SOKERIT SEKAISIN -Pino kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään

Heipä hei kaikki raskausdiabeetokot ja muut kohonneiden sokereiden kanssa taitelevat !

Ajattelin aloittaa tällaisen pinon kaikkeen raskausdiabetekseen liittyvään -ruokavalio, mittausarvot, insuliiniasiat jne. -kun tuntuu että tällä hetkellä kaikki kokemukset, ja sen myötä saatu/jaettu tieto, ovat hajallaan eri pinoina. Näin yhtenä pinona asioita ei tarvitsisi moneen kertaan kirjoitella ja tietoa löytyisi helpommin.

Toivottavasti tälle pinolle on käyttöä, ja kommentoikaa toki, jos teistä tuntuu että nyt vedin vesiperän :)


Aloitanpa omista kokemuksistani ja mittaustilanteestani;

Raskausviikolta 15 asti olen noudattanut (nyt siis 33 tasan) raskausajandiabeetikon ruokavaliota 200g hiilihydraatteja/päivä. Ruokavalio on toiminut oikein hyvin, ja painokaan ei ole noussut yhtään. Laihduttamisestahan tässä ei suinkaan ole kyse, vaan siitä, että lähtöpainoa oli sen verran ylimääräistä, että diabeteshoitajan suosituksella painon olisi hyvä pysyä samoissa lukemissa koko raskauden ajan. Tähän siis alunperinkin pyrittiin, ja tuntuu mukavalle kun ruodussa olen pysynyt.

Päivittäinen ruokavalioni on noudattanut suurinpiirtein seuraavaa kaavaa;

200g hiilareita olisi tultava päivän aikana täyteen, ja sitä ei myöskään saisi juurikaan ylittää. Ruokailuvälit tulisi olla 2-3 tuntia, ja jos nälän tunne pääsee yllättämään, on väli ollut liian pitkä, eli syödä täytyisi ennen kuin nälkä tulee.

aamupala n. 30g hiilareita (esim. leipä 10, rasvaton jogurtti (Valio) 15, 2dl rasvaton maito 10)
välipala 10g hiilaria (esim. omena)
lounas 45-50g hiilareita (esim. makaronilaatikko 2dl 30g, rasvaton maito 10g, ruisleipä 10g + reilusti salaattia tms.)
välipala 20g hiilareita
(toinen mahd. välipala)
päivällinen 45-60g hiilareita
välipala n. 20g hiilareita
iltapala n. 30g hiilareita

Marjoja ja hedelmiä tulisi kuulua ruokavalioon reilusti, mutta esim. hedelmien hiilaripitoisuuksia kannattaa vertailla, sillä monissa "etelänhetelmissä" on todella paljon hiilareita. Rasvaa tulisi välttää, eli kevyt-vaihtoehdot käyttöön ja rehelliset hiilarit eli karkit tms. tulisi vähentää minimiin esim. 100g kerran viikossa, tai jättää pois kokonaan.

Aamupalan kanssa olen huomannut, että minulle sopiva hiilihydraattimäärä on n 30 gramaa hiilareita. Heti jos sen ylittää, niin aamupalan jälkeinen arvo pomppaa yli 7. Ja se 30 grammaa tulee tosiaan esim.

1. 2 dl kaurapuuroa + lasi rasvatonta maitoa (joskus harvoin syön yhden pienen ruisleivän tai laitan sitä mehukeittoa puuroon)

2. tee, makeutusaine, maitotilkka + Valion rasvaton jogurtti 200g + ruisleipä (jossa runsaasti päällisiä; leikkele, juusto, tomaatti, kurkku tms.)

3. 2 dl maitopuuroa (manna- tai riisipuuro) + light-mehu

4. 1 dl Gefilus-tuoremehua (jatkeeksi vettä) + 2 palaa ruisleipää päällisineen

5. 30g Cheerios-muroja + 1,2 dl kevytmaitoa

Vaihtelua aamupaloihin olen saanut eri puuroilla, ja esim. Eloveenan ne 1min. yksittäispakatut puuropussit eri mausteilla ovat olleet tervetulleita makuvaihteluita (lemppari luumu-omena).

