Sokeriton ja vehnätön ruokavalio

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äiti35
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äiti35

Jäsen
15.04.2012
359
0
16
Pohjois-Pohjanmaa
Hei. Pudotin taannoin painoani vlcd-dieetillä, eli pussikeittoja ja pirtelöitä. Toimi ku junan vessa ja olo olo mainio. Sitten aloin siirtyä kombivaiheeseen, jossa söin yhden normiaterian päivässä...ja nyt on luisuttu sitten huonoihin tapoihin takas :(. Viikko on taas mennyt tosi huonolla ololla ja ruualla. Ryhtiliike siis edessä.

Kysyisinkin teiltä, joilla on sokeriton ja vehnätön ruokavalio, eli ei ihan karppikaan, mitä te syötte? Kyllästyin viikossa paistettuun broilerinfileeseen. Tonnikala oli toisena vaihtoehtona ja lohi kolmantena...kovia rasvoja en halua käyttää.

Ihan ateriaesimerkeistä olisin kiinnostunut, etenkin aamupalat ja ruokareseptit olis tervetulleita :). Karppaus.infossa on aika pitkälle niin rasvaisia reseptejä, että ei kiitos. Olen sitäkin linjaa kokeillut n vuosi sitten ja lihoin...ja tuli muutakin oiretta, joten en tarvitse rasvaluentoja. Kai joku muukin syö sokeritonta, vehnätöntä ja vähärasvaista ruokaa?

Kai syöt kasviksiakin? Ei pelkkää lihaa pidä syödä.

Kesäkurpitsaa voi käyttää pastan korvikkeena.

Suosittelen tekemään niin että kun ostat kasviksia niin pese ja pilko ne samantien ja laita erillisiin purkkeihin jääkaappiin. Sieltä niitä on helppo käyttää joka aterialla ja tulee syötyä tuoreenakin kasviksia :) Toimii meillä.

Siinä nyt pari vinkkiä...

No vaihdat kaiken vehnän rukiiseen ja kauraan ja jätät sokerin pois. Nykypäivänä todella helppoa toteuttaa ihan perusruuissakin. Voi siis koko perhe syödä. Sinä vaan säännöstelet annoskokoa myös. Ja paljon kasviksia koko perheelle.

Oletko miten kokeillut papuja? Kikherneistä saa tosi hyviä pihvejä. Mun suosikki on tonnikalakikhernepihvit mutta noitahan löytyy vaikka mitä ohjeita kikherneille. Tofusta saa maistuvaa myöskin.

Miksi ei voisi syödä kaikkea kohtuudella? Ei tulisi ongelmaa, että jokin raaka-aine alkaa maistumaan "puulta", kun ruokavalio olisi monipuolinen (nimimerkillä kaikkea söin, mutta en liikaa ja tulos -35kg).

[QUOTE="vieras";27392585]Miksi ei voisi syödä kaikkea kohtuudella? Ei tulisi ongelmaa, että jokin raaka-aine alkaa maistumaan "puulta", kun ruokavalio olisi monipuolinen (nimimerkillä kaikkea söin, mutta en liikaa ja tulos -35kg).[/QUOTE]

Vehnän ja liian sokerin tiputtaminen ruokavaliosta ei tee siitä "puuta".

[QUOTE="vieras";27392608]No ei, mutta harvalla on itsekuria olla kokonaan ilman (kuten ap:kin jo mainitsi). Sitten lähtee lapasesta..[/QUOTE]

Miltei kaikkea missä on vehnää saa muunakin vaihtoehtona. Ja ei ap:ltä tuo ruokavalio ole lapasesta lähtenyt. Edelleen väitän että painonhallintaruokavalioista, jota voi toteuttaa vaikka koko ikänsä ja koko perhekin, yksi helpoimmista.

