Sosiaalialan (amk) valintakokeet..?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Aion siis hakea ensisijaisesti terveydenhoitajaksi, sitte sairaanhoitajaksi ja kolmas vaihtoehto on sosionomi. Minkälaisia noi valintakokeet on? Onkohan mulla pienintäkään mahdollisuutta päästä ammattikoulupohjalla ja aika huonolla todistuksella edes pääsykokeisiin...?

Entäs tuo terveydenhoitajan ammatti. Se kouluhan kestää 4 vuotta, ni eikö siinä saakkin myös sh:n pätevyyden?
Entä miten voi opiskella kätilöksi?

Sosionomiksi on noista ainakin meilläpäin vaikein päästä, voi olla ettet pääse valintakokeisiin. Mutta sehän ei estä yrittämästä :)

Kätilöksi opiskellaan kuten terkkariksikin, eli ensin sh ja siihen päälle kätilöopinnot.

Täälläkin on sosionomiksi hirvee tunku, siks se on mulla viimesenä vaihtoehtona.
Voinko mä siis hakea sairaanhoitajaks ja siihen sit jatkoks opiskella kätilöks vai miten toimii? Entä jos pääsisin terkaks, niin voiko siitä vielä opiskella kätilöks?

Kaikki riippuu omasta viitseliäisyydestäsi. Kaverini pänttäsi valintakokeisiin viisi kirjaa ja oli kai siinä joku ennakkotehtäväkin.

Toinen kaveri lukee terveydenhoitajaksi, tosiaan neljä vuotta kestää tuo koulutus. Ensin sairaanhoitajaksi, ja "erikoistuminen" terkkariksi. Aika rankkoja opintoja kuuluvat olevan. Kokeita ja harjoituksia on jatkuvasti. Nyt vuosi opintoja takana, ja ovat käyneet ruumiinavauksessa, opiskelleet valtavaa anatomiankirjaa ulkoa sekä harjoitelleen pistämistä, katetrointia ja kanylointia.

[QUOTE="a p";25629870]Täälläkin on sosionomiksi hirvee tunku, siks se on mulla viimesenä vaihtoehtona.
Voinko mä siis hakea sairaanhoitajaks ja siihen sit jatkoks opiskella kätilöks vai miten toimii? Entä jos pääsisin terkaks, niin voiko siitä vielä opiskella kätilöks?[/QUOTE]

tämä nyt on puoliksi mutua, mutta jos opiskelet eka sh:ksi, ei kätilöopintoihin pääsy ole yhtään sen helpompaa kuin suoraan kätilöksi hakeminen. Eli kannattaa ehdottomasti hakea suoraan sinne mihin tahtoo. Tosin jos itsellä olisi tuo tilanne, ja pääsisin sh:ksi, ottaisin paikan vastaan ja yrittäisin opintojen aikana vaihtoa. Sairaanhoitajaksikin on nimittäin tosi vaikeaa päästä paikoitellen.

Pystyt laskemaan itse riittääkö pisteesi pääsykokeisiin, menet haluamasi koulun nettisivuille, siellä pitäisi näkyä vaadittavat alimmat pistemäärät :) Hakemuksessa on kohta jossa kysytään omaa pistemäärää ja ohjeisti kuinka laskeminen tapahtuu ( ainakin näin oli minun hakiessa). Pääsykokeet olivat omasta mielestäni haastavat, mutta hyvällä ennakkovalmistautumisella on hyvät mahdollisuudet selvitä niistäkin, mutta jokainen kokee ne eritavalla :) Ja ensin valmistuu SH:ksi ja sitten erikoistuu terveydenhoitajaksi ja kätilöllä ilmeisesti sama polku? Kätilöksi on kuulemma erittäin vaikea päästä.... Mutta onnea hakuun ja toivottavasti tärppää :) Opiskelu on vaativaa mutta antoisaa !!

Mä hain viime syksyn haussa sairaanhoitajaksi (terveydenhoitajaksi olisin halunnut, vaan ei ollut Tampereella haussa se). Ja pääsin kouluun, mun mielestä kokeet ei ollu vaikeita, psykologisia testejä, matematiikkaa, englantia, EI etukäteen luettavia pääsykoekirjoja. Aloitan tulevana syksynä opinnot, jiukan jänskättää kuinka tämmönen 35v lähes 10 vuotta lasten kanssa kotona ollut äiti-ihminen pärjää koulunpenkillä... :D Mutta tsemppiä ap hakuun, toivottavasti tärppää, ja aina voi hakea uudestaan jos ei ekalla kerralla onnista!

Yhteistyössä