sori, tää on tosi ällö, mutta miksi ulostaminen sattuu kuukautisten aikaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja koskee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hormoonit varmaan vaikuttaa niin et alapää on vähän hellänä, voisko sellasta olla? Sit oon joskus kuullut että rauhaset voi turvota menkkojen aikaan, et se pjaska siellä sitten painaa niitä. Kokeile tuntuuko siellä peräsuolen ja emättimen välisessä seinämässä sellasta pahkuraa.

Tuttua. Karmea tunne, ja olen pohtinut sen yhteyttä mm. endometrioosiin. Kysyin asiaa gynekologiltani joku vuosi sitten, ja se liittyy vain siihen säteilevään kuukautiskipuun sekä suolen venytyskipuun ja lisäksi vielä hormonitoimintaan, joka ns. laiskistuttaa suolta sekä kohdunkannattimia kuukautisten aikaan jolloin ummetus on todennäköisempää, ja kun massa suolessa liikkuu, se venyttelee niitä kohdunkannattimia mennessään ja aiheuttaa kipua. Näin noidankehä on ikään kuin valmis. Kipu on todellakin kova, mutta minulla ainakin kestää sen yhden päivän. Ja sen nyt seisoo vaikka päällään (lue: on paskomatta). Seuraaavana päivänä se onnistuu jo... hissukseen ja rauhallisestiiii.......:saint:

Joten mitään ns. vakavaa ei kuulemma siihen liity.

P.S. Magnesiumia kannattaa ottaa tabletteina. Se helpottaa ummetusta ja tasoittaa kramppeja.

Viimeksi muokattu:
Kohdun supisteluun lähtee helposti suolistokin "mukaan".
Mulla kyllä sitten paljastui endometrioosi syyksi, oli kuroutumia suolessa, oirehtivat kuukautisten aikaan. Meni niin pahaksi, että piti leikata. Kivut loppuivat siihen.

Mulla sama ongelma. Todella kovaa kipua ulostaessa tai kun on suolessa tavaraa silloin kun on kuukautiset. Mulla on endometrioosi juuri kohdun ja paksusuolen valissa. Siita ilmeisesti kivut. Olen jopa pyortynyt siita kivusta joskus.

[QUOTE="sondersson";23444941]oukkei nää muut kuulostaa järkevämmältä ku se rauhanen, se kun vissiin tuntuu koko ajan.[/QUOTE]

Se "rauhanen" on kuitenkin vissiin endometrioosia...Tyypillinen paikka endometrioosille on juuri sellaisen "röhelön" tunteminen peräsuolena kautta. Ja tuo menkkojen aikainen ulostuskipu viittaa kyllä hyvin vahvasti juuri endometrioosiin.

Mulla nakyi endometrioosi hyvin ultrassa mutta ei kaikilla nay. Paras endometrioosin parannuskeino on tulla raskaaksi. Googlaa endometrioosi, on kovin yleinen naisilla ja kivulias. Lisaksi monesti lapsettomuuden syy.

Munasarjoissa oleva endo yleensä näkyy ultraamalla, muualla oleva yleensä ei. Lääkäri saattaa tunnustelemalla tuntea, jos endoa on esim. kohdun takana tai peräsuolen ja emättimen välissä. Suoliston endo vaikea todeta ilman vatsan avaamista. Suolen tähystyksessä saattaa näkyä, jos on kasvanut suolen seinämän läpi. Samoin kuroutumat voivat ilmetä, mutta niiden aiheuttaja välttämättä ei.

[QUOTE="www";23446029]Ei näy. Ainoastaan endometrioosin aiheuttama munasarjakysta = endometriooma = suklaakysta voidaan todeta ultralla. Oireiden perusteella ja tunnustelemalla sisätutkimuksessa voidaan epäillä vahvasti endoa, mutta lopullinen varmuus saadaan vain vaisaonteloon "katsomalla" esim. laparoskopiateitse.[/QUOTE]

Kuten aikaisemmin sanoin niin mulla nakyi ihan ultralla endometrioosi joka on kohdun ja paksusuolen valissa. Laakari kylla kovasti ihmetteli miten iso endo alue on 3-4cm ja myos miten hyvin nakyy ihan ultrassa. Sanoi ettei taida tahystysleikkaus onnistua vaan tarvitaan avoleikkaus poistamaan se. Onneksi paasin lapsettomuushoitoihin ja tulin raskaaksi joten leikkausta ei tehty.

Kuten aikaisemmin sanoin niin mulla nakyi ihan ultralla endometrioosi joka on kohdun ja paksusuolen valissa. Laakari kylla kovasti ihmetteli miten iso endo alue on 3-4cm ja myos miten hyvin nakyy ihan ultrassa. Sanoi ettei taida tahystysleikkaus onnistua vaan tarvitaan avoleikkaus poistamaan se. Onneksi paasin lapsettomuushoitoihin ja tulin raskaaksi joten leikkausta ei tehty.

Endometrioosia ei voida varmuudella KOSKAAN diagnosoida ultraäänellä. Ultralla voidaan todeta ainoastaan endometrioosiin viittaava löydös, joka varmistetaan endoksi tähystyksessä tai avoleikkauksessa.

Ote endometrioosiyhdistyksen sivulta:

Diagnosointi

Endometrioosi voidaan todeta vain laparoskopisesti eli vatsan tähystysleikkauksella. Munasarjan endometrioosikystat voidaan havaita ultraäänitutkimuksessa.

[QUOTE="www";23446016]Se "rauhanen" on kuitenkin vissiin endometrioosia...Tyypillinen paikka endometrioosille on juuri sellaisen "röhelön" tunteminen peräsuolena kautta. Ja tuo menkkojen aikainen ulostuskipu viittaa kyllä hyvin vahvasti juuri endometrioosiin.[/QUOTE]

piti hakea se oikea sana eli se oli bartholin rauhanen, ei liity mitenkään endometrioosiin. Se on se juttu mistä mun ymmärtääkseni tulee valkovuoto ja esim. orgasmissa tuleva lima. Mutta tosiaan, tuskin se on se mikä niitä kipuja aiheuttaa.

Hei,

mulla sama. Karmeista karmeimmat kivut suolessa kun käy kakkos asialla kuukautisten aikana. Ja en mitenkään voi olla paskomatta menkkojen aikana, koska tarve tyhjentää suoli tyyliin nelinkertaistuu menkkojen aikaan! Ihan hirveetä. Vatsa sekasin, suoli kipee ja tavaraa tulee, ja muut krampit. huoh

Yhteistyössä