Lounaaksi ja päivälliseksi ihan tavallista kotiruokaa, ainoastaa perunan, riisin ja pastan määrää on täytynyt tarkkailla. Keskimäärin 2dl kutakin olen syönyt aterioilla. Lounaan olen monesti korvannut puurolla tai ruokaisalla salaatilla. Nyt olen huomannut, että viikkojen lisääntyessä leipää ei kärsi ruoan yhteydessä syödä. Ruokailun jälkeiset arvot pomppaavat heti yli rajojen.

Leiväksi ruisleipää! Vaalea leipä ei pidä nälkää, ja sisältää yleensä ihan liikaa turhia hiilihydraatteja. Monissa ruisleivissäkin on yllättävän paljon vehnäjauhoja, eli kannattaa tarkastella ruisjauhopitoisuuksia jo kaupassa.

Aamun paastoarvojen kanssa kamppailevien kannattaa kokeilla illalla JUURI ENNEN hampaanpesua ja nukkumaan menoa 1-2 viipaletta täysjyväruisleipää ja lasillinen rasvatonta maitoa. Tällä keinolla selvisin itse aika pitkälle, mutta nyt täytyy ottaa iltainsuliini tueksi.

Näillä eväillä näin aluksi.

Kommentoikaa vapaasti ja laittakaa kysymyksiä, ruokavalioitanne, kommentteja olotiloistanne, diabeteksenne tilanteista ja mistä vaan mieleen tulevista asioista! Ja jos pino osoittautuu tarpeelliseksi niin nostellaan sitä tarpeentullen tuolta "uumenista"
;)

Oikein mukavaa odotusta kaikille!
:heart: Mammoliino 33 tasan
 
Mun on pakko sanoa, että säännölliset ruoka-ajatkin auttaa todella paljon. Ja, että tosiaankin syö riittävän usein.
Huomasin itse nimittäin sen, että kun yhtenä päivänä en muka ehtinyt syödä riittävän usein niin seuraavana päivänä arvot oli ihan sekasin. Muuten kun olen syönyt suht säännöllisesti ja monipuolisesti, on arvotkin ollu tosi hyviä.
Mun tarvitsee mitata itse kaksi kertaa viikossa, toinen arkipäivänä, toinen viikonloppuna.
Kuitenkin oman mielenrauhan vuoksi mittailen lähes joka aamu nuo paastoarvot. Nekin on minulla suht hyvät.
Alkuun paastoarvojen pitäminen alle 5,5mmol/l (annettu minulle omamittauksen aamupaasto rajaksi) tuntui olevan hankalaa, kunnes kokeilin tuota Mammoliinon antamaa ohjetta ruisleivästä, tepsi mulla.
Tosin, olen syönyt puolikkaan-1 pienen ruisleivän ja 1 desin rasvatonta maitoa, ja koittanut kattoa että yöunista ei tulisi liian pitkät ajatellen aamupala aikaa.
Iltapalan olen pyrkinyt syömään viimeistään puoli 8 mennessä ja sitten tuo ns. pieni lisä joskus kymmenen maissa tai siitä eteenpäin, ja ylös nyt näin äippälomalla viimeistään puoli yhdeksäksi.
Toki edelleen on lieviä heittoja paastoarvoissa, liikkuu 4,7mmol/l ja 5,4mmol/l välillä, mutta pysyy raijoissa. Muut arvot olen tosiaan pystynyt pitämään todella hyvin kun pidän kiinni suht säännöllisistä ruoka-ajoista.

Itse olen ainakin tavallaan tyytyväinen ja iloinen siitä että "jäin kiinni" sokerirasituksesta. Minulla ei ole tähän mennessä kertynyt yhtään lisäkiloa raskauden alusta viikolle 35+2. Voin huomattavasti paremmin lähinnä pirteystasoa ajatellen. Vatsa toimii, eikä rahaa kulu herkkuihin.

Hiilareita en ole laskenut, mutta väitän että hiilarimäärät on pieniä mitä päivittäin meikeläiseen menee. Hedelmiä en syö, korvasin senkin välipalana yhdellä pienellä ruisleivällä sellaisenaan.

Minun onkin ehkä ollut "helppoa" syädä ruis pitoisia tuotteita koska olen aina pitänyt mm. ruisleivästä, vaalenleivän ystävä en ole ikunaan ollut.

Minäkin muuten aamusella syön yhden tuollaisen elovena puurojutun, mun lempparia on omena-kaneli. nam :p

Kahvia tulee juotua raskausajalle luvattoman paljon :ashamed:
Vettä yritän juoda mahdollisimman paljon.

