soseista taas...

Ajattelin tehdä itse soseita, mutta tuli muutama kysymys mieleen...
Meillä ei tytölle käy porkkana niin teen sitten jostain muusta!

Eli jos teen soseen kukkakaalista tai parsasta niin kannattaako käyttää pakasteita vai tuoretta?? Saako pakasteita käyttää, jos aijon soseen valmiina pakastaa?!

Bataattia ajattelin myös koittaa... Keitänkö sen kuorineen ja kuorittuna?!

Olisiko muita kasvis ehdotuksia?!!?

Kiitti jo etukäteen vastanneille!!
 
Vierailulla
Mä olen käyttänyt pakaste kukka- ja parsakaalia. Keittänyt ja soseuttanut ja sitten pakastanut.
Kuori bataatti, paloittele, keitä ja soseuta ja sitten pakkaseen. Meilläkään ei porkkana käy. Nyt kun peruna maisuu jo paremmin niin olen käyttänyt bataattia porkkanan asemasta ruuissa.
 
koi-isä
Tavallisesti kun laitan ruokaa niin otan vaan vauvalle erikseen siitä mitä meille teen (ennen suolaamista tms.) ja soseuta hurautan.
Eli jos myö syyään porkkanaa, riisiä ja kastiketta niin vauva saanee riisiporkkanaa (kastikkeella jos vauvalle sopivaa).

Kaikista yksinkertaisinta minusta, ja samalla vauva tottuu niihin makuihin joita me muutkin syödään.

Jos toinen ei tykkää kerran esim. porkkanasta, kannattaa vaan tarjota uudelleen ja uudelleen, vauvan makumieltymykset kun vaihtelee päivittäin kun makuaisti kehityy.

Rennosti vaan, ei kannata stressata liikaa, ei vauvatkaan stressaa :)
 
Meillä tyttö on 4kk:tta ja allerginen porkkanalle. Tykkäisi kyllä kovasti sitä syödä, mutta tulee niin paljon näppyjä ja suun ympärys punaiseksi, etten enää uskalla antaa... ehkä sitten kun vauva on isompi...
 
Meillä maistuu jäppiselle myös kesäkurpitsa. Lisäksi palsternakka, kukka-ja parsakaali, bataatti sekä peruna.

Olen joko keittänyt tai höyryttänyt kasvikset, jokaisen laadun erikseen. Jonka jälkeen jääpalarasiassa pakkaseen ja kun jäätyneet, siirtänyt pussiin odottamaan käyttöä. Mielen mukaan valinnut kasviksen perunan lisäksi. Tai jopa kaikkia makuja kun makuun ollaan totuttu. Ja hyvin maistuu =)
 
Samoja aineita on käytetty, peruna-kukkakaal-parsakaali-bataatti. keitelly ja soseuttanu esim peruna-kukkakaalin, sopivia annoksia tullut ku on pakastanu muffinsi pellissä ja siitä sitten kipannu pussiin. keitin liemet jäähdyttäny ja sitten ne jääpalapussiin ja pakkaseen, saa sitten siitä sen ns. löysytys nesteen. täällä pyöri viime viikolla repepti riisi-bataatti- palsternakka- porkkana mössöön, porkkanan tilalle vaikka kukkakaalta.
 
NuoriAikuinen
Voit huoletta pakastaa pakastevihanneksista tehdyn ruoan. Se uudelleen pakastamiskielto koskee ainoastaan sitä että jos tuote sulaa niin ei saa heittää takaisin pakkaseen . Mutta kun vihanneksista on tehty ruokaa, joka on kypsennetty niin sen tehdyn ruoan voit pakastaa. Osasinkohan selittää? :whistle:
 
Minä olen tehnyt aina tuoreista kasviksista soseita. Porkkanaa, bataattia, kukkakaalta, parsakaalta. Myös palstenakkaa olen sekoittanut joskus mukaan.

Myöhemmin olen laittanut kasvissoseiden sekaan riisiä, pastaa tai kuskusia ja pakastanut kerta-annoksina pilttipurkeissa.
 

Yhteistyössä