Sokeriton kakku vauvan synttäreille!

Vauvani ei sairasta sokeritautia, mutta emme halua aloittaa sokerin syöttämistä heti ensimmäisillä synttäreillä, joten olisin kiitollinen kakkuohjeista ilman sokeria. Kun etsii ohjetta netistä kaikki tuntuvat käyttävän makeutusainetta sokerittomaan kakkuun.
 
Meillä ei ainakaan vauva edes syö kakkua kuin tyyliin yhden tl verran. Ei tykkää siitä sen enempää. Me tehdään kakku vieraita varten, vaikka kakussa onkin lapsellinen koristus :) mut ihan miten vaan tykkää tehdä. Minusta se ei oo sokerin syöttämistä, jos vauva syö 1-2 lusikallista kakkua..
 
Olen Anzzun kanssa samaa mieltä. Siinä voi käydä niin ettei se synttärisankari välitä kakusta tuon taivaallista. Eihän sitä oo pakko sille antaakaan. Vieraidenkaan keskuudessa tuskin on kovin iso hitti makeuttamaton kakkupohja sokerittomilla täytteillä. Sitäpaitsi vanhemmät ihmiset ei ymmärrä tuollasia "erikoisruokavaliota".

Anna sille lapselle riisikakku:)
 
Kiitos ohjeista vaikken niitä saanutkaan:). Aikuisille on tarkoitus tehdä normikakku. Meillä tullaan tekemään asiat erilailla kun muilla. Syömme terveellisesti, luomua sekä vähäsuolaista ruokaa jos se on teistä väärin niin sitten on. Lapsemme varmasti kerkeää isompana syömään tarpeeksi sokeria! Sokeriton ei muuten merkitse mautonta. Kiva tietää, että jossakin teen oikein ja se on tyttäreni ruokavalio.
 
  • Tykkää
Reactions: Gin
Minua kiinnostaisi myös sokerittomat (ja muutkin terveelliset) kakkuohjeet. En näe mitään järkeä syöttää vauvalle sokeria, suolaa tai muitakaan "ylimääräisiä" aineita, joiden käyttöä jostakin syystä useat vanhemmat eivät halua lapsiltakaan rajoittaa. niitä tosiaan ehtii vielä syömään, kunhan ikää karttuu. Toki on perheen (vanhempien) oma asia, jos näitä haluaa perheelleen syöttää enemmän tai vähemmän säännöllisesti, muttta tulisi varmaan heidänkin hyväksyä toisenlainenkin ajattelutapa. Kysymys ei ole erikoisruokavaliosta, vaan ruokavaliosta! Ja se mikä maistuu kenellekin hyvälle juontuu yleensä mihin on tottunut (tai totutettu). Ei voida sanoa, että on pakko olla sokeria/makeutusaineita/suolaa/tms, jotta jokin maistuisi hyvälle. Kysymyshän on subjektiivisesta asiasta!

Tavoitteena meidän perheessä on käyttää ruoka-aineita, jotka eivät kuormita lasta. Todistetusti esimerkiksi sokeri ja suola näin tekevät. Miksi tästä periaatteesta pitäisi luopua juhlissakaan? Kakkuohjeita siis otetaan täälläkin mielellään vastaan! :)

Ja toisakseen, miksi ihmeessä tässä keskustelussa väitellään syöttääkö lapselle sokeritonta tai sokerillista kakkua, kun kysymyshän kuului, että mitä sokerittomia kakkuohjeita ihmiset tietävät! On se ihme, kun pitää tulla jokapaikkaan pätemään, vaikka ei ole mitään sanottavaa. Sama pätee kait minuunkin.. :)
 
Meidän perheessä ei ole sokerihiiriä ja siksi tehdään juhliin aina voileipäkakkua. Jos tulee vieraita joille tiedetään täytekakun maistuvan, niin sitten teen myös sellaisen. Mun mielestä täytekakku on makea kakku ja siihen kuuluu sokeri, en muutenkaan kauheasti innostu mistään "kompromissiruuista"...

Lapsen ekat synttärit on syksyllä ja tehdään varmasti silloinkin voileipäkakku johon se kynttilä tökätään. Ehkä vieraita varten joku marja- tai kinuskikakku myös, mutta "pääkakku" on luultavasti voileipäkakku, taas kerran :) Siitäkin saa koristeltua hienon täytekakkumaisen pursotuksilla yms.

Sokeritonta/makeutusaineetonta täytekakkua voi olla aika hankala tehdä, kun koostumuksesta on vaikea saada kakkupohjamaista ilman sokeria. Itse ehkä tekisin pannarilevystä. Siitä voisi leikata "kakkupohjia" ja koota niistä kakun. Täytteeksi ja päälle marjoja ja sokeritonta kermavaahtoa tms.
 
