Sopiva ehkäisy?

• Viestiketjun aloittaja Namnam
  • Ensimmäinen viesti
Namnam
Mikä olisi raskauden jälkeen sopiva ehkäisymenetelmä? En haluaisi dumpata itseeni mitään hormoneja, kun yhdistelmäpillerien käyttöä on takana yli 10 vuotta ja niiden lopettamisen jälkeen olo/halut olleet ihan toisenlaiset. Osin varmaan johtuu raskaudesta, mutta en tiedä miten paljon, kun tulin heti lopetettuani pillerit raskaaksi. Eli tekis mieli testata ilman hormoneja synnytyksen jälkeen. Varmaan parin vuoden kuluessa synnytyksestä tulee toisen lapsen hankinta ajankohtaiseksi, mutta ei ole katastrofi jos jo aiemmin, eli siinä mielessä ehkäisyn voi olla "epävarmempikin". Onko ideoita? Täytyy puhua neuvolassa, mutta aattelin kysellä jos jollakulla on omia kokemuksia ko. aiheesta.

3lasta
Iselläni hieman samat ajatukset; en haluaisi mitään hormoneja mutta kondomiakaan en haluaisi käyttää. Sterilisaatio ei vielä ole aiheellinen, ehkä vielä neljännen lapsen teemme/saamme.

Laitan viestiä neuvolatätille tuosta piikkiehkäisystä, kysyn ihan mielenkiinnosta mitä hän siihen vastaa. Toinen mielenkiintoinen juttu olisi se ehkäisyrengas, kysyn siitä samalla.

Jännä kun ne ei siellä neuvolassa ehdota muuta kuin pillereita, kierukkaa tai kondomia. Ainakin meilläpäin noita on ehdotettu jokaisen raskauden jälkeen, mutta kohteliaasti olen kieltäytynyt.

Jos et imetä, mietipä ehkäisylaastaria. Nykyisissä ehkäisyvälineissä, myös laastarissa, on tosi alhaiset hormoonipitoisuudet. Minusta tosi kätevä ja sopii myös sellaiselle, joka harkitsee uutta raskautta lähivuosien kuluessa.

Mustakin on outoa, että neuvolassa tosiaan aina tyrkytetään pillereitä, kondomia tai kierukkaa. :/

kokeile ehkäisyrengasta....joo se on sellainen rengas joka erittää hormoneja, litistetään ja laitetaan samalla lailla kuin tampooni. Annetaan olla 3 vko ja otetaan pois, tulee menkat ja viikon päästä taas uusi rengas!

Aivan upea keksintö!!! Suosittelen, mulla ei mitään sivuvaikutuksia, ei menkkakipuja, joillakin voi jäädä menkat kokonaan pois.

yhdynnässä mies ei sitä tunne , et myöskään itse.

en ole kuullut ainuttakaan negatiivistä palautetta siitä! kaikki ketä tiedän sitä käyttävät ovat sitä kehunneet..

Se on halpa ja helppo hoitoinen!

Laastari on aika inhottava kuulemma, irtoaa kokoajan ja hirveän kallis, 70e.

mutta juttele lääkärisi kanssa, suosittelen rengasta.

Mä olen kanssa käyttänyt tuota ehkäisyrengasta nyt yli vuoden verran ja olen tykännyt kovasti. Mäkin alkuun haaveilin hormoonittomasta ehkäisystä, mutta mun megavuotojen kanssa palasin äkkiä ruotuun... Hormoonit kun kivasti niukentaa niitäkin. Tuo ehkäisyrengas on siis tosiaan kätevä ja selvästi on kuitenkin vähempi hormooninen kuin pillerit. Edullinen ei kyllä ole tämäkään, kolmen kuukauden satsi maksaa n. 40?...

Hammash
Voiko ehkäisyrengasta käyttää imetyksen aikana? Minullekin on sitä suositeltu hyvänä, mutta en tiedä onko mahdollinen nyt kun imetän.

Onko hormonit aiheuttaneet ongelmia? Itselläni ei ole näistä hormoniehkäisyistä kokemusta ollenkaan.

Korostan vielä, että laastari on ehkäisyrenkaan hintaluokkaa. Tuo 70e on puolen vuoden laastarisatsi. Mulla pysyy paikoillaan eikä ole aiheuttanut mitään probleemia. Ei tarvitse "sulloa" mitään sisäänsä eikä popsia suuhunsa. :) Kuukautisvuoto on niukentunut huomattavasti. Puhun siis edelleen puolesta.

Täällä myös kuparikierukka! Aluksi oli jotenkin "outo olo", mutta kohta tulee vuosi täyteen "sen kanssa elämistä" ja hyvin on mennyt! Eikä maksanutkaan paljon mitään... Ja kun tuntuu siltä, että haluaa perheenlisäystä, niin kierukkavain pois lääkärin vastaanotolla! Ei siis ole mitään minimiaikaa...

