Soseiden

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maistelu 6kk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

maistelu 6kk

Vieras
Poika on 8pv vajaa 6kk ja aloitamme nyt ruokien maistelun. Allergialääkärin ohjeen mukaan aloitimme sunnuntaina päärynäkiisselillä. Kiisseli maistuu pojalle todella hyvin. Voinko antaa jo päivisin rintasyöttöjen kanssa samaan aikaan joka kerta vai pitääkö jotenkin säännöstellä sen antoa? Annoin kahtena ekana päivänä vain 4-5 teelusikallista.

Emme löytäneet pääryntuormehua, mistä olisin kiisselin tehnyt niin teimme sen päärynäjuomasta jossa on vähän jotain muitakin aineita (väriainetta ja säilöntäainetta). Poika ei kuitenkaan reagoinut allergisesti niihin, onneksi. Voiko niistä kuitenkin olla haittaa? Annamme 4-5 päivän ajan tätä ja sitten kokeillaan bataattia. Teksisi mieli nyt siis antaa jo joka syötöllä muutama teelusikallinen, kun poika tuntuu tykkäävän. Miten muut olette tehneet?

Miksi ihmeessä mehusta tehtyä kiisseliä? Ei ymmärrä ei... Ja vielä jostain päärynäjuomasta, niissähän vasta luulisi olevan allergisoivia aineita? Mä en joisi sellaista edes itse.

Miksi et antaisi ihan päärynäsosetta ja vaikka vedellä laimennettuna? Esim. Muksu päärynäsoseessa (sellainen 4-pack) ei ole mitään muuta kuin päärynää...

Mä olen ainakin antanut soseita 1-2 eri makua viikossa, siis kun aloiteltiin, aina vähän kolmisen kertaa päivässä... Näin kuukauden päästä syö jo monta makua ja ei ole mitään tullut... Kannattaa kuitenkin alussa antaa pikkuhiljaa, että on helppo löytää allergisoiva aine, jos näin on... mehuja/mehuista tehtyä ruokaa en ole antanut, että siihen en osaa sanoa mitään! Nyt meillä syödään 1½ purkkia soseita päivän aikana + rintamaitoa ruuan päälle sekä aamulla, illalla ja öisin...

Kummastuttaa vaan, onko joku muu joskus saanut tuollaisen ohjeen? En ole koskaan kuullutkaan.

Mutta alkuperäiseen kysymykseesi. Jos lapsi syö mielellään, anna vaan pikkuhiljaa useammin. Toisaalta kannattaisi varmaan alkaa rakentaa ruokarytmiä siten että heti alusta olisi vaikka lounas ja päivällinen, jolloin siis tarjolla olisi maidon lisäksi kinteää ruokaa. Maitoa varmaan syö kuitenkin monta kertaa päivässä/yössä?
Itse annoin aluksi porkkanaa iltaruokana ja sitten heti muutaman päivän jälkeen aloin antamaan päärynää iltapäivällä.

Oletkohan käsittänyt nyt väärin tuon allergialääkärin neuvon? Hän on luultavasti tarkoittanut nimenomaan esim. päärynäsoseesta tai itsepuristetusta päärynämehusta tehtyä kiisseliä, eikä päärynäjuomasta tehtyä. Tarkoitukseni ei ole pahoittaa mieltäsi, mutta ihmettelen kyllä itsekin ohjetta.

En myöskään ymmärrä mitä eroa on antaa päärynäsosetta (itsetehtyä - ei ylimääräisiä aineita) tai kiisseliä. Rakenne-ero toki on, mutta ei mitään muuta.

Lähinnä tarkoitus on, että olisi mahdollisimman vähän allergeeneja. Mehua tulee keittää puoli tuntia ja sitten tapiocatärkkelyksellä tehdä kiisseliä. Onkohan se sose yhtä ""hyvin"" keitetty? Poikaa epäillään (huom! epäillään, koska saanut vain rintamaitoa tähän asti, minulla tiukka ruokavalio, maitoallergia todettu) erittäin allergiseksi. Mutta siis muista kokemuksista päätellen voisin ihan hyvin nyt siis antaa sitä kiisseliä pari kolme kertaa päivässä. Ettei tarvitse mitään maistelua enää sen kummemmin. Meillä odotusaika per ruoka-aine on 4-5 päivää, jotta nähdään tuleeko oireita.

Meille allergia lääkäri sanoi hyviksi alotus soseiksi maissin ja kaalit. Riippuu varmaan lääkäristä mitä sanoo :). Aloteltiin pojan kanssa bataatilla ja nyt on tullut porkkana kuvioihin mukaan. Porkkanasta tykkää enemmän kuin bataatista. Tarkotus olisi syödä pakasteesta väsätyt bataattisoseet pois ja siirtyä esim. perunaan. Maissista ei tykännyt niin en viitsi tuputtaa kun alkaa itku.

Yhteistyössä