Ja tuli vielä mieleen, että juustokakusta voisi saada sokerittoman. Ostaa jotain sokerittomia ja makeutusaineettomia keksejä ja tekee niistä pohjan, sitten täytteeseen paljon marjoja ja hedelmiä tuomaan makeutta. Juustokakkureseptejä löytyy googlettamalla.
 
täs ois yks resepti:
sokeriton täytekakkupohja:
3 munaa
1dl makeutusjauhetta esim canderel
1dl vettä
1dl perunajauhoja
2rkl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta

Vatkaa munat kuohkeaksi vaahdoksi sähkövatkaimella tai yleiskoneella. Vatkaa joukkoon makeutusaine ja vesi sen verran varovasti, ettei vaahto lässähdä. Sekoita jauhot keskenään ja lisää taikinaan. Sekoita tasaiseksi. 20-25cm vuoka.

Paista 200 asteessa n. 25 min.

Täytteenä voi käyttää vaikka rahkaa, kermavaahtoa makeutusaineella makeutettuna ja hedelmiä ja/tai marjoja. Vauvansoseet ovat myös hyvä vaihtoehto.

Itse kannatan kans sitä et sokeria lapsille mahdollisimman myöhään. turha ainehan se on. meilläkään lapsi ei syö mitään sokerista vielä kun ei tykkää (2v kohta), kyllä ne oppii. ja hedelmäsokerihan on viimeisimpien tietojen mukaan yhtä huono (ja jopa lihottavampi) kuin normisokeri. et esim diabetikoille ei suositella. mut kaikkea kohtuudella ;)
 
Itse kannatan kans sitä et sokeria lapsille mahdollisimman myöhään. turha ainehan se on. meilläkään lapsi ei syö mitään sokerista vielä kun ei tykkää (2v kohta), kyllä ne oppii. ja hedelmäsokerihan on viimeisimpien tietojen mukaan yhtä huono (ja jopa lihottavampi) kuin normisokeri. et esim diabetikoille ei suositella. mut kaikkea kohtuudella ;)
Mielipiteitä on varmasti yhtä monia kuin äitejäkin :)

Itse taas en missään nimessä antaisi lapselle keinotekoista makeutusainetta, esim. juuri tuota Canderelia, vaan mieluummin tavallista sokeria jos jotain hedelmiä makeampaa "pitää" antaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Gin
Mielipiteitä on varmasti yhtä monia kuin äitejäkin :)

Itse taas en missään nimessä antaisi lapselle keinotekoista makeutusainetta, esim. juuri tuota Canderelia, vaan mieluummin tavallista sokeria jos jotain hedelmiä makeampaa "pitää" antaa.
Toi Canderelhan sisältää aspartaamia, jonka vaikutuksista terveyteen on tosi ristiriitaisia tutkimuksia. Sen on epäilty mm aiheuttavan syöpää ja paljon muita terveyshaittoja. Mieluummin itse yritän olla totuttamatta vauvaani kovin makeaan, mutta mieluummin käyttäisin kuitenkin ihan oikeaa sokeria, kuin noita makeutusaineita.
 
Tilasin synttärikakun tutulta kakkublogin pitäjältä hedelmäsokerilla ja marjasoseella, päällinen vaahtokarkkimassasta. Kakku oli hyvää ja varmasti makeaa vieraita ajatellen:). Meillä käytetään hieman hedelmäsokeria sekä luomusokeria makeuttamiseen. Marjoilla ja hedelmillä saa hyvin jogurttiin tai viiliin makua ilman sokeria:). En ole sokeria vastaan olen varma siitä, että tyttäreni kerkeää sitä syömään enemmän kuin tarpeeksi isompana!
 
Lasten marja ja hedelmä soseisiinhan on monesti lisätty kans sokeria :( kannattaa siis lukee purkin kyljet tarkkaan! Meilläkään ei makeutusaineita käytetä ja yritetään välttää muitakin ylimääräisiä..sokeria ja hiilihydraatteja muutenkin käytetään vähän..
 
Uskon, että luomujogurttiin tai viiliin lisättynä pari lusikkaa marjasosetta sokereineen ei ole niin paha kun ostaa kaupasta valmisjogurtteja. Mahdollisuuksien mukaan teen itse marjakiisselin tai käytän tuoreita marjoja. Aina vaan ei kerkeä ja silloin käytän kaupan marjasoseita makua antamaan:). Jokainen tekee varmasti miten haluaa ja joka tavasta varmaan on joku eri mieltä... Lapsiperheessä vain ei välttämättä ole sitä aikaa kaikkea lähteä alusta asti tekemään varsinkin kun ei oikein ole taitojakaan;)...
 
Hei miksette käyttäisi ksylitolsokeria korvikkeena.. se on makeudeltaan valkoisen soikerin luokkaa, mutta imeytyy hitaammin (ei sokerihumalaa) ja on hammas-ystävällistä.. Myös intiaanisokeri leivonnaisissa on hyvä vaihtoehto.. se on ravinnerikasta, toisin kuin valkoinensokeri, joka aikaansaa monia tuhoja kehossasi... Voin laittaa joitain reseptejä jos jotakuta vielä kiinnostaa..
 

Yhteistyössä