Tässäpä tälläkertaa myös minun tunteita tuota raskausdiabetestä ajatellen. Eli ei musta paha ollenkaan että olen narahtanut, päin vastoin.
Positiivisella mielellä eteenpäin!

PuPu ja Pikkis 35+2
 
Nostan tätä.


Itse seuraan sokruja ja olen "tuhatkasisatasella"
Paastoarvot vaihtelee 4.4- 6.6 aika paljon siis.
Olen huomannut kans et jos jää syömättä illalla niin arvot on iha sekasin.
Toi 6.6 oli yks aamu kun en ollu varma et joinko yöllisellä vessa reissulla :whistle:

 
Nostan tätä.


Itse seuraan sokruja ja olen "tuhatkasisatasella"
Paastoarvot vaihtelee 4.4- 6.6 aika paljon siis.
Olen huomannut kans et jos jää syömättä illalla niin arvot on iha sekasin.
Toi 6.6 oli yks aamu kun en ollu varma et joinko yöllisellä vessa reissulla :whistle:

 
Pakko todeta, että mun arvot ei kestä nököjään yhtään sellasta päivää, että edellisenä päivänä ei ole pystynny noudattamaan aikataulua. Het kun syömisen suhteen aikataulu jotenkin heittää, niin seuraavana päivänä saa tosissaan "korjailla" arvoja... Eli heti nousee seuraavan päivän arvot korkeemmalle, pitää vaan vissiin koittaa tosi tarkkaan syödä tiettyihin aikoihin, vaikka vieraita onkin. Plaah, masentavaa tälläset.. Onneks ei ole montaa viikkoa enään jäljellä..
PuPu ja Pikkis 36+0
 
syödä tiettyihin aikoihin, vaikka vieraita onkin. Plaah, masentavaa tälläset.. Onneks ei ole montaa viikkoa enään jäljellä..
PuPu ja Pikkis 36+0[/quote]



sama fiilis...............................
:/ ja mulla viel 10 viikkoa :eek: tosin onhan tää tosi terveellinen ja vauva voi varmasti hyvin :) mutkun nami himo iskee niin ottaa päähän :(
 
Tervehdys!

Pääsin (jouduin) tablettihoitoiseen tutkimukseen, eli ei tarvi sitä insuliinia pistellä. Nyt vaan tuntuu, että kun on lääkkeet apuna, niin toivottavasti ei tämä syöminen repsahda... Eilinen ja tämä päivä ovat kyllä menneet penkin alle täysin. Ja todella, niin kuin PuPu sanoi, niin edelliset syömiset ja syömättä jättämiset näkyy kyllä täälläkin arvoissa. Aamun paasto oli pitkän yön (yli 10h) jälkeen 5,9, niin kylläpä oli aamupalan jälkeinenkin arvo KAURAPUURON jälkeen 7,5 :eek: . Sen siitä saa kun ei jaksa nousta ajoissa... normaalisti kaurapuuron jälkeiset arvot on alkaneet vitosella...

Mutta taas mennään etiä päin. Jospa tuo tabletti alkais puremaan, niin ei Nyytti pääsisi kasvamaan kovin suureksi. Esikoistahan oli tosissaan jo tekeminen hänen painaessa yli 4kg.

Jostakin pitäis kyllä saada lisäpowereita karkin vastustamiseen näin viikonloppuisin... Arki menee ok, mutta heti kun perjantai tulee, niin aivoissa napsahtaa herkku-vaihde päälle :ashamed: Sattuu tuo mies olemaan vielä samanlainen herkkusuu, joten vaikka itse kovana kaupassa pysyiskin, niin toisen lipsuminen saa minutkin luovuttamaan. Ja sitten on taas hirveä morkkis. Argh! On tämä vaan niin vaikeeta.

Hyvää sunnuntaita ja TAHDONVOIMIA kaikille!

:heart: Mammoliino 33+6
 
Itse en ole vielä sokerirasituksessa "narahtanut" mutta edessä se on koska tämä kolmas raskaus ja kahdessa edellisessä raskausdiabetes ollut.

