Kaverillani josta en olisi ikinä uskonut puhkesi paniikkihäiriö/kohtaus. Ei pystynyt enää mennä kauppaan, pankkiin jne. Sai lääkityksen ja pitkässä juoksusssa tilanne parani. Pikku hiljaa lääkitystä alettiin vähentää lopettamis mielessä. Tilanne kuitenkin paheni ja paniikki tuli uudestaan. Ystäväni aloitti lääkityksen ohessa terapian ja on sanonut että se pelasti.
Itse olen ujo. Jäin teini-iässä aina ystäväni varjoon. Ystäväni oli se joka oli missiainesta, jutteli kaikille. Itsekin olen aivan tavallisen kaunis normaalipainoinen jne. mutta minä olin se jota kukaan ei juurikaan edes huomannut ja siksi sitten vain hymyili vieressä. Siitä seurasi se etten enää jotenkin osannut jutella. 3 hengen ryhmässä kun joku kysyi minulta jotain niin ystäväni ja kysyjä kääntyivät katsomaan minua ja odottamaan vastausta niin en saanut sanaa suusta.
Ystäväni meni lukioon ja minä ammattikouluun. Siinäkin tuli se asetelma että ystäväni on kouluttautuneempi ja sivistyneempi kuin minä. Ystävänikin minulle niin "mukavasti" asian ilmoitti, että sinun kanssa on mukava höpötellä (toisin sanoen en osaa puhua oikeista asioista.) Aloin karttaa ystävääni ja jatkoin kouluttautumista ja sillä pönkitin itsetunoani. Nyt minulla on 3 ammattitutkintoa ja AMK-tutkinto.
Vieläkään en uskalla puhua jos on paikalla itseni lisäksi enemmän kuin yksi henkilö. Opinnäytetöiden esittelyt ovat olleet yhtä he..ttiä. Silmissä sumenee ja suusta ei tule järkevää lausetta.
Ei ole helppoa kun miehenikin on niin sosiaalinen ja hänellä on laaja ystäväpiiri. Hän haluaisi että kävisimme vähän väliä hänen kavereidensa luona, jotka ovat lääkäreitä, arkkitehtejä, ekonomeja, opettajia, DI:ä jne. Siellä minä yritän älykköjen joukossa ahdistuneena pakoilla ja odotan että vierailu loppuisi. Mieheltä ei heru ymmärrystä. Hän vain toteaa että he ovat aivan tavallisia ihmisiä siinä missä kuka muu hyvänsä.
Kai minunkin sitten jotain lääkitystä pitäisi harkita