Sormuksen löytäjä vaati 300e löytöpalkkiota, ei 50e riittänyt mitä tarjottiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rahan ahne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rahan ahne

Vieras
Toisaalta näin se on poliisiasemallakin että 10% tavaran arvosta korvataan löytäjälle mutta
harvapa niitä palkkioita oikeasti pyytää.
Tosin mitä rikkaampi on sen hanakammin on vaatimassa itselleen "helppoa" rahaa,
ja sanon ihan omakohtaisestakin kokoemuksesta :(
Mitä köyhempi ja tavallisempi tallaaja olet et edes vaadi mitään muuta kuin hyvän mielen.

Mutta onhan se nyt "hienoa" kun pääsi julkisuuteen olemalla noinkin "rehellinen"
kun ensimmäisenä ovellakin vielä kysyy missä rahat ennekuin suostuu luovuttamaan
kadonneen sormuksen.

Iskelm

[QUOTE="vieras";26677479]Olisi voinyt vaatia 400€, löytöpalkkio on löytöpalkkio![/QUOTE]

Moukkamaista yleensä alkaa vaatimaan mitään jos toinen jotakin hyvää hyvyyttään tarjoaa on asia eri juttu.
Ei mieleenikään tulisi alkaa kerjäämään että vaadin niin ja niin paljon tai et saa sormustasi.
Mutta toisilla ei mitään häpyä.

• Tykkää
Reactions: versatile
Jestas mikä pässi tuo sormuksen löytäjä.

Itse juuri löydettiin kännykkä leikkipuistosta. Ei tullut mieleenikään pyytää siitä mitän löytöpalkkiota. Soitettiin omistajan tuttaville ja pian omistaja saapuikin hakemaan puhelimen.

[QUOTE="moukka";26677503]Moukkamaista yleensä alkaa vaatimaan mitään jos toinen jotakin hyvää hyvyyttään tarjoaa on asia eri juttu.
Ei mieleenikään tulisi alkaa kerjäämään että vaadin niin ja niin paljon tai et saa sormustasi.
Mutta toisilla ei mitään häpyä.[/QUOTE]

Moukkamaista olla maksamatta, olisihan löytäjä voinut pitää sormuksen, tai myydä sen romukultana!

[QUOTE="vieras";26677516]Moukkamaista olla maksamatta, olisihan löytäjä voinut pitää sormuksen, tai myydä sen romukultana![/QUOTE]

Tämä kommentti kertoneekin enemmän kuin kaiken, myös sinusta <3

[QUOTE="moukka";26677544]Tämä kommentti kertoneekin enemmän kuin kaiken, myös sinusta <3[/QUOTE]

Totta, Jos kadottaisin jotakin todella tärkeää, maksaisin mukisematta kunnon löytöpalkkion!

Ahne moukka tuo nainen on siis löytäjä. Mistä vetoa että rahastaa vielä jossain seiskassa tällä jutulla. mulla ei vaan mee perille miten jotku voi olla noin ahneita. Surullista.

Aivan sama tuli minullekin mieleeni.
Voin jo nähdä katkerat sivutekstin, iskelmälaulaja ei meinannut maksaa kun VAIN 50e ja muuta lässytystä.
Oikeasti,eikö ihmisillä ole enään hyvää sydäntä jolla ajatella lähimmäistään ilman että siitä pitäisi jotakin hyötyä.

[QUOTE="vieras";26677559]Totta, Jos kadottaisin jotakin todella tärkeää, maksaisin mukisematta kunnon löytöpalkkion![/QUOTE]

Kun tarjotaan 50 löytöpalkkioksi ja se ei käy niin en kehtaisi alkaa kerjäämään lisää rahaa
kuin kerjäläinen -ei minulle näin vähän riitä-

[QUOTE="moukka";26677578]Kun tarjotaan 50 löytöpalkkioksi ja se ei käy niin en kehtaisi alkaa kerjäämään lisää rahaa
kuin kerjäläinen -ei minulle näin vähän riitä-[/QUOTE]

Löytöpalkkio on 10% tavaran arvosta, sen olisin valmis maksamaan!

