Sokerirasitus kotona mittaaminen/miten?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "aloittaja"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"aloittaja"

Vieras
Heippa :) eli olisin kysellyt että te jotka ootte joutuneet mittaileen sokeriarvoja raskaana ollessa kotona niin onko se ollut pissaliuskatesti mitä ootte käyttänyt vai verestä mittaus?

Kuinka ja kuinka usein ja pitkään on pitänyt mitata? Tampereen tapa kiinnostaisi eniten.

Tampereelta en ole, mutta verensokerimittarilla mittailen.
Ja verensokerimittarin sain neuvolasta heti ekalla käynnillä, aiemmassa raskaudessa kun oli rd.
Olen mitannut viikossa 2päivää aamuin ja illoin. Paastoarvo ja 1h arvo. Kerran viikkoon sitten koko päivä mittaukset, ennen ruokaa ja ruuan jälkeen.
Alusta asti kun mittailut, niin alkuraskauden ajan arvot olivatkin täydellisiä.
Nyt rv 24 ja arvot alkaneet pomppimaan. Sokerirasituksessa en ole käynyt, pitääpi sinne pyhien jälkeen mennä.

Niin verensokerin seurantaa tarkoitin.

MarieHos eli se on sulla verestä mittaamista? Terveydenhoitaja puhui kai viikon ajan mittaamisesta, mutta ei tullu kysyttyä sitä tapaa.. :( Luulen et jos siinä viikossa ilmenee jotain niin sitten se antaa ohjeet mitä tehdään.

Tampereelta en ole, mutta verensokerimittarilla mittailen.
Ja verensokerimittarin sain neuvolasta heti ekalla käynnillä, aiemmassa raskaudessa kun oli rd.
Olen mitannut viikossa 2päivää aamuin ja illoin. Paastoarvo ja 1h arvo. Kerran viikkoon sitten koko päivä mittaukset, ennen ruokaa ja ruuan jälkeen.
Alusta asti kun mittailut, niin alkuraskauden ajan arvot olivatkin täydellisiä.
Nyt rv 24 ja arvot alkaneet pomppimaan. Sokerirasituksessa en ole käynyt, pitääpi sinne pyhien jälkeen mennä.

Jos mittauksissa arvot heittää jo,tarviiko koko rasitukseen mennä? Kotimittausarvojen mukaanhan se hoito kuitenkin suunnitellaan?

Jos mittauksissa arvot heittää jo,tarviiko koko rasitukseen mennä? Kotimittausarvojen mukaanhan se hoito kuitenkin suunnitellaan?

Niin, en tiedä vielä. Neuvola vasta 31.12 ja siellä sitten kuulen kohtalosta.
Tosissaan kun ei noita neuvolakertoja ole edes ollut, se ensimmäinen käynti rv 8 jolloin mittarin sain, ja sen jälkeen lääkärineuvola (eri paikassa kun mitä oma neuvola on) rv 11. Nyt tuo uudenvuodenaaton neuvolakäynti on ikäänkuin se rv22 neuvola jossa saan äitiyspaperit jne, tosin sillon on jo rv 25 jo.

Mä oon joutunu mittaileen.Sain neuvolasta omaksi mittarin jolla mittailla arvoja. Sormenpäästä pisara verta liuskaan ja mittalaite kertoo tuloksen.Alussa mittailla joka päivä 5kert. 1. mittaus aamulla paasto.

Mä tosin olen saanu nyt henk.kohtaset "määräykset" mittailuun ja en mittaa ku 1pvän. arvot/vkossa.

Minäkin sain mittarin neuvolasta, sormenpäähän pistetään ja siitä mitataan. Kahtena päivänä viikossa ja neljä kertaa päivässä: aamulla ennen aamupalaa ja 1h lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen. Tämä siis neuvolan ohje siihen asti että käyn synnärillä lääkärillä ja sieltä voi tulla erilainen ohjeistus :)

[QUOTE="aloittaja";27749981]Kiitos teille kun vastailitte :) Onko helppo ottaa näyte sormenpäästä?[/QUOTE]

On, jopa mulle jolla on kammo kaikkea pistömistä ja verta kohtaan. Niistä "pistovälineitä" on varmaan erilaisia, mulla on sellainen että se neula jää piiloon ja laitan vain sen systeemin sormea vasten ja painan napista, niin se laite tökkää pienellä neulalla et tulee reikä. Mun ei siis varsinaisesti tarvitse itse pistää neulaa tai muuta terää sormeeni, onneksi. Siihen laitteseen laitetaan aina itse puhdas neula ennen mittaamista, mutta se ei ole vaikeaa.

Mittariin tökätään liuska ja siihen tarvii vain hipaista sormella niin että veritippa osuu liuskaan, ja lukema tulee ihan hetkessä näytölle.

Koko hommaan ei mene aikaa varmaan kuin minuutti ja sen pystyy tekemään helposti muuallakin kuin kotona, kunhan pystyy pesemään ensin kädet jossain :)

Mä olen myös saanut aikanani sen sokerimittauslaitteen liuskoineen ja piikkeineen kaikkineen ja mun piti ottaa arvot kolmesti päivässä - ihan alussa ja kun tilanne normalisoitui, niin kerrat myös vähenivät. Nopeasti siihen tottui ja helppoa se sormenpäänäytteen ottaminen on :). Rutiiniksi muodostui pian. Joten - sopeudut sinäkin siihen varmasti :).

Kyllä se veritestillä tehdään, niillä pissaliuskoilla ei saa oikein tarkkaa tulosta!

Ja mittaaminen on helppoa, meillä poika sairastui 5vuotiaana diabeetekseen ja on alusta asti ite verensokerin mitannut...

[QUOTE="mama";27939815]mietin vaan että saako sen jättää itselleen että voi vähän seurata synnytyksen jälkeenkin arvojaan?[/QUOTE]

no ei saa, ainakaan täälläpäin :) sit täytyy kyllä ostaa oma.

mut mittaukset paastona, ennen safkaa ja safkan jälkeen ja sit ne merkataan sinne ylös muutaman kerran päivässä noin viikon ajan. siit ne näkee onko yksittäisiä heittoja vai aina joku tietty arvo koholla.

Yhteistyössä