Masentavinta on se että aikaisemmissa raskauksissa arvot pysyneet hyvinä ruokavalion avulla, mutta silti painoa tulee valtavasti (muuten olen normaalipainoinen). Ensimmäisessä raskaudessa lihosin reilu 34kg ja toisessa 27kg. Nyt tosiaan kolmas raskaus ja olen liikkunut tosi paljon (uin n. reilu 2km/tunnissa 3 kertaa viikossa ja lisäksi teen salitreenin n.1-2 krt /viikko ja/tai jooga 2 krt/viikko) nyt painoa tullut 10 kg ja rv 22+3.

Olen pyrkinyt rajoittamaan kcal määrän n. 1500-1800 kcal/pv, ja jos repsahdan paino nousee heti...siis todella masentavaa :'(

(ja tosiaan ruokavaliosta on kaikki "vaaleat" pois; leipä, makaronit,riisi vaihdettu tummiin vaihtoehtoihin)
Samoin kinkku,juusto yms. on kevyt versioita ja mehut yms..pois kokonaan light limpsaa juon, mutta pääasiassa vesi on juomana.
Olen kyllä harkinnut vähähiilihydraattista ruokavaliotakin...ennestään vaan tiedän että silloin vatsa tahtoo lakata toimimasta.

Tietääkö kukaan saako psylliumkuitua käyttää raskauden aikana auttamaan vatsan toimintaa?

Masentavinta on kun tuolla kcal määrällä pitäisi laihtua, jostakin syystä vain raskauden aikana aineenvaihdunta yms..menevät aivan sekaisin ja kaikki mahdollinen varastoituu. (ruokapäivä kirjaa olen pitänyt ja kaikki sinne uskollisesti merkinnyt)

Onko kenelläkään muulla samaa ongelmaa? Entä millaisia kcal määriä teille on suositeltu? Onko painonne nousssut vai laskenut vai pysynyt samana? Kauanko olette ruokavaliota noudattaneet?

t. Pikkuinenko + masuvaavi rv 22+3


 
Voi :x Kirjotin jo pitkät tekstit ja ne hävis jonnekkin bittiavaruuteen...

No lyhykäisesti pääasiat; Pikkuinenko -Tuo minun 200g hiilihydraattia per päivä vastaa tosiaan 1800 kaloria. Lääkäriltä utelin tuosta hiilari ja kalorimäärän tarpeesta, ja hän (osaston ylilääkäri) oli sitä mieltä, että raskausdiabeetikko ei saisi kuin erittäin hyvin syin syödä vähempää kuin 200g hiilihydraattia päivässä!!! Sillä nimenomaan hiilidydraatit ovat niitä, jotka pitävät verensokerin tasaisena. Kalorit koostuvat hiilidydraattien ja rasvan keskinäisestä suhteesta, joten niiden tuijottaminen ei välttämättä ohjaa syömään oikein.

Muistettava myös on, että esim. Atkins -tyyppiset dieetit eivät sovi raskaana olevalle ollenkaan! Eli EI vähähiilarisia dieettejä!!!! Mitä vähemmän saat hiilareita, sitä varmemmin kehoosi muodostuu sikiölle myrkyllisiä keto-aineita. Atkins ja muut vastaavat dieetithän perustuvat nimenomaan ketoositilan laihduttavuuteen, ja sitä raskaana ollessa pitäisi välttää kuin ruttoa!

Raskaana laihduttaminen on myös kyseenalainen juttu. Ajan saatossa ylimääräisiin kiloihin on kertynyt syömisistämme ja muualta ympäristöstämme raskasmetalleja. Laihduttaessa nämä raskametallit vapautuvat "sulavasta" massasta, ja saattavat kulkeutua myös sikiölle asti. Hieman epäselvää silti ilmeisesti on, kuinka haitallisia nämä raskametallit oikeasti ovat, mutta itse en ainakaan riskejä lähde ottamaan. Mulla on paino pysynyt koko ajan suurinpiirtein samana (n. kahden kilon sisällä), mikä tarkoittaa, että olen todennäköisesti menettänyt jonkunverran rasvaa, mutta en kuitenkaan niissä määrin, että siitä pitäisi olla sikiölle haittaa (diabeteshoitajan kommentti).

Eli terveellisesti vaan syömään, niin johan pitäisi painon nousun pysyä aisoissa! Ja tosiaan, se painon nousun "tarpeellisuushan" on täysin kiinni omasta lähtöpainosta, eli mitä normaalipainoisempi on, sitä suuremmalla syyllä saa ja PITÄÄ tulla lisää painoa raskauden aikana. Eri asia sitten onkin kun BMI alkaa lähennellä näitä mun lukuja :ashamed: ...

