Soseruokien teko. Käytännön vinkkejä saisiko?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Susse"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Susse"

Vieras
Tulipa toisesta ketjusta mieleen..
kertokaas te vauvojen äidit, jotka jaksatte laittaa lapsillenne ruoan itse, jotain hyviä käytännön vinkkejä miten homma hoituu parhaiten. Tarkoitan nyt siis soseruokia.
Esim.
Teettekö isompia eriä ja pakastatte?
Säilyyykö ruoat ok pakkasessa ja kuinka kauan?

Tein isoja annoksia ja pakastin. Esim. "karjalanpaisti" oli herkkua - naudanpaistia, perunaa, porkkanaa, sipulia haudutin niin kauan että liha oli todella mureaa, sitten sauvasekoittimella sekaisin ja pikku purkeissa pakkaseen.

Kanaa en toista kertaa keittänyt, se haisi ihan hirveälle. Sen siis paistoin ja sitten soseutin esim. tomaattimurskan ja keitetyn makaronin kanssa.

Säilyivät pakkasessa useamman kuukauden ongelmitta, ja monesti tein nuo siinä sivussa kun muullekin perheelle ruokaa - otin vaan vauvalle osan ennenkuin lisäsin suolan & mahd. tuliset mausteet.

Tein aina isomman erän kerralla. Lihasoseet pakastin sosekokkareina pakastustarjottimella ja siirsin ne sitten isoon rasiaan, mistä noukin aina yhden ruoka-annokseen. Samaten pakastin kasvissoseita pienissä annoserissä. Yhdistelin aina noita pakastettuja palasia keskenään, niitä oli helppo yhdistää sitten perunaan tai riisiin, mitä oli muullekin perheelle tarjolla. Valmiita kokonaisuuksia tuli harvoin laitettua kokonaisena annoksena pakkaseen.

[QUOTE="Jenis";30366631]
Kanaa en toista kertaa keittänyt, se haisi ihan hirveälle. [/QUOTE]

En ole moista kyllä huomannut. Itse tein kanasoseen aina maustamattomista rintafileistä, jotka itse pilkoin pienemmäksi nesteen joukkoon kattilaan ja kypsänä vedin pieneksi silpuksi sauvasekoittimella liemineen.

En ole moista kyllä huomannut. Itse tein kanasoseen aina maustamattomista rintafileistä, jotka itse pilkoin pienemmäksi nesteen joukkoon kattilaan ja kypsänä vedin pieneksi silpuksi sauvasekoittimella liemineen.

No niin mäkin tein, en tiedä miksi se ällötti jotenkin niin paljon :D Ja kyllähän mä kanakeittoonkin aina paistan ne kanat ensin, en heitä raakana liemeen...

Hedelmäsoseet on helppo tehdä. Teen itsellekin smoothieita hedelmistä niin samalla voi soseuttaa vauvallekin hedelmää.
Ja kun keittää itselle pottua, makaronia, riisiä, niin siitäkin saa hyvin sivuun vauvalle, samoin jauhelihasta/kanasta/kalasta köntsä sivuun ennen paistoa ja keittää.. Ei siinä minusta viitseliäisyyttä tarvi, minäkin oon tosi laiska kokki ;)

Ok. Kiitos hyvistä vinkeistä :) Pakko vielä kysäistä:

Mikä on pakastustarjotin?
Miten peruna kestää soseutettuna pakastuksen? Itsellä on mielikuva, että aika limaksi muuttuu..

[QUOTE="Susse";30366696]
[/QUOTE]
Nykyään pakastimissa on yleensä mukana sellainen muovinen koko laatikon levyinen kolmisen senttiä syvä tarjotin, missä voi pakastaa juttuja irtaallaan. Tulee pakastimen laatikon reunojen päälle. Osassa on isompi ja toisissa pienempi.

[QUOTE="Susse";30366696]Ok. Kiitos hyvistä vinkeistä :) Pakko vielä kysäistä:

Miten peruna kestää soseutettuna pakastuksen? Itsellä on mielikuva, että aika limaksi muuttuu..[/QUOTE]

Pottu on ihan jees muiden aineiden kanssa soseutettuna, ei mee liisteriksi :)

Nykyään pakastimissa on yleensä mukana sellainen muovinen koko laatikon levyinen kolmisen senttiä syvä tarjotin, missä voi pakastaa juttuja irtaallaan. Tulee pakastimen laatikon reunojen päälle. Osassa on isompi ja toisissa pienempi.

Ahaa..Harmi, meillä ei sellaista pakastimen mukana tullut. Pakastin on neljä vuotta vanha. Saisikohan sellaisia ostettua erikseen?

[QUOTE="Jenis";30366660]No niin mäkin tein, en tiedä miksi se ällötti jotenkin niin paljon :D Ja kyllähän mä kanakeittoonkin aina paistan ne kanat ensin, en heitä raakana liemeen...[/QUOTE]
Ettei olisi ollut pilaantunutta kanaa? Meillä oli kerran (aikuisten ruuasta oli kyse) ja se haju oli aivan kauhea.

Purkkiruokiin tottuneelle saa mieleistä kotitekoista ruokaa, kun katsoo reseptit pilttipurkkien tuoteselosteista.

Sovelsin soseita sen mukaan, mitä muulle perheelle oli ruoaksi. Lihaa tein kerralla kuukauden satsin, ostin lihakaupasta ''parhaita paloja'' tai sain metsästävältä sukulaiselta laadukasta lihaa. Keitin, soseutin, ja pakastin jääpalamuoteista. 1-2 jääpalan kokoista lihakökköä kattaa 6-12kk ikäisen vauvan proteiinin saannin (proteiinia tulee toki pieniä määriä muidenkin ruokien mukana).

