sormet ja varpaat lämpimiksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mistäsaakysyä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mistäsaakysyä

Vieras
Millaiset tumput on hyvät puolitoistavuotiaalle? Ostin syksyllä fleecevuoriset vähän vettä pitävät, mutta ne ei selvästikään enää pikkupakkasella riitä. Kaupoissa olevat rukkaset tuntuu niin paksuilta, että ei tytön sormet taivu! (ja 25 euroa on aika paljon yli budjetin)

Tärkeämpi kysymys: kuinka saan varpaat pysymään lämpiminä? sain yhdellä lapsella olleet goretex-saappaat, pohjalliset vain puuttui. ostin niihin villapohjalliset. Ne on mielestäni pituudeltaan, jopa vähän liian isot, mutta tytön jalka on niin korkea, että kenkä puristaa. Ei siis puhettakaan vielä villasukasta!
Eli mitä, hyvät äidit, laitatte lapsillenne jalkoihin talvella?

Meillä ollut paksut rukkaset (tosin eilenkin tuntuivat käsistä häviävän pois ulkona ollessa). Talvella aion laittaa alle vielä lapaset, mutta totta on ettei sitten oikein sormet taivu.

Meillä pojilla käytössä Kuomat + villasukat. Ovat niin pärjänneet.

meillä vajaa 2-vuotiaalla pysyy varpaat lämpiminä kaikissa kengissä vielä tällä säällä kunhan on villasukat vaan jalassa. kun tulee kovemmat pakkaset, niin käyttöön otetaan pari numeroa liian isot kuomat, joihin sitten mahtuu vielä toisetkin villasukat.

noi sormet on sitten ihan toinen juttu. ostin sellaiset lassien oikein kunnnon toppakintaat tytölle, mutta äsken kun tultiin sisälle, niin kädet oli aivan jääkylmät niissä. tuli kyllä mieleeni, että mahtoikohan se ranteenkohdalla oleva kiristystarra olla liian kireällä ettei veri kiertänyt. no, jos ei muu auta, niin tumput ja toppakintaat sitten päällekkäin. niillähän omatkin kädet pysyy lämpimänä...

:attn: :attn: Jos teillä olevat goretexit on oikein hoidettu (ei kuivattu patterilla tms.) niin älä nyt vaan mene ostaan niitä kuomia, goret on VARMASTI paremmat! Luitko ton mun textin noista villasukista? Siis ihan ohuetkin villasukat, kunhan ei ole niitä puuvillasukkia välissä pitää takuulla lapsen jalat lämpiminä goretex kengissä.
Meillä oli tänään pakkasta 8 astetta oltiin pojan kanssa ulkona melkein kaks tuntia ja kyllä oli varpaat aivan lämpimät kun jalassa oli VAIN villasukat ja goret!!! Toivottavasti voit itse kutoa aidosta villalangasta sukat koska kaupassa niitä ei tunnu näin pieniä olevan. :/

Luin toki sukkavinkin, kiitos siitä!
Niin, no. En voi tietää kuinka on kenkiä pidetty ennen meitä...
Se vaan, että noi koko 22 elefantit, tuntuu ahtailta kun tytön jalka on niin korkea. Sinne en saa villasukkaa, varsinkaan pohjallisen kanssa. Eli uudet saappaat on saatava, ja jos kuomat maksaa 30 ee ja goret 60e, niin valitettavasti raha ratkaisee. Ajattelin kanssa, että kun tässä kotona ollaan, niin pärjätään, ensi talvena kun täytyy viedä hoitoon, niin homma on eri.

Käsien lämpöön auttaa vanhat kunnon tumput: siis kudo villalangasta, joka huopuu, lapselle isot lapaset ja huovuta ne vaikkapa pyykkikoneessa. Huovutettu villa taipuu (pystyy siis leikkimäänkin ne kädessä), hengittää, ei säikähdä kosteutta ja on lämmin märkänäkin. Huopuvaa villalankaa on tullut taas markkinoille, ei ole kallista tehdä pienelle siitä. Ja on muodikastakin!

:) Kutomaan siis! Ainoa vapaa-aikani on se tunti päivällä, kun neiti nukkuu, ja olen jo tottunut nettaamaan sen ajan...
No, mitä sitä ei tekisi lapsen eteen! Osaan toki kutoa lapaset ja sukat, olen vaan armottoman hidas!

Oon jostain lukenut, ettei goretex-kenkiin pitäisi laittaa villasukkia. Se estää jotenkin ilmanvaihdon. Meillä tosin on käytetty ja jalat on lämpimänä pysyneet. Kuomatkin on nyt ensipakkasilla olleet hyvät. Rasavil-rukkaset ovat olleet meillä hyvät ja niissä vielä Ruskovillanlapaset sisällä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.11.2004 klo 14:23 unipupu kirjoitti:
:attn: :attn: Jos teillä olevat goretexit on oikein hoidettu (ei kuivattu patterilla tms.) niin älä nyt vaan mene ostaan niitä kuomia, goret on VARMASTI paremmat! Luitko ton mun textin noista villasukista? Siis ihan ohuetkin villasukat, kunhan ei ole niitä puuvillasukkia välissä pitää takuulla lapsen jalat lämpiminä goretex kengissä.
Meillä oli tänään pakkasta 8 astetta oltiin pojan kanssa ulkona melkein kaks tuntia ja kyllä oli varpaat aivan lämpimät kun jalassa oli VAIN villasukat ja goret!!! Toivottavasti voit itse kutoa aidosta villalangasta sukat koska kaupassa niitä ei tunnu näin pieniä olevan. :/
Kokeilin itsellä tätä konstia elen kun oltiin pihalla ja ihanan lämpöisret oli varpaat ;) Minäkun oon sellainen vilukissa varpaista ja sormista. :)
Mutta ihania ulkoilukelejä kaikille ja pidetään varpaat läpiminä!! ;)

Kiva jos olen voinut olla avuksi, kerro sinäkin tätä juttua eteenpäin niin säästetään pienokaisemme kylmien varpaiden kärsimykseltä.
ps. Minäkin olen entinen kylmätassu B)

Yhteistyössä