Toivottavasti ei tuntunut paasaamiselta -sitä sen ei pitänyt todellakaan olla! -vaan tarkoitus oli jakaa itse saamaani tietoa kun samojen asioiden kanssa alkuraskaudessa painiskelin.

Mukavaa alkanutta viikkoa kaikille!

=) Mammoliino 34 tasan
 
Tuolla linkin takana on tosi hyvä yhteenveto ja opastus raskausdiabeteksestä. Tämän mukaan "elin" raskausaikana raskausdiabeteksen kanssa (vaikka en espoolainen olekkaan ;) )

http://www.espoo.fi/default.asp?path=1;28;11866;11404;10024;10156;10165;10170;10187
 
Mitä luulette, voiko "normaalisokerinen" noudattaa hyvällä omalla tunnolla tuota 200g hiilaria / päivä? Olen lukenut tätä teidän ketjua ja REILUSTI YLIPAINOISENA odottajana tuo hiilarikuvio vaikuttaa todella hyvältä! Jos sillä pysyisi vielä painon nousu aisoissa...
 
Mitä luulette, voiko "normaalisokerinen" noudattaa hyvällä omalla tunnolla tuota 200g hiilaria / päivä? Olen lukenut tätä teidän ketjua ja REILUSTI YLIPAINOISENA odottajana tuo hiilarikuvio vaikuttaa todella hyvältä! Jos sillä pysyisi vielä painon nousu aisoissa...
Goldy, näin maallikon näkökulmasta en kyllä hoksaa, että tästä ruokavaliosta olisi millään muotoa haittaa vaikka et diabeetiko olisikaan. Minun ymmärtääkseni tuohon 200g hiilaria/päivä sisältyy juuri kaikki oleellinen mitä sinä ja vauva tarvitsette, eikä siitä nyt luulisi haittaa olevan jos terveellisesti syö :D

Kirsulille sen verran, että tiedustelin lääkäriltä vast'ikään tosta nälän tunteesta sen jälkeen kun kaikki päivän hiilarit on käytetty, niin ei kuulemma ole haittaa jos silloin tällöin päivän hiilarit ylittyvät 20-30 grammalla. Pääasia on se, että nälkä lähtee ja verensokeri pysyy tasaisena. Voithan silti yrittää lisätä kasvisten määrää (kukkakaali, porkkana, erilaiset salaatit...) ruokailujen yhteydessä, niin sulle jää enemmän hiilareita illaksi/yöksi. Ja iltapalalla ehdottomasti 100% ruisleipää, niin pysyy se nälkä pidempään kurissa.

Nyt taas sokerin mittaukseen :wave:

Mammoliino 34+1
 
Tänään sanoi terkka neuvolassa, että mitäs jos menisit kolmen viikon päästä siihen sokerirasitukseen, eli hiukan aiemmin kuin muut, kun on tuota lähtöpainoa sen verran reilusti...

Ajattelin, että pidän nyt sellaisen kolmen viikon ajan 200g-hiilari kuurin ja katsotaan, olisiko siitä jotakin apua, niin painon kuin mahdollisten sokerienkin suhteen... :D

Goldy & Juniori, rv 20+1
 

[
Kirsulille sen verran, että tiedustelin lääkäriltä vast'ikään tosta nälän tunteesta sen jälkeen kun kaikki päivän hiilarit on käytetty, niin ei kuulemma ole haittaa jos silloin tällöin päivän hiilarit ylittyvät 20-30 grammalla. Pääasia on se, että nälkä lähtee ja verensokeri pysyy tasaisena. Voithan silti yrittää lisätä kasvisten määrää (kukkakaali, porkkana, erilaiset salaatit...) ruokailujen yhteydessä, niin sulle jää enemmän hiilareita illaksi/yöksi. Ja iltapalalla ehdottomasti 100% ruisleipää, niin pysyy se nälkä pidempään kurissa.



Kiitos
:hug:
 
Goldy: Meillä taas kaikki riskiryhmät laitetaan rasitukseen vasta 26-28 viikolla, koska aiemmin välttämättä tuo raskausdiabetes ei näy.... Toisaalta meillä ainakin on, että mikäli lähetetään aiemmin rasitukseen niin rasitus uusitaan vielä esim. 32 viikolla. Mä vaan mietin, ettei olisi taas kyse näistä jutuista, mitä olet helmikuisissa kirjoittanut ja sitten painon perusteella juoksutetaan rasituksessa monta kertaa (varsinkin, jos 1. rasituksen tulos on normaali)...

