sokerirasituksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja memmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

memmu

Vieras
Paastoarvoraja on 5,3 ja paastoarvo oli 5,4... tosin paastosin vain 11h (kerroin sen paastoarvon ottavalle hlölle) kun en tajunnut mitä kello oli, enkä ollut moneen tuntiin syönyt ja söin sitten melko reilustikkin...

Muut arvot oli TODELLA hyvä, ei kuulemma paremmat voisi enää ollakkaan :D

Nyt kuitenkin sitten sijaisneuvolantätsy soitteli lähes hysteerisenä, että "äitipolille hetihetiheti". Totesin vaan, että osaan kyllä itekkin sitä sokeria välttää ja syödä 2-3 tunnin välein että arvot pysys tasasena. Sf mitta menee ihan alarajalla ja painoakaan ei mulle ole tullut erikoisesti. Pissassa ei ole koskaan ollut mitään häikkää sokereissa. Eli siis kieltäydyin lähtemästä kahden pienen lapsen kanssa kiikuttamaan itseäni 30km päähän äitipolille, kun ajatkaan siellä ei ole kun niitä "ilmottautumisaikoja" ja voi olla, että päivän joutuu siellä odottamaan. Ja sitten kun tiedän, että siellä vaan käsketään välttää sokereita ja syömään säännöllisesti.

Miten herkästi teitä on oltu tuputtamassa äitipolille arvojen ylittyessä?

Mulla kävi samalla tavalla siis paastoarvo meni nipin napin yli.

Neuvolatäti teki lähetteen äippäpolille ja sieltä tuli kutsu/varattu aika ultraan ja diabeteshoitajalle. Sit sain kotiin mittarin ja vihkon mihin arvoja merkattiin. Uusinta ultrassa kävin viel parikolme kertaa.

Paino ei noussut koko raskausaikana kuin noin 1kg. Arvot pysyi loppuajan annetuissa rajoissa.

Viimeinen ultra jo kokoarvion teko oli rv 38 ja suuren koon vuoksi käynnistettiin rv 38+6.
Syntymä paino 4440g ja pituus 55cm.

aiheesta ja syystä se sinne lähettää, ei se kuule sun kiusaksi sitä tee. varsinkaan kun pth:ssa on määrärahat lopussa, niin voin sanoa, että huvikseen ei lähetetä esh:oon.

Vauvasi kasvua haluavat seurata, että ei kasva liian isoksi, kun makrosomia lisää synnytyskomplikaatioita. Ja sun sokereita tietty tottakai, että pysyvät matalalla ettei sitä liikakasvua tule.

Mulla oli sama paastoarvo ja täällä sama paastoraja. Mulle diagnosoitiin raskausdiabetes :/ Loppuraskauden aika piti mittailla sokereita kotona. Ikinä ei ollut mitään, ei edes lähellekkään että menisi raja-arvojen yli. Itse en tunne, et mulla ois raskausdiabetes ollut..
En ole joutunut ä-polille.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mulla oli sama paastoarvo ja täällä sama paastoraja. Mulle diagnosoitiin raskausdiabetes :/ Loppuraskauden aika piti mittailla sokereita kotona. Ikinä ei ollut mitään, ei edes lähellekkään että menisi raja-arvojen yli. Itse en tunne, et mulla ois raskausdiabetes ollut..

Niin ja vauva oli 2,8kg syntyessään.

Alkuperäinen kirjoittaja :
aiheesta ja syystä se sinne lähettää, ei se kuule sun kiusaksi sitä tee. varsinkaan kun pth:ssa on määrärahat lopussa, niin voin sanoa, että huvikseen ei lähetetä esh:oon.

Vauvasi kasvua haluavat seurata, että ei kasva liian isoksi, kun makrosomia lisää synnytyskomplikaatioita. Ja sun sokereita tietty tottakai, että pysyvät matalalla ettei sitä liikakasvua tule.

Kiitos, tätähän minä EN kysynyt. :)

Itse en tunne, et mulla ois raskausdiabetes ollut..

Joo mutta se ei olekaan kiinni sun tuntemuksista vaan tutkimustuloksista ja sokerasituskokeessa jo yhdellä poikkeavalla arvolla TULEE RASKAUSDIAGNOOSI.

