Soseiden alotuksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja honeygirl
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

honeygirl

Vieras
Moi

Kun vauvalle aletaan antamaan 4kk iässä soseita, niin millä olette aloittaneet sen? Perunalla ja porkkanalla? :)

Vauvani on kohta 4kk ja ajattelin kysellä myös muilta äideiltä neuvoja, et millä kannattaa alotella.

Ja sit viel semmonen ku vauvalle ruvetaa antamaa myös puuroa ni saaks se olla esim. vaik tollasta normaali kaurapuuroa, vai pitääks se olla vauvanruoka osastolta hankittua jotain vauvoille erikseen tarkotettua puuroa?

Kiitoksia jo vastauksista näin etukäteen! ;)

Moi!

Liha ja puuro (kotimaisista ensimmäisenä kaura) alkaen 5kk.

Tällaisia neuvoja sain itse neuvolasta, ja olen hieman itse kokemuksilla täydentänyt:
1) kannattaa aloittaa vihanneksilla ettei vauva ehti totu makeaan hedelmäsoseeseen, jolloin vihannesten antaminen on sen jälkeen vaikeampaa
2) kaupan soseet ovat hyviä, mutta kannattaa antaa myös omia, sillä ovat rakeisempia. Näin vauva tottuu rakeisempaan ruokaan ja jatkossa esim. perheen ruokiin siirtyminen on helpompaa
3) esim. perunalla voi aloittaa, se on miedon makuinen. Myös porkkana, bataatti tms. hyvä. Kukkakaali, parsakaali myös hyviä soseina alkuaikana.
4) makuihin tottuu parhaiten, kun antaa yhtä vihannesta kerralla, 2-3 päivää samaa. Muutama lusikallinen aluksi ja kun rupeaa menemään enemmän, ainakin me siirryimme aika nopeasti muutaman vihanneksen sekoituksiin, ja kaupan purkkeihinkin
5) kannattaa aloittaa maistelut lounasaikaan, näin mahd. epäsopivuus ehtii ilmetä päivän aikana ei yöllä

Yhteistyössä