S
surullinen
Vieras
En tiedä, onko musta sittenkään äidiksi. Luin tämän keskustelun: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1174077 ja aloin huolestua, kun suurin osa oli sitä mieltä, että äitiyteen kuuluu luonnostaan paljon syyllisyyttä :/. Minä inhoan kaikista tunteista eniten syyllisyydentunnetta. Olen joskus kärsinyt n.3 vuotta pakkoajatuksista, pakkoajatukseni siis olivat itsesyyllistäviä, syyllistin itseäni milloin mistäkin asiasta. Se ahdisti ja vei elämäniloa. Tämä itsesyyllistys oli siis päivittäistä, saatoin syyllistää itseäni viikkoja tai kuukausiakin samasta aiheesta, joskus oli kausia kun syyllistin itseäni koko ajan jostain, mutta aihe vain vaihtui. Välillä oli toki sellaisiakin aikoja, joilloin en tuntenut syyllisyyttä mistään. Onneksi olen monta vuotta sitten jo selvinnyt näistä ajatuksistani ja suureksi helpotuksekseni turha syyllistyminen loppui! Työtä se vaati ja paljon, muutosta omiin asenteihin ja elämänkatsomukseen. Nykyään mulle tulee syyllinen olo vain, jos olen oikeasti tehnyt jotain väärin enkä tunne syyllisyyttä pikkuasioista, osaan suhteuttaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin. Helpottavaa, kun syyllisyys ei ole enää jokapäiväistä eikä edes jokaviikkoista, jätän tekemättä asioita, jotka koen vääriksi.
Tarkoittaako siis äitiys todella jatkuvaa syyllisyyttä? Oletteko kokeneet lastenne syntymän jälkeen selvästi enemmän syyllisyyttä kuin lapsettomana? Onko syyllisyys päivittäistä vai miten usein tunnette syyllisyyttä asioista? Uskallankohan koskaan hankkia lasta. :/
Tarkoittaako siis äitiys todella jatkuvaa syyllisyyttä? Oletteko kokeneet lastenne syntymän jälkeen selvästi enemmän syyllisyyttä kuin lapsettomana? Onko syyllisyys päivittäistä vai miten usein tunnette syyllisyyttä asioista? Uskallankohan koskaan hankkia lasta. :/