Sulle vaan on sattunut joku vähän yli-innokas terkkatäti, joka ei ihan osaa kaikkea ajatella maalaisjärjellä. Niitä on, tiedän kokemuksesta. Toisaalta hyvä, että on tarkka mutta..... Mittaile sokereita kotosalla ja katso eritoten tota paastoarvoa, kuitenkin jos noissa muissa ei mitään häikkää oo niin sulla ei oo hätää. :)

Alkuperäinen kirjoittaja memmu:

Mun mielestä sä kysyit just tätä, että miksi ihmeessä sinne tarttis mennä? On se kumma että jotkus ei usko lääkärikuntaa

Totean nyt vielä tähän, että sitä paastoa ei tosiaan ollu ku se 11h, eli jos olis ollu se 12h niin tulos olis todennäkösesti ollu ihan raja-arvoissa...tuumaili labrantäti, mutta ei kuitenkaan sitten ootattanu mua (vaikka sanoin, että voin ootella sen ylimääräsen tunnin ennen arvon ottoa) siinä odotusaulassa... Eli siksikään en itse turhaa hötkyile asian kanssa. Ja tosiaan ne kaks muuta arvoa oli kuulemma LOISTAVIA.

Mun mielestä sä kysyit just tätä, että miksi ihmeessä sinne tarttis mennä? On se kumma että jotkus ei usko lääkärikuntaa

Miten herkästi teitä on oltu tuputtamassa äitipolille arvojen ylittyessä? <- tarkalleen ottaen tuo oli kysymykseni. Juu, eiks oo kumma ku ei uskota.. siis aivan älytöntä ja päätöntä.

Joo mutta se ei olekaan kiinni sun tuntemuksista vaan tutkimustuloksista ja sokerasituskokeessa jo yhdellä poikkeavalla arvolla TULEE RASKAUSDIAGNOOSI.

Raskaus kai on diagnosoitu jo hivenen aikaisemmin... :xmas: B)

Totean nyt vielä tähän, että sitä paastoa ei tosiaan ollu ku se 11h, eli jos olis ollu se 12h niin tulos olis todennäkösesti ollu ihan raja-arvoissa...tuumaili labrantäti, mutta ei kuitenkaan sitten ootattanu mua (vaikka sanoin, että voin ootella sen ylimääräsen tunnin ennen arvon ottoa) siinä odotusaulassa... Eli siksikään en itse turhaa hötkyile asian kanssa. Ja tosiaan ne kaks muuta arvoa oli kuulemma LOISTAVIA.

Se labranhoitaja ei voi tietää sun sokeriaineenvaihdunnasta, että olisiko ollut vai ei. Etkö sä ymmärrä, että YKSI poikkeava arvo riittää siihen rask.diab.diagnoosiin. Ihan sama vaikka kaksi muuta olisi normaalit.

Niin oli mullakin vain aamupaastoarvo jonkun 0.4 koholla, mutta seurantaan jouduin ja mun mielestä hyvä.

Alkuperäinen kirjoittaja Aaban:

Raskaus ka on diagnosoitu jo hivenen aikaisemmin... :xmas: B)

Niin sitä kun oikein on paatoksessa tulee virheitä. Tottahan toki oot varmaan tiedät jo raskaudesta.... ;)

tarkoitin sitä rask.diabetes-diagnoosia

Mulla kans aikoinaan oli paastoarvon raja 4.8 ja mulla se sattui oleen 4.9. Tämän jälkeen tuo paastoarvon raja on noussut. Terkka ei kuitenkaan mua sinne äippäpolille laittanut, (enkä olis sinne ehkä mennytkään!!!).
Juu, on se niin kummallista kun ei uskota lääkärikuntaan.
Nimim. yksi kansalaistottelematon :D

Käypä hoito -suositus: Raskausdiabetesta seulottava valtaosalta raskaana olevista
Äidin raskauden aikainen sokeriaineenvaihdunnan häiriö eli raskausdiabetes on riski vauvalle ja kohottaa äidin riskiä sairastua myöhemmin tyypin 2 diabetekseen. Raskausdiabetesta tulisi seuloa nykykäytäntöä useammin eli lähes jokaiselta raskaana olevalta.

