Soseet,pakastus,sulatus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nata
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

Nata

Vieras
Sellaista kyselisin että kun ajattelin tehdä pojalle itse soseita (kasvis) ja pakastaa niitä. Ajatuksena oli laittaa suoraan pilttipurkkeihin ja näin tehneiltä kysyn että miten on sulatuksen laita, sulatatteko suoraan pakastimesta syötäväksi ja samalla lämpiää vai mitenkä? Entäs jos sulattaisi pikku hiljaa jääkaapissa mutta tällä hetkellä poika syö vain puoli purkillista päivässä ja jos pakastan täysiä niin säilyykö tuo jääkaapissa sulatettu seuraavaan päivän syöntiin vai meneekö pahaksi? Vai täytyykö laittaa puolikkaita purkkeja...? Eli miten pakastatte ja sulatatte käyttöön...

Itse pakastan kans noissa purkeissa. Sitten sulamaan aamusella huoneenlämpöön, joskus lämpimään veteen jos kiirus on. Tai sitten jo edellisenä iltana jääkaappiin sulamaan vähitellen. Kun jo irtoaa niin osan lämmitän vielä mikrossa syötäväksi ja osan laitan jääkaappiin seuraavaa päivää odottamaan.

Kääks, mä en oo ees tajunnu et ne lasiset purkit kestää pakkasta, kätsyä. Keitättekö ne ennen täyttöä?
Pakastan soseet jääpalakuutiomuotteihin, se on tosi kätsyä. Saa nopeesti mikron kautta valmista. Kun palat on jäätyneet, irrottelen ne Minigrip pussiin joten ei niitä muottejakaan miljoonia tarvi olla. Ja helppo ottaa aina tuoretta ja lisää paloja vaan sen mukaan kun ruokahalu kasvaa. Poikkesin varmaan aiheesta, mut aattelin silti laitella :)

Minäkin pakastan kaikki lapsen ruuat pilttipurkkeihin, sulatan jääkaapissa tai huoneenlämmössä ja ruoka on hyvää vielä seuraavanakin päivänä. Mielestäni purkkeja ei taritse keittää, koska pullojenkin keittämisestä voi luopua kiinteisiin ruokiin siirryttäessä. Voihan ne tietysti keittää, jos intoa piisaa :) Pesen kuitenkin purkit aina käsin, koska mielestäni astianpesukoneen tiskiaine on myrkkyä ja jäämiä saattaa jäädä purkkeihin. Olen siksikin näin tarkka, koska lapsi on erittäin moniallerginen ja vältän kaikkea ylimääräistä muutenkin.

Minulla on kaksoset ja pakastan niille paljon kerralla syötävät peruna-porkkanat 3 dl pakasterasioissa. Käytäntö on opettanut, paljonko kerralla mitäkin ainetta menee, tuo 3 dl on kahdelle passeli. Pilttipurkit ei näille piisaisi!!

Maissisosetta, kesäkurpitsaa, parsakaalia ja kukkakaalia ja jauhettua, keitettyä broileria pakastan niihin jääpalamuotteihin kuten joku muukin kertoi ja irrottelen ne pakastepusseihin niiden jäädyttyä. Samoin teen hedelmä- ja marjasoseille, jotka on jääkuutiomuodossa tosi helppoa ottaa puuron sekaan sulamaan.

Kun on kuutioina laaja valikoima näitä erilaisia lisäkkeitä perusruokaan, on helppo laittaa mikroon sopiva sekoitus joka aterialle. Tosin jotkut eivät siitä mikrottamisesta tykkää, itse en ole osannut huolestua. Ja kahden kanssa tuntuu, että mikrolla sulattaminen on melkein ainoa riittävän kätevä ja nopea vaihtoehto. Saavat ainakin itse tehtyä, kotimaisista kasviksista väsättyä hyvänmakuista ruokaa - olkoonkin mikrotettua.

Pakastin aluksi myös noihin pilttipurkkeihin, mutta joku täällä kirjoitti pakastavansa minigrip pusseihin, jonka totesin huomattavan paljon kätevämmäksi! Meillä ainakin on niin pieni pakastin, että pilttipurkit täyttivät sen melkein heti, joten tällähetkellä laitan kerta-annoksen sosetta suoraan minigrip pussiin ja pussin pakkaseen, menee todella pieneen tilaan ja mielestäni saa ihan yhtä hyvin soseen pois pussista kuin purkistakin. Myös sulattaminen on nopeampaa. Kukin tyylillään kuitenkin, ajattelin vain ihan vinkkinä kertoa...

Heeei kiitos vinkistä! Itse olen vasta aloittelija omatekoisten soseiden kanssa ja väsäillyt annoksia jääpalarasia-Minigrip - ""tekniikalla"", mutta toi suoraan Minigrip -pusseihin onkin loistava idea. Huomenna täytyy laittaa käytäntöön.. :)
Öitä ja tattis!
elli73

Yhteistyössä