• Tykkää
Reactions: Äiti35
[QUOTE="vieras";27392585]Miksi ei voisi syödä kaikkea kohtuudella? Ei tulisi ongelmaa, että jokin raaka-aine alkaa maistumaan "puulta", kun ruokavalio olisi monipuolinen (nimimerkillä kaikkea söin, mutta en liikaa ja tulos -35kg).[/QUOTE]

Täähän ois tietysti ihanteellista :), tahtoo vaan itsekuri olla sitä luokkaa, että esim paahtoleipää ei riitä se 2 viipaletta, hiilarihirmu nostaa päätään ja kiskaisee 6 viipaletta :kieh:. Tai tuore munkki, jep, menee ainakin kolme. Se vain imaisee mukanaan, ihan kuin lakkoa yrittävän tupakoitsijan tai tipatonta viettävän alkoholistin. Sitä ei tietty ymmärrä, jos ei itsellä ole sen tyyppistä ongelmaa... :). Mulla toimii nollatoleranssi. Tässä on just se hetki menossa kun yritin taas "kaikkea kohtuudella"-linjaa.

Miltei kaikkea missä on vehnää saa muunakin vaihtoehtona. Ja ei ap:ltä tuo ruokavalio ole lapasesta lähtenyt. Edelleen väitän että painonhallintaruokavalioista, jota voi toteuttaa vaikka koko ikänsä ja koko perhekin, yksi helpoimmista.

Siis sokeriton ja vehnätön ruokavalio on sun mielestä yks helpoimmista, ja sitä voi toteuttaa koko perhe koko ikänsä?

[QUOTE="vieras";27392649]Siis sokeriton ja vehnätön ruokavalio on sun mielestä yks helpoimmista, ja sitä voi toteuttaa koko perhe koko ikänsä?[/QUOTE]

No niinhän se on, ei siinä ole mitään vaikeaa. Syödäänkö teillä pelkkää pullaa ja pastaa vai?

Esimerkiks siitä kanasta saa vaikka mitä kun käyttää mielikuvitusta. Eli kanaa ja kasviksia eim. wokkina, keittona tai gratiinina niin, että kasvikset vaihtelee ruuassa. Sama juttu kun otat pavut ja linssit mukaan hommaa ja teet vaihdellen patoja, keittoja ja kastikkeita. Yleensä ihmiset paistaa vaan sitä kanafilettä ja keittää kasvikset kylkeen, ei ihme että kyllästyy.

[QUOTE="jeps";27392666]No niinhän se on, ei siinä ole mitään vaikeaa. Syödäänkö teillä pelkkää pullaa ja pastaa vai?[/QUOTE]

Joka kauppareissulla mulla menee 50% ajasta tuoteselosteiden lukemiseen, joten ihmettelen mitä perhe voi syödä, jos sokeri on pannassa. Kun niin monista asioista sitä löytyy, (esim. maito), vai puhuttiinko tässä nyt NÄKYVÄSTÄ sokerista..
Meillä syödään kaikkea kohtuudella kuten jo aiemmin mainitsin, eli ei pelkkää pullaa ja pastaa.

[QUOTE="vieras";27392649]Siis sokeriton ja vehnätön ruokavalio on sun mielestä yks helpoimmista, ja sitä voi toteuttaa koko perhe koko ikänsä?[/QUOTE]

Minä ainakin väitän näin, on todella helppo jos tosiaan vaan vehnän jättää pois ja muita viljoja voi käyttää.

Mutta, en ymmärrä miksi ap syöt myös vähärasvaisesti? Mistä saat energiaa? En tarkoita että rasvan kanssa pitäisi lotrata, mutta mikset voisi syödä lihaa, munia, maitotuotteita yms?

Normaalissa kotiruoanlaitossa, kyllä. Eihän tietenkään kaikkien tarvitse kaikkia tuotteita sokerittomina ottaa ja toki muut voivat syödä muualla mitä haluavat. Ja tietenkään ei kokonaan voi sokeria jättää pois. Sitä on jo itsessään joka paikassa, saati sitten leivonnaiset yms. eivät maistu miltään mutta tietoinen vähentäminen poistaa sitä jo todella paljon.

[QUOTE="sondersson";27392686]Minä ainakin väitän näin, on todella helppo jos tosiaan vaan vehnän jättää pois ja muita viljoja voi käyttää.

Mutta, en ymmärrä miksi ap syöt myös vähärasvaisesti? Mistä saat energiaa? En tarkoita että rasvan kanssa pitäisi lotrata, mutta mikset voisi syödä lihaa, munia, maitotuotteita yms?[/QUOTE]

Ei missään nimessä vähärasvaisesti jos vetää hiilareita samalla. Ne hiilarit liimautavat samantien kiinni, eivätkä lähde kulumallakaan...