Pilviina
En voi liputtaa ehkäisyrenkaan puolesta! Melko kallis ja aika epämukava. Mies ei tykännyt (tunsi sen kyllä) ja itsellä oli koko ajan sellanen olo, että se putoaa sieltä. Seksin aikana ajattelin aina vain sitä rengasta, et mitä jos se tulee ulos kesken kaiken, mies sanoo siitä jotaan tms. Häiritsi siis kovasti. No, senhän voi ottaa kolmeksi tunniksi päivässä poiskin esim. juuri seksin ajaksi, mutta ei sekään tunnu kovin romanttiselta poistua vessaan kesken h-hetken "tyhjentämään" :D
Itsellä oli myös koko ajan valtavasti valkovuotoa, mikä oli aika ällöttävää. Muita sivuoireita ei tullut, mutta ison kokonsa vuoksi se ei kyllä meikäläiselle passannut.
Nyt on hormonikierukka seuraavaksi viideksi vuodeksi. Maksoi noin 170?, josta sain lähes puolet Kela-korvausta, koska lääkäri kirjoitti reseptin runsaiden kuukautisten hoitoon. =)

pigglet
voisko joku kertoa hieman enempi kupari/hormoni kierukasta?? oisin tosi kiinnostunu...mitä haittoja esim, kuparikierukasta voi tulla?? sehän ois yks hormoniton ehkäsy vaihtoehto...

mehasa
Laastarit on ihan ok jos niitä uskaltaa käyttää.Laastareiden sivuvaikutuksiin on kuollut enemmän ihmisiä kun pillereitten alkuaikoina.Lisäksi kuolettavat sivuvaikutukset tulee yleensä suht nuorille kun taa pillereissä yli 35v.Monta alle 20v kuollut laastareihin.Tosin ei suomessa..Rengas kuulemma ällö kun voi esim.tippua pönttöön kun olet tarpeilla.Kaivapa se sit sieltä...Kuparikierukka ei sovi niille joilla kuukautiset runsaat ja kivuliaat.Hormonikierukassakin on hormoonia joten jos muut hormooniehkäisyt ei sovi niin ei käy kierukkakaan.Lisäksi kierukat ei sovi kaikille,saattaa tulla itsetään ulos.Hormonikierukka kallis kertaostos.

Pilviina
Kommentoisin edellistä kirjoittajaa sen verran, että hormonaalisen ehkäisyn sopiminen on kyllä aika tuurikauppaa. Itse olen käynyt läpi noin 7 eri pillerimerkkiä yhdistelmistä minipillereihin ja lopputulos on kaikissa ollut sama. Ei sovi. Yksistä nousee paino, toisista sekoo pää, kolmansista häviää seksihalut ja neljänsistä nämä kaikki yhteensä jne.

Ehkäisyrengasta kokeilin ja näitä sivuoireita ei siitä tullut. Hormonihan liukenee paikallisesti suoraan sinne minne kuuluukin eikä kulje maksan kautta. Näin myös hormonikierukassa, joten se on kuitenkin kokeilemisen arvoinen vaihtoehto siitäkin huolimatta jos pillerit eivät käy.

Itsellä on nyt siis hormonikierukka ja olen ollut siihen erittäin tyytyväinen. Vuodot on minimoituneet ja loppunevat luultavasti kokonaan (ennen siis todella todella runsaat), mitään sivuoireita kierukasta ei ole tullut. Kallis kertaostot, mutta maksaa itsensä jo vuodessa takaisin. Eikä tarvitse murehtia käyttövirheistä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 19:21 mehasa kirjoitti:
Laastarit on ihan ok jos niitä uskaltaa käyttää.Laastareiden sivuvaikutuksiin on kuollut enemmän ihmisiä kun pillereitten alkuaikoina.Lisäksi kuolettavat sivuvaikutukset tulee yleensä suht nuorille kun taa pillereissä yli 35v.Monta alle 20v kuollut laastareihin.Tosin ei suomessa..Rengas kuulemma ällö kun voi esim.tippua pönttöön kun olet tarpeilla.Kaivapa se sit sieltä...Kuparikierukka ei sovi niille joilla kuukautiset runsaat ja kivuliaat.Hormonikierukassakin on hormoonia joten jos muut hormooniehkäisyt ei sovi niin ei käy kierukkakaan.Lisäksi kierukat ei sovi kaikille,saattaa tulla itsetään ulos.Hormonikierukka kallis kertaostos.
Hups! Taidan siis olla kuolevaista sorttia, kun käytän laastaria (kukapa ei). Alkuperäiselle tiedoksi, että älä usko kaikkea näiltäkään palstoilta. Kaikissa ehkäisymenetelmissä on varmasti sekä huonoja että hyviä puolia. Parasta kai olisi tosiaan antaa "luonnon hoitaa hommansa" ja olla kiitollinen kaikista taivaan lahjoista eli lapsista. :saint:

Pesäpuu
\
Alkuperäinen kirjoittaja 27.10.2004 klo 13:01 vieras kirjoitti:
lyhyt aikaseen ehkäisyyn käy myös Patentex Oval (emätinpuikko), saa ilman reseptiä apteekista.

