Soseiden aloituksesta 5 kk: iässä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myttö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Myttö

Jäsen
30.12.2004
64
0
6
Hei!

Olen aloittanut viisi päivää sitten vauvalleni soseiden annon. Vauva on nyt 5 kuukautta vanha ja tähän asti on menty ihan täysimetyksellä. Mitenhän uskaltaisin soseiden määrää nostaa? Aloitin peruna-porkkanalla 1 tl/pvä. Sen jälkeen olen nostanut määrää 1 tl:lla/pv. Tänään annoin siis viisi teelusikkaa kahdessa erässä, aamupäivällä ja iltapäivällä.Kuinka pitkään nostan soseiden määrää 1tl/pv ja milloin voin ruveta antamaan sosetta niin paljon kuin vauva tahtoo? Olisiko minun sittenkin viisaampi antaa sosetta tässä vaiheessa vain kerran päivässä?

Ajatukseni oli että opetan vauvan alusta tähän kahden aterian rytmiin ja sitten muutaman viikon päästä otan siihen väliin hedelmä- tai marjasoseen. Olenko ajatellut asian ihan väärin? Rintamaitoa annan tietysti aina kun vauva haluaa. Ajattelin vajaan viikon päästä lisätä ruokavalioon myös kukkakaalin. Eikös se ole ok että lisää yhden ruoka-aineen/vko?

Toinen asia mitä täällä nyt pähkäilen on nämä mahavaivat.. Vauva ei ole reagoinut mitenkään soseiden antoon, vaan on mm. kakannut aikalailla normaalisti. Missähän vaiheessa ne mahavaivat alkaisivat (siis monenko päivän kuluttua) jos ovat alkaakseen? Ja jos ummetusta esiintyy, niin kuinka monen päivän päästä vauva on jälleen alkanut ulostamaan säännöllisesti vai onko ummetus jatkuva seuralainen? Kiitoksia tuhannesti etukäteen vastauksista.

Myttö

itse alotin tossa reilu viikko sitten 5kk pojalle soseet,täysimetyksellä menty tähän asti myöskin :)

Poika paljastukin sitten tosi kiinnostuneeksi syömisestä,ja oli ihan eri mieltä äidin annoskoista,eli maistelusta :)
eli nyt kun on reilu viikko maisteltu niin meillä on jo kehissä porkkana,maissi,persikka ja luumu&ruusunmarja mahan löystyttäjinä.
el iaika nopeesti oon uusia makuja ottanut kun nähnyt että ihmeitä ei tule. Nyt menee jo 1-2 purkkia päivässä.
ja siis tarkotus oli alunperin kuukausi mennä pienillä maku-annoksilla,mutta ajattelin että paras kai kuunnella pojan omia viestejä,ja hän on sitä mieltä että kunnolla jo ruokaa :)

Juu,enpä tiedä oliko tästä nyt mitään apua,mutta kuuntele vauvaasi ja sen mukaan miten häntä kiinnostaa ota uusia makuja ja lisää annoskokoja.
Meillä myös tällä hetkellä noin että aamupäivällä ja iltapäivällä syödään.

Ja mahavaivat varmaan näkyy aika pian alottamisen jälkeen jos niitä tulee. meillä tullut ummetusta.. siksi luumua ja ruusunmarjaa annan.

Niin ja ummetuksesta,mun esikoisella se jäi kyllä valitettavasti jatkuvaksi seuralaiseksi. edelleen on ongelmaa sen kanssa vaikka tyttö jo 3v :/
Nyt kovasti toivon että pojalle ei samaa vaivaa tulis..

Mä alotin yhdellä lusikallisella kerran päivässä. Nopeasti nostin lusikallisia ja mentiin yhdellä kiinteällä/pv kunnes alkoi näyttää että lisätään aterioita. Menin siis aikalailla pojan tahtiin. Olikohan lounas, iltaruoka ekat. Sitten iltapuuro ja aamupuuro. Välipala tuli viimesenä ja ollessaan 7kk söi 5 ateriaa. Vauvat ovat erilaisia ja haluavat kiinteitä eritahtiin.

meillä ensikis annoin lounasta ja päivällisen sitten taisin lisätä iltapuuron.aika nopeaan halusi myös välipalan ja aamupuuro tuli vikana.aloitettiin kiinteet 4kk iässä ja 5kk iässä oli jo täydet ateriamäärät.tytöllä oli niin kova nälkä!

yksi ruokalaji per viikko on hyvä, itse en tainnut pitää niinkään pitkää väliä.samoin ruokamäärät kasvoi aika nopeaan.taisin aina uutta ruokaa antaa varovasti pari päivää ja sit niin paljon kun halusi.

Yhteistyössä