Heltu, jonka mielestä sokerirasitus ei ole "niin" kiva juttu
 
Saattanee riipua vähän paikkakunnasta ja käytännöstä tuo rasitushomma. Minä kävin tässä raskaudessa rasituksessa jo viikolla 15. Täytyy myöntää, että lähete oli "ajanvaraukseton" ja menin ihan omasta tahdostani kaksi viikkoa etuajassa, eli se lähete oli viikoille 17-18. Esikoiseltahan mulla oli 8 vuotta sitten kohonneita arvoja, mutta ei mitään hälyyttävää, eli siinä tietysti ysi syy miksi minut laitettiin rasitukseen jo aikaisessa vaiheessa. Terkka vaan tuumi, että parempi katsoa kuin katua ja olen ihan samaa mieltä. Mieluummin niin, että tieto erikoisruokavaliosta jne. saatiin jo varhaisessa vaiheessa etten omalla toiminnallani olisi aiheuttanut hankaluuksia vauvalle ja itselleni. Ja onpahan ollut paljon parempi olokin kun on tullut nyt elettyä himpun verran terveellisemmin :saint:

Nyt vaan pirulainen flunssaa meinaa pukata ensimmäisen kerran tämän raskauden aikana...

:snotty: Mammoliino 34+5
 
Ootko Mammoliino huomannut kuinka flunssa vaikuttaa noihin mittaustuloksiin. Toiset kun sanoo että kannattaa vaikka siihen mittausvihkkoon merkata että jos on flunssassa niin ymmärtävät neuvolassa ja muualla mahdollisten korkeiden mittausarvojen perän.
Mulla nimittäin raskauden aikana on kadonnut vastustuskyky jonnekkin ja oon ollu tälläsessä pirullisessa kesto flunnassa lähes koko ajan :snotty:
Mutta ei mulla kyllä nuo arvot oo sen kummemmin kohonnu eikä laskenu, eli siis samoissa hyvissä arvoissa ollaan pysytty.

Mulla kun mittausohjeet on sellaset, että mitataan aamupaastoarvo, sitten 1½ tuntia ennen lounasta, 1½ tuntia lounaan jälkeen, 1½ tuntia päivällisen jälkeen ja sitten ilta-arvo ennen nukkumaan menoa. Niin mua mietityttää toi, että mikä on sellanen sopiva väli mitata ton aamupaastoarvon ja ennen lounasta mittauksen välillä. Eli kun olin töissä, oli aamupaaston ja 1½ tuntia ennen lounasta mittauksen välillä vissiin reilu kolmisen tuntia, kun aamupalan söin kuitenkin ennen seittemää. Nyt syön äippälomalla aamupalan tossa 8 ja 9 väliin.
Äh, hankala selittää. Mua siis lähinnä kiinnostaa millasiin aikoihin te mittailette?
PuPu ja Pikkis 36+6 (meniköhän nyt oikein..)
 
Tervehdys :wave:

Kaatoi tämä flunssa minut täysin muutamaksi päiväksi... ei jaksanut edes koneelle raahautua.

Huomasin muuten PuPu, että kyllä vaikuttaa tauti noihin mittauksiin. Mullahan on nyt menossa se metformiinitabletti jo toista viikkoa, ja vielä ei ole arvoissa mitään muutoksia (eli paastot edelleen lähentelee 6:tta). Diabeteshoitajan mukaan tuloksia olisi pitänyt jo näkyä, mutta ilmeisesti tämä flunssa nostaa noita lukemia. Myös ruokailujen jälkeiset arvot ovat paukkuneet, muutamaa poikkeusta lukuunottamatta, yli sallittujen lukemien.

Eli minä mittaan 2-3 kertaa viikossa koko käyrän; paasto, 1,5h aamupalan jälkeen, 1,5h lounaan jälkeen, 1,5h päivällisen jälkeen ja 1,5h iltapalan jälkeen. Lisäksi olen seurannut nyt viimeaikoina joka aamu paastoarvoja.