Kertoo paljon Meijustakin, kalliista ja varmasti paljon tunnearvoa sisältävästä sormuksesta on valmis maksamaan 50 € että saa takaisin. Ei arvosta löytäjää yhtään, löytötavarasta yleisesti maksettava 10% palkkio luulisi olevan yli 50-vuotiaalla tiedossa.

[QUOTE="vieras";26677856]Kertoo paljon Meijustakin, kalliista ja varmasti paljon tunnearvoa sisältävästä sormuksesta on valmis maksamaan 50 € että saa takaisin. Ei arvosta löytäjää yhtään, löytötavarasta yleisesti maksettava 10% palkkio luulisi olevan yli 50-vuotiaalla tiedossa.[/QUOTE]

En tiedä milloin Meiju on mennyt naimisiin tai onko kyse perintösormuksesta tms.
mutta monestihan sormuksen arvo nousee vanhetessaan ;)
Ehkäpä Meiju ei ole ollut niin ahne ja käyttäisi sormustaan viikottain arvioituttamassa.
Eipä tulisi mieleeni ensimmäisenä juosta liikkeeseen arvioimaan löytötavaran hintaa jos huomaan sen joltakin kadonneen.

On kyllä aika moukkamaista alkaa vaatia yleensä MITÄÄN löytöpalkkiota! Joskus jonkun sormuksenkin omistaja voi olla vaikka köyhä opiskelija, joka on perinyt sormuksen vaikka mummoltaan. Itse en IKINÄ vatisi mitään löytöpalkkiota.

Itse asiassa löytöpalkkiokeskustelun pitäisi mennä niin, että omistaja tarjoaisi löytöpalkkiota (vaikka nyt sitten sen 50 eur), jolloin löytäjä vastaisi, että "ei tietenkään, en minä mitään löytöpalkkiota tarvitse". Sitten, jos omistaja kerran on varoissaan, hän voisi sormusta (tai muuta löydettyä esinettä) hakiessaan ottaa uudestaan puheeksi löytöpalkkion ja sanoa, että ehdottomasti haluaa maksaa pienen löytöpalkkion vaivannäöstä eikä hyväksy kieltävää vastausta. Mutta siis AINOASTAAN näin - löytäjän pitäisi AINA kieltäytyä. Löytöpalkkion voi maksaa, jos pystyy, mutta kenenkään ei pidä loukkaantua, jos toinen ei löytöpalkkiota tarjoa.

Olen itsekin löytänyt milloin mitäkin. Koskaan ei olisi tullut mieleenkään vaatia löytöpalkkiota! OLin vain tyytyväinen, kun tavara löysi oikean omistajan.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;26678133:
Siis miten voi VAATIA löytöpalkkiota. Pitääkö se löytäjä sitten itsellään sen sormuksen, jos ei saa palkkiota vai? Eikö se ole jo varastamista?

Vie poliisilaitokselle, poliisi kirjaa löytäjän tiedot ylös. Jos omistaja löytyy niin omistaja saa sormuksen takaisin maksamalla 10% sormuksen arvosta löytäjälle.

[QUOTE="vieras";26678148]Vie poliisilaitokselle, poliisi kirjaa löytäjän tiedot ylös. Jos omistaja löytyy niin omistaja saa sormuksen takaisin maksamalla 10% sormuksen arvosta löytäjälle.[/QUOTE]

Entä jos vaadittua löytöpalkkiota ei makseta, mitä löytäjä hyötyy? Saako hän pitää sormuksen?

Itse olisin ollut ikionnellinen, jos löytäjä olisi ymmärtänyt pelkästä sormukssa olleista etunimistä arvata oikean omistajan.

Tuokin tarina olisi voinut päättyä niin, sormus ei olsi ikinä löytänyt oikeaa omistajaa. Löytöpalkkio on pikkusumma siihen nähden.

Yhteistyössä