Raskausdiabetes tarkoittaa äidin poikkeavaa sokeriaineenvaihduntaa, joka todetaan ensimmäisen kerran raskauden aikana. Äidin raskauden aikainen sokeriaineenvaihdunnan häiriö on riski syntyvälle vauvalle, sillä se lisää sikiön makrosomian eli suuripainoisuuden riskiä. Äidillä raskausdiabetes kohottaa raskauden aikaista verenpainetta ja lisää pre-eklampsian eli raskausmyrkytyksen riskiä. Suomessa raskausdiabetes todettiin vuonna 2006 noin 8 prosentilla synnyttäjistä, joten kyseessä on myös merkittävä äitiysterveydenhuoltoa kuormittava tekijä.

Seulottavien määrää laajennettava

Terveellinen ravinto, sopiva energiamäärä ja liikunta ehkäisevät ennen raskautta raskausdiabeteksen kehittymistä.

Raskausdiabetes diagnosoidaan kahden tunnin glukoosirasituskokeella. Koe tehdään tavallisesti raskausviikoilla 24-28. Jos sairastumisriski on erityisen suuri, kuten vaikeasti liikapainoisilla tai äideillä, joilla jo aiemmin on ollut raskausdiabetes tai voimakas diabeteksen sukurasitus, koe tehdään jo alkuraskaudessa raskausviikoilla 12-16.

Glukoosirasituskoe suositetaan tehtäväksi valtaosalle raskaana olevista. Koetta ei tarvitse tehdä, jos kyseessä on alle 25-vuotias ensisynnyttäjä, joka on normaalipainoinen (BMI 18.5-25) raskauden alkuvaiheessa eikä hänen lähisukulaisillaan ole tyypin 2 diabetesta.

Elintapaohjausta ja verensokerin omaseurantaa

Kun raskausdiabetes on todettu, äiti saa elintapaohjausta. Yleisten ravitsemussuositusten mukainen ruokavalio onkin hoidon peruspilari ja tehostetulla ruokavaliohoidolla voidaan vähentää raskausdiabeetikon liiallista painon nousua, laskea verensokeriarvoja ja ehkäistä tai lykätä insuliinihoidon tarvetta. Jos kehon painoindeksi (BMI) on alkuraskaudessa yli 30, tavoitteena on painon pysyminen ennallaan raskauden kahden ensimmäisen kolmanneksen aikana. Liikunnalla, esimerkiksi päivittäisellä reippaalla puolen tunnin kävelyllä, saattaa olla edullisia vaikutuksia sokeriaineenvaihduntaan.

Äiti, jolla on todettu raskausdiabetes, aloittaa verensokerin omaseurannan, jonka perusteella arvioidaan insuliinihoidon tarve. Jos plasman glukoosipitoisuus on omaseurannassa toistuvasti 5.5 mmol/l tai enemmän ennen aamiaista tai 7.8 mmol/l tai enemmän tunti aterian jälkeen tehostetusta ruokavalioneuvonnasta huolimatta, aloitetaan insuliini äitiyspoliklinikalla ja hoitoa jatketaan synnytykseen saakka.

Insuliinia tarvittaessa ja loppuraskauden tehostettu seuranta

Raskausdiabetesta sairastavien äitien suurikokoisilla sikiöillä ja vastasyntyneillä on enemmän synnytykseen liittyviä komplikaatioita. Insuliinilla hoidettujen raskausdiabetesta sairastavien äitien vauvojen synnytystä edeltävä kuolleisuus on muita suurempi, siksi loppuraskauden tehostettu seuranta on perusteltua. Raskauden voidaan antaa jatkua laskettuun aikaan, mikäli glukoositasapaino on hyvä eikä raskauteen liity muita ongelmia. Synnytys käynnistetään harkinnan mukaan vain silloin, jos sikiö näyttää olevan kasvamassa selkeästi isokokoiseksi. Keisarileikkausta suositellaan synnytystavaksi, mikäli sikiön painoarvio ylittää 4 500 g. Raskausdiabetes lisää lapsen olkapunoshermovaurion ja hypoglykemian eli liian matalan verensokeripitoisuuden riskiä. Hypoglykemia voidaan ehkäistä aktiivisella ja tiheällä rintaruokinnalla sekä tarvittaessa antamalla lisämaitoa. Koska vastasyntyneen seurannan tarve on lisääntynyt, on synnytykset suositeltavaa hoitaa sairaaloissa, joissa on mahdollisuus vastasyntyneen osastoseurantaan.