Joka päivä keitettiin muutenkin perunaa/pastaa/riisiä niin sitä en turhaan viitsinyt pakkaseen erikseen keittää. Kylkeen keittelin sitten kukkakaalia, parsakaalia, porkkanaa, herneitä, maissia, tomaattia yms. joista sekoitin sitten hiilihydraatin ja lihan kanssa soseen.

Hedelmäsoseita tuli ostettuakin, mutta helppoja vauvalle oli esim. melonit, avokado ja mustikka. Kypsää vesimelonia kun painelee vain haaukalla niin tulee helposti vauvan suuhun sopivaa (täytyy vaan nyppiä siemenet pois). Muut melonit rapsutin haarukan piikeillä rikki ja sitten lusikalla kaivelin mössööntyneen hedelmälihan pois. Avokado pehmentää esim. omenan ja kirpeämpien marjojen makua, ja tekee soseesta paksumpaa.

[QUOTE="Susse";30366734]Ahaa..Harmi, meillä ei sellaista pakastimen mukana tullut. Pakastin on neljä vuotta vanha. Saisikohan sellaisia ostettua erikseen?[/QUOTE]

Voithan pakastaa millä tahansa tarjottimella mikä pakastimeen mahtuu, vaikka leivinpaperin päällä niin ei tarjotin likaannu. Tai isolla lautasella.
Itse esim pakastan koko uunipellilisen piirakkaa sen uunipellin päällä ja jaan pusseihin. Toki meillä on siis arkkupakastin, ovimalliin ei varmaan uunipelti mahdu..

Kai ne mössöt jonkinverran kärsii siitä pakastuksedta ja sulatuksesya, ravintoaineita, vitamiineja yms hajoaa. Itse tein alkuun pakastimeen ne annokset, sitten kun ruokavalio laajeni aloin ottaa muun perheen ruoasta aina 3-4 annosta syrjään ja säilytin jääkaapissa. Joka päivä ei tietenkään ollut sellaista ruokaa mistä vauvalle ois saanu niin sitte söi jääkaapiata omiaan tai purkkiruokaakin joskus. 9 kk iästä oon tehny kaikki ruoat suolattomana niin vauva pystyy syömään samaa, muut vaan lisää lautasella suolaa.

[QUOTE="Susse";30366696]Ok. Kiitos hyvistä vinkeistä :) Pakko vielä kysäistä:

Miten peruna kestää soseutettuna pakastuksen? Itsellä on mielikuva, että aika limaksi muuttuu..[/QUOTE]

En osaa pelkästä perunasta sanoa, mutta me tehdään usein purjoperunasosekeittoa (ihan aikuisten käyttöön) ja ei ole koskaan mennyt pahaksi pakkasessa, vaan hyvää on ollut! :)

http://sosetehdas.blogspot.fi/?m=1

tuolta oon itse löytänyt hyviä vinkkejä vaikka itsellä vasta vauva syntymässä ! Blogin kirjoittaja tekee isompia satseja sosetta ja pakastaa ne jääpalamuotissa. Siitä hän sit siirtää ne pusseihin ja kirjoittaa mitä niissä on. On kuulemma kätevää ja voi miksata hyvin erilaisia soseita. :) Harmi vaan kun oon lukenut tuon blogin läpi jo eikä oo lisää tullu... :(

Jos sose tuntuu liian vetiseltä niin kourallinen riisihiutaleita sitoo mössön helpommin lusikoitavaksi.

Itse tein pakkaseen liha-kasvis soseita ja syötin niitä perunan kanssa. Meidän vauvat on aika pienestä oppineen syömään karkeampaa ruokaa ja oma tekoiset soseet maistui paremmin kuin kaupan limat.
Puuron tein aina tavallisista hiutaleista ilman soseuttamista, mutta vauvat on erilaisia.

[QUOTE="Susse";30366734]Ahaa..Harmi, meillä ei sellaista pakastimen mukana tullut. Pakastin on neljä vuotta vanha. Saisikohan sellaisia ostettua erikseen?[/QUOTE]

Laitat uunipellille jos sellainen pakastimeen mahtuu, tai sitten tarjottimelle.

Muitten edellä mainittujen hyvien ohjeiden lisäksi kannattaa kokeilla perunoiden/porkkanoiden yms. höyryttämistä ja sen jälkeen soseuttamista. Saattaa vitamiinit säilyä hieman paremmin ja koostumus olla jytympää. Pakkasesta sulattaessa voi lisätä haluamaansa nestettä ja pikku tilkka hyvää öljyä soseen notkistamiseen.

Mä tein pakastimeen vain liha-ja kalasoseet. Elikkäs keittelin lihat tai höyrytin kalan, laitoin sen soseeksi ja pakastin. Kasvikset, makaronit, riisit tms keittelin sit joka päivälle erikseen, sai enemmän vaihtelua ja tietysti hiukan tuoreempaa tavaraa sitten.

Meillä molemmilla vauvoilla suurinta herkkua oli hirvenliha- päärynä- peruna-porkkanasose.

Mä tein isoja satseja kerrallaan niin ei tarvinnut olla yhtenään tekemässä. Hedelmä- ja marjasoseet ostin kaupasta, mutta muut tein itse.

Netistä löytyy hyviä ohjeita myös. Itse tein sellaisen havainnon riisiruuista, että kannattaa laittaa riisiä vähemmän ku monissa ohjeissa. Se meni oksettavan vetiseksi pakkasessa jos riisiä oli liikaa.

Yhteistyössä