdä välitystilisopimuksen: tarkista ennen allekirjoittamista että tehdään maksupäivä joka on aina sama, ja että summa pitää kutinsa ja on sama kuin oman laskusi mukaan pitää ollakin. Sen jälkeen toivo parasta että homma myös toimii.
Tämän kokemuksen takia en soisi pahimmalle vihamiehellekään asiakkuutta alueeni sosiaalitoimistossa: ainakaan siellä ei asiat yksinkertaisesti toimi.