Sormiruokaa 8 kuiselle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakerreltavaa pikkuhampaille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nakerreltavaa pikkuhampaille

Vieras
Havahduin vasta (?) nyt, että kohta 8 kuinen tyttöni voisi syödä jo muutakin kuin soseita. Tytöllä on jo komeat alahampaat ja ylähampaat puhkesivat juuri äitienpäiväksi.

Olen nyt kokeillut antaa ison palan kurkkua, jota nakerti tyytyväisenä. Kuivatin myös luomuruisleipää, jossa ei ole suolaa. Siitä tyttö kuitenkin sai jonkin ajan kuluttua aika isoja paloja irti, joten jouduin olla paikalla tikkana ettei mene henkeen. Ostin suolattomia riisikakkuja, mutta ne aiheuttivat itkun (sattuikohan ikeneen?) ja niistäkin lähti aika isoja paloja.

Mitä olette antaneet maisteltavaksi tämän ikäiselle? Mielelläni kuulisin vinkkejä miten voisi tyttöä totuttaa karkeampaan ruokaan. Tyttö on menossa päivähoitoon syksyllä, joten mietin, että olisi varmaan hyvä pikku hiljaa tottua sormiruokaankin.

Kiitos vinkeistä!

- kuorittu mandariini, josta kaikki kalvot poistettu
- täysjyväkorput (on niin kovia, ettei omani saa mitään irti, mut ole tarkkana)
- banaani (anna olla palan hetken kuivahtamamassa, niin pinnasta tulee nihkeä ja lapsi saa siitä paremmin otteen)
- vesimeloni sekä muut melonit (mut muut melonit ei heti sula suuhun kuten vesimeloni)
- tuoreet ja kohmeiset pakastemansikat (ollaan annettu eikä mitään ole tullut)

Alkuperäinen kirjoittaja korjaus.:
enne=ennen

Meilla 8kk eika hampaita, mutta olen antanut itse vierella vahtien:vesimelonia, kunnolla keitettyja pakastevihanneksia (herne, maissi, porkkana), lohta ja jauhelihaa, jotka olen ensiksi itse hienontanut, banaania.

Kävin juuri kaupassa ja mukaan tuli banaania, tuoreita mansikoita ja maissinaksuja. Aloitan niillä. Olisi ostanut mandariinejakin, mutta eipä löytynyt.

Lisääkin vinkkejä saa laittaa! Kiitos jo teille, jotka niitä jaoitte!

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja:
Kävin juuri kaupassa ja mukaan tuli banaania, tuoreita mansikoita ja maissinaksuja. Aloitan niillä. Olisi ostanut mandariinejakin, mutta eipä löytynyt.

Lisääkin vinkkejä saa laittaa! Kiitos jo teille, jotka niitä jaoitte!

Käsittääkseni mansikoita ei suositella alle yksivuotiaalle, kun ovat niin allergisoivia. Mutta voivathan tosin kai sopiakin. Tuli vain mieleen..

Ennen piti mun käsittääkseni mansikkaa välttää, mut nyt sitä voi maistattaa. Tietenkin tuoreet mansikat pitää pestä, jos ovat ulkomaisia.
Meillä on lapsi syönyt yhden mansikan päivässä, tosin suuri osa siitä tietenkin on rutistuneena pieneen nyrkkiin ja pitkin vaatteita. :) Mut ei tosiaan mitään oireita ole tullut, ja on turvallista herkkua, josta lapsi pitää hurjasti. Siitähän sen näkee, varmasti hyvinkin nopeasti, sopiiko mansikka vaiko eikö.

Meillä neuvolatäti suositteli raejuustoa, sen kanssa on hyvä treenata sorminäppäryyttä. Tosin ei ehkä ihan vielä, kun lapsesi on vasta 8kk, mutta mun lapsi vähän yli 9kk ja neuvolatädin mielestä voi hyvin jo raejuustoa maistella. Kovasti tyttö tuntuu tykkäävän ja tosi hyvää harjoitusta kyllä on pinsettiotteelle :)

Meillä parhaiten on toiminut itse paistettava patonki (kaasuun pakattu). Se on sitkeää eikä se murene helposti. Patongista saa leikattua sopivia siivuja pakkaseen, ja sopivat hyvin pieneen käteen.

Yhteistyössä