Sosiaalikeskuksen toimeentulotuki TURKU+ asumistukiasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Rikkinäinen sähikäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

Rikkinäinen sähikäinen

Vieras
Eli olemme miehen kanssa eroamassa, ja muutan kolmevuotiaan tyttöni kanssa vuokralle. Kelassahan on täysiin asumistukiin 57 neliön asuntoon kun kaksi ihmistä. Meillä asunto varattu 59 neliöö, vuokra 509e ja vesi ja sähkö kuuluu vuokraan.

Eikai Kela voi tehdä niin avioerotilanteessa että urputtaisivat kahden neliön erosta asunnosta. Tuloni ovat nolla euroa, joten rahaa ei todellakaan ole.
Mietityttänyt myös että maksaako sosiaalikeskus vuokrani kokonaan koska mulla ei rahaa?? Lapsi on viikko-viikko systeemillä meillä vuorotellen.
Mikä mahtaa olla toimeentulotuki äidille ja lapselle? muistaakseni yksinasuvalle se perus on 417,00 euroa....

Kiitos jos joku tietää.. Olen muutenkin niin rikki.

asumistuen saat sen 57 neliön mukaan, tukeen vaikuttaa myös asunnon ikä ja tehdyt peruskorjaukset. Siis mitä vanhempi asunto ilman peruskorjauksia, sitä pienempi asumistuki. Kelan sivulla on laskuri, josta saat viitteellisen tiedon asumistukesi määrästä.

Sosiaalikeskus ei maksa suoraan vuokraasi, vaan vaatii tili- ja tulotiedot viimeiseltä kahdelta kuukaudelta. Googletapa toimeentulotukilaskuri, niin saat viitettä saamistasi tuista.

Kela ei urputa, mutta saatte tukea vain siihen 57 neliöön saakka. Kelan puolesta voitte asua vaikka 1000 neliön kämpässä mutta tukea ei tipu kuin niihin 57 neliöön.

Sossu on se joka valittaa, mutta tuskin se siitä 2 neliöstä jää kiinni. Ainoa tässäkin mihin voivat puuttua on se, että saattavat napista siitä ettet saa avustusta muuttokuluihin tai takuuvuokraan.

Itse asuin aikoinaan Turussa 75 neliön kolmiossa kahdestaan lapsen kanssa. Muutin sinne kaksiosta ja sossu ei suostunut tukemaan (ymmärretysti) muuttoani mutta eivät siis mitenkään estelleet sitä.
Sosiaalikeskus maksoi vuokrasta sen osan, mitä en asumistukena kelalta saanut.

Toimeentulotuki 2 vuotta sitten taisi olla siten, että käteen jäi 1 aik + 1 alle 10v lapsi 580?, mutta tokihan se on tuosta noussut. Tarkan summan saat varmaan ihan googlettamalla.

Niin ja asuntokohtaisessa neliöhinnassakin on maksimi. Mulla oli edellisessä asunnossa neliöhinta sentin yli maksimin, eli 87 senttiä jäi huomioimatta asuntotuessa.

Yhteistyössä