Äidin raskausdiabetes saattaa lisätä lapsen myöhemmän liikapainon, sokeriaineenvaihdunnan häiriön ja sydänsairauksien riskitekijäkertymän eli metabolisen oireyhtymän riskiä. Tämä tulee ottaa huomioon vauvojen lastenneuvolaseurannassa. Äidin riski sairastua tyypin 2 diabetekseen on olennaisesti suurentunut. Insuliinihoitoisen raskausdiabeetikon sokerirasituskoe suositellaan uusittavaksi jo 6-12 viikon kuluttua synnytyksestä, muille raskausdiabeetikoille sokerirasituskoe tehdään ennen kuin synnytyksestä on kulunut vuosi. Koska raskausdiabetes uusiutuu herkästi seuraavassa raskaudessa, tulisi riskitekijöihin, erityisesti liikapainoon ja vähäiseen liikuntaan puuttua jo ennen seuraavaa raskautta.

Suomalaisen Lääkäriseuran Duodecimin, Suomen Gynekologiyhdistys ry:n ja Diabetesliiton lääkärineuvoston asettama työryhmä on laatinut Käypä hoito -suosituksen raskausdiabeteksesta. Suositus on luettavissa Internetissä osoitteessa www.kaypahoito.fi ja se julkaistaan Aikakauskirja Duodecimin numerossa 13/2008. Internetistä löytyvät myös 85 muuta tähän saakka valmistunutta Käypä hoito -suositusta.

Ei se tuosta 11-12 tunnista muutu. Meillä saa syödä edellisenä iltana klo 22 asti ja seuraavan aamuna sokerirasitukseen, eli ei tule 12 tuntia täyteen ja silti samat rajat.

Mutta tosiaan, mulla ekassa rasituksessa paasto yli rajan (5,6). Sain mittarin kotiin (eikä se ole niin kamalaa, miltä tuntuu, itsekin ajattelin, etten saa piikitettyä, mut kyllä se sitten onnistui). Uudelleen menen myöhemmin raskausaikana rasituskokeeseen ja jos siinäkin on joku yli rajan, niin saan ajan äitiyspolille. Muussa tapauksessa loppuraskauden ajan vaan mittailen kotona. Hieman ylihysteeriseltä teidän neuvolatäti kyllä tuntui. Mutta kyllä niitä arvoja olisi silti hyvä loppuraskauden ajan seurata.

Mulla on olleet poikkeavat arvot varmuudella kolmessa viimeissä raskaudessa. Tod.näköisesti myös toisessa, kun lapsi oli syntyessään 4.6kg, mutta tuolloin ei tutkittu.
Mulla poikkeava arvo on yleensä ollut toinen eli ekan tunnin arvo. Ja se on heittänyt pykällä esim. jos arvo saa olla 10, mulla on ollut 10.1. Kerran vaan sivusi arvoa eli oli tasan sama kuin sallittu ja silti jouduin tarkkailuun. Mulla hoidettu ruokavaliolla ja itse oon seurannut mittaamalla arvoja, jotka ovat aina olleet hyvät.
Noiden poikkeavien arvojen vauvat olivat syntymäpainoltaan 4kg, 4.3kg ja 4.1kg. Oma paino on noussut 2-6kg.
Joka kerran oon vähintään 2x käynyt äitipolilla, yleensä rakenneultran ultran aikana on tarkastettu paremmin ja sitten rv 27 ja rv 36 eli nuo ovat korvanneet normaalin neuvolalääkärin. Tutkittu vain paremmin, sydänkäyrä, ultra ja sisätutkimus.
Oon mäkin rehannut mukanani aina vähintään kahta lasta, mutta en ole silti kokenut tutkimuksia tarpeettomina. Vauvan parastahan siinä haetaan ja onhan sitä mukava nähdä vauvaa ultrassa ja tietää painoarvio edes suurinpiirtein.

Yhteistyössä