Mitäs sulla PuPu pitää sen 1,5h ennen lounasta-arvon olla, tai siis minkä alle? Tulis mieleen, että jos sen täytyy olla alle sen 6,7 niin minä mittaisin 1,5h aamupalan jälkeen ja odottelisin sitten sen toisen mokoman ja söisin sen lounaan. En kyllä ihan edes ymmärrä miksi sun täytyy mitata tuo ennen lounasta-arvo jo 1,5h ennen, kun normaalistihan jos mitataan ruokailua edeltäviä arvoja, niin ne otetaan juuri ennen ruokailua :/ Mutta asiantuntijat tietää ehkä paremmin kun minä :D

Nyd daas dedä vuodaa eddei pysdy kirjoddamaan...

:snotty: Mammoliino 35+1
 
Juu-u arvoja täälläkin mittaillaan. Muut arvot ollu ihan ok, mut paastoarvo heitelly aikas paljon. Cuaramea tässä olen nyt sit yrittäny opetella syömään, ihan karseeta :eek: Ei niinkään se maku vaan se koostumus.. :x

Marmeladi 17
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mammoliino:
Mitäs sulla PuPu pitää sen 1,5h ennen lounasta-arvon olla, tai siis minkä alle? Tulis mieleen, että jos sen täytyy olla alle sen 6,7 niin minä mittaisin 1,5h aamupalan jälkeen ja odottelisin sitten sen toisen mokoman ja söisin sen lounaan. En kyllä ihan edes ymmärrä miksi sun täytyy mitata tuo ennen lounasta-arvo jo 1,5h ennen, kun normaalistihan jos mitataan ruokailua edeltäviä arvoja, niin ne otetaan juuri ennen ruokailua :/ Mutta asiantuntijat tietää ehkä paremmin kun minä :D

:snotty: Mammoliino 35+1
Kaivelin tuon mun oheen tuolta viellä, JA YLLÄTYKSEKSENI HUOMASIN..
että mähän oon mitannu VÄÄRIN!! :headwall: :headwall: :headwall:

Oot nimittäin mammoliino oikeessa, se arvo on ENNEN PÄIVÄN PÄÄATERIAA, eikä tosiaan mitään puoltoista tuntia ennen.. :headwall: :headwall:

Sen arvon on oltava < 5.0-5.5mmol/l
Nyt mua kyllä suututtaa.. minoon aina puoltoista tuntia oottanu että saan syödä.. arvot on kyllä ollu silleen 4.7-5.4 mmol/l välillä PUOLTOISTA TUNTIA ennen lounasta.. alkuun tässä mammalomalla hankaluutta tosiaan tuotti se kun tuli nukuttua vähän pitempään, esim puol ysiin, ysiltä kun olin saanu syödyks, ni piti jo tietää että millon syö lounasta, ettei kuitenkaan tule mitattua liian lähellä ruokailua.. Voe hitto sentään..
Mulla on muuten oltava noi 1½ tuntia lounaan ja päivällisen jälkeiset arvot <6.7-7.8 ja olle ton 6.7 oon pysyny aina. Lounaan jälkeen ollaan yleensä yli kuuden, mutta alle ton rajan, päivällisen jälkeen alimmillaan on oltu 4.4 ja korkeimmillaan 5.9, riippuen myöskin liikunnan määrästä.
Tyytyväinen oon arvoistani, ja on oltu neuvolassakin. Mua vaan nyt harmittaa etten oo sen ensinmäisen mittauspäivän jälkeen voinu lukee tota ohjetta uudelleen.. :/ no ei kait siitä mitään haittaa ole ollut... meenki syömään ku on tunti tuosta ennen lounasta arvon mittauksesta.
Täytyy oikee tutkia kuin vaikuttaa kun mittaan VASTA kun alan syömään. No ens mittauskerralla sitten paremmalla oonnella..

Idiootti PuPu ja pikkis
 
PuPu; pääasia että huomasit myöhemmin kun ei milloinkaan :D Sattuhan näitä, mulla ainakin on välillä niin aivot narikassa että... Eilenki oikeesti mietin monta minuuttia paljonko on 77-43 :eek: Isäntä heitti kysymksen nopeesti ilmaan ja minähän menin ihan lukkoon. Sitä tais alkaa vähän hymyilyttämään lopussa :ashamed:

Vielä pitäs töitä tässä tehdä... Ei oo paukkuja ei.

:) Mammoliino 35+4
 

Yhteistyössä