En suosittele Patentex ovalia, se poltteli ihan hirveesti ja koko ajan valui ulos möhnää. Lämmöntunne mainitaan sivuvaikutusluettelossa. Ovalistahan pitäisi muodostua vaahtosuoja kohdunsuulle, ehkä näin kävikin, mutta vuodon vuoksi vähän epäilytti.Näin siis käyttöohjeita tarkasti seuratenkin. Yhdynnässä mieskin valitteli vähän turhankin kuumia paikkoja :p

PiiPii
Mulla on kokemusta Pillereistä, laastarista ja renkaasta!

Ensin koeilin muutamaa pilleri merkkiä ja niistä tuli paljon sivuvaikutuksia, yleisin oli päänsärky ja paha olo.

No kuulin tästä laastarista, sillon se oli aika uus juttu täällä päin ja lääkärikään ei oikein osannu kertoa siitä. Mutta kokeilin. Se oli ihan hyvä.. Mutta ajan myötä (käytin n. 4-5kk) mulle tuli ihoon aina ihottumaa, sen laastarin kohalle. Eikä sitä voinu rikkinäiseenkään ihoon laittaa, niin vaihto taas eessä..

Gyne ehotti kesäällä tota rengasta. Kerroin sille että mulle on pillereistä ja noista laastareistakin tullu sivuvaikutuksia. Mut se sano just siitä että kun renkaasta erittyy se hormooni suoraan sinne minne pitää, niin hyvin harvoin on sivuvaikutusia. Yleensä ne on niitä että tuntuu "vieras esine emättimessä" "ei tunne oloaan sinuks sen kanssa"

Mua oikeesti jännitti kokeillakkin tommosta ihme rengsta, joka pitäs vielä tunkea sormineen alapäähän! Mutta se olikin ihan helppoo. Kun sain laitettua sen kokonaan sisälle, se kuin imas ihtesä paikoilleen. Ei oo tuntunu kertaakaan. Vaikka sitäkin pelkäsin (koska tamppoonit ei sovi mulle) Alussa tuntu myös että millon se tippuu ja uskallanko pissiä, vaenytellä, jumpata..? Mut hyvin on toiminu :)

Minä siis tämän pitkän kertomuksen myötä annan pisteeni Nuvaringille:)

sopuli77
\
lyhyt aikaseen ehkäisyyn käy myös Patentex Oval (emätinpuikko), saa ilman reseptiä apteekista.
voiko noita käyttää kun imettää? Onko kokemuksia?
Pakkauksessa lukee et ei ole tutkittu joten ei suositella...

hanna04
Mulla on ehkäisynä semmonen injektio. Nimee en kyllä muista, mut on aika kätevä. Pistetään kolmen kuukauden välein ja yksi satsi maksaa n. 8€. Hintaa tulee lisää siitä, et sen kaa on pakko syödä kalsiumia, mut sitä mun ois pakko muutenkin syödä purkista. :)

Tuon injektion valinta on siinä mielessä riski, että siinä yleensä jää kuukautiset kokonaan pois tai sitten tiputtaa koko ajan... Joten jos se ei sovikaan, niin siinäs kuljet siteen kanssa kolme kuukautta... Mut ite otin riskin ja sopii mulle hyvin!

minäkin vieras
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 12:33 sopuli77 kirjoitti:
\
Voi käyttää.
Alussa oli tosin kuumotusta, mutta joko siihen on tottunut tai sitten se on vähentynyt.
En ole mieltänyt Patentexia lyhytaikaiseen käyttöön, vaan nimenomaan imetysajaksi - imetyksen jälkeen pitäisi varmaan miettiä pillereitä... ne on kuitenkin mukavampia käyttää.

sopuli77
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 17:47 minäkin vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.10.2004 klo 12:33 sopuli77 kirjoitti:
\
Voi käyttää.
Alussa oli tosin kuumotusta, mutta joko siihen on tottunut tai sitten se on vähentynyt.
En ole mieltänyt Patentexia lyhytaikaiseen käyttöön, vaan nimenomaan imetysajaksi - imetyksen jälkeen pitäisi varmaan miettiä pillereitä... ne on kuitenkin mukavampia käyttää.
no ompas hyvä tietää et voi käyttää. Me jo kerettiin miehen kanssa manailla et joudutaan kumien kanssa pelaileen.

Yhteistyössä