[QUOTE="vieras";27392685]Joka kauppareissulla mulla menee 50% ajasta tuoteselosteiden lukemiseen, joten ihmettelen mitä perhe voi syödä, jos sokeri on pannassa. Kun niin monista asioista sitä löytyy, (esim. maito), vai puhuttiinko tässä nyt NÄKYVÄSTÄ sokerista..
Meillä syödään kaikkea kohtuudella kuten jo aiemmin mainitsin, eli ei pelkkää pullaa ja pastaa.[/QUOTE]

Ei tarvii lukea tuoteselosteita kun ostaa perusjuttuja ja tekee itse. Sokerittomuus ei tarkoita ihan täydellistä sokerittomuutta, koska eihän silloin voisi syödä edes kasviksia. Minä ymmärrän tuon niin ettei syö mitään missä on lisättyä sokeria ja ehkä sitä ettei syö hedelmiä.

[QUOTE="vieras";27392699]Niinhän minä ensimmäisessä viestissäni sanoin, että kaikkea kohtuudella, totaalikieltäytyminen johtaa ojasta allikkoon suurimalla osalla.[/QUOTE]

Enpä ole minäkään totaalikieltäytymisestä puhunut. Joka paikassa on sokeria joten mitään et voisi syödä jos sokeria kaikessa muodossa välttäisit (anteeksi, luulin että tää nyt on itsestään selvää kaikille), eli kyse oli siitä että välttää sokeria niin pitkälle kuin mahdollista eikä ainakaan sitä enää lisää mihinkään.

[QUOTE="sondersson";27392708]Ei tarvii lukea tuoteselosteita kun ostaa perusjuttuja ja tekee itse. Sokerittomuus ei tarkoita ihan täydellistä sokerittomuutta, koska eihän silloin voisi syödä edes kasviksia. Minä ymmärrän tuon niin ettei syö mitään missä on lisättyä sokeria ja ehkä sitä ettei syö hedelmiä.[/QUOTE]

No joudun lukemaan tuoteselosteet muista syistä, mutta silmään on todella monissa raaka-aineissa aina osunut "josta sokeria %", joten ihmettelin täyssokerittomuutta.

[QUOTE="vieras";27392737]No joudun lukemaan tuoteselosteet muista syistä, mutta silmään on todella monissa raaka-aineissa aina osunut "josta sokeria %", joten ihmettelin täyssokerittomuutta.[/QUOTE]

:D

Joo, no sitten ei ihme että jäit suu auki.

Syön lihaa, kalaa, kasviksia, juustoja, pähkinöitä, manteleita, marjoja, vähän hedelmiä ym. Leivonnassa käytän soijajauhoja. Musta tuli kanssa viljaton karppauksen yhteydessä, ja sokeriton (=ei lisättyä sokeria) + ehdottoman viljaton linja pitää yhä vaikka en olekaan varsinaisesti millään kuurilla tällä hetkellä. Muu perhe syö normaalisti.
Oman hyvinvoinnin vuoksi näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Rähinä-Reetta;27392826:
Syön lihaa, kalaa, kasviksia, juustoja, pähkinöitä, manteleita, marjoja, vähän hedelmiä ym. Leivonnassa käytän soijajauhoja. Musta tuli kanssa viljaton karppauksen yhteydessä, ja sokeriton (=ei lisättyä sokeria) + ehdottoman viljaton linja pitää yhä vaikka en olekaan varsinaisesti millään kuurilla tällä hetkellä. Muu perhe syö normaalisti.
Oman hyvinvoinnin vuoksi näin.

Muuten hyvä mutta oletko tietoinen soijan haitoista. Varsinkaan poikalapsille ei pidä usein sitä syöttää, mutta itse vältän sitä koko perheellä mahdollisten hormonivaikutusten takia. Hyväähän se on leivonnassa.

[QUOTE="jeps";27392844]Muuten hyvä mutta oletko tietoinen soijan haitoista. Varsinkaan poikalapsille ei pidä usein sitä syöttää, mutta itse vältän sitä koko perheellä mahdollisten hormonivaikutusten takia. Hyväähän se on leivonnassa.[/QUOTE]

Olen tietoinen ettei se ole mitään varsinaista terveysruokaa, omiin herkutteluihini käytän toisinaan vähän.

Yhteistyössä