Soseista kysymys, vauva 4,5kk

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jopo"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jopo"

Vieras
Elikkä, meijän lapsi on nyt 4,5kk ikäinen. Ollaan n. kuukausi sitten ruvettu maistelemaan erilaisia soseita. Nyt pari viikkoa ollaan menty niin, että aamupäivällä kasvissosetta ja iltapäivällä marja/hedelmäsosetta.
Olen antanut sosetta aina ennen maitoa, suunnilleen 2 tl - 0,5 dl kokoisina annoksina. Soseiden aloituksen jälkeen syönnit meni taas niin, että syö vajaan parin tunnin välein maitoa ihan pikkuannoksen, ja sit taas on kohta nälkä uudestaan. Nyt olen huomannut että niinä kertoina, kun saa pelkkää maitoa niin pulauttelee maitoa hirveästi. Enemmän kuin aiemmin. Mutta silloin kun saa pohjalle sosetta, ei pulauttele.
Onko mahalle liikaa, jos rupeaisin antamaan pienen annoksen sosetta ennen jokaista maitokertaa? Vaikka vain pari teelusikallista, ja sitten maitoa maha täyteen.

Onpas teillä aloitettu varovasti. Itse aloitin tosiaan lusikallisilla hieman ennen neljää kuukautta. Maistamisten jälkeen(eli kun oli todettu ettei vatsakipuja, allergioita tms. ilmaantunut) aloin antamaan niin paljon kun vauva tahtoi, yleensä noin puoli purkkia. Kasviksia meni vähemmän, hedelmiä aina enemmän. Sitten mammit päälle. En tiedä mistä olet saanut ohjeen, mutta minun käsityksen mukaan vauvalle voi antaa niin paljon (mutta ettei nyt ihan överiksi mene) kuin vauva itse haluaa syödä. Tuossa iässä voisit pikkuhiljaa alkaa antaa aamuisin ja iltaisin lusikan pari kaurapuuroa (itse keitetty nanniin/äidinmaitoon/veteen tai sitten kaupan ensipuuroa), sitten päivällä kasvista sopivan määrän, mitä nytkin olet antanut. Sitten iltapäivällä hedelmää sopivasti, normi iltaruuan aikaan (16.00) taas kasvista hieman ja illalla se puuro. Joka evästyksen jälkeen mammia päälle, niinkuin ruokajuomaksi normaalisti annettaisiin.
Ja anna ihmeessä jos vauvalla on nälkä. Liikaa tuskin voi antaa, ellei väksiin syötä. Huomaat varmasti itse kuinka löydätte itsellenne sopivan rytmin ja määrän syötöissä. 5kk eteenpäin tosiaan puuro ja muistaakseni tietyt liharuuat tulevat kuvioon.

Joo tosiaan meidän neuvolantäti ei turhaan mitään neuvoja jakele, jos en itse tajua kysyä. Saan aina vain lippusia ja lappusia, ja kysymykset herää sitten vasta kotona. Eli olen noiden kirjasten ja muiden ohjeiden mukaan yrittänyt mennä.
Mutta kiitos neuvoista, taidetaan ruveta enemmän soseisiin siirtymään nyt :)

Yhteistyössä