Sokerirasitukseen jo TOISEN kerran!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mimmi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mimmi"

Vieras
Olen raskaana viikolla 30+2 ja mulle tehtiin sokerirasitus heikotuskohtauksen vuoksi viikolla 26. Sen tulos oli normaali. Eilen kävin neuvolassa ja pissassa oli sokerit kahdella plussalla :( neuvolantäti siitä heti höösäämään, et uudestaan rasitukseen, vaikka kuukausi sitten tehty, eikä silloin ollut mitään häikkää. Yritin selittää et just ennen neuvolaan menoa söin jugurttia ja join pullakahvit, joo tiedän oli tyhmää, melkoisia sokeripommeja molemmat. Ehdotin, et oisko ne vaan tullu sieltä läpi, mut ei auttanu selittelyt.

Toivottavasti täältä löytyy mua viisaampia ja varmasti löytyy, jotka osaa vastata et onko tää todellaki tarpeellista. Terveydenhoitoalalla kun tuppaa olemaan sellainen taipumus, et aina keksivät hirveen villityksen milloin mistäkin asiasta ja se kuuluisa maalaisjärki meinaa unohtua tyystin. Sit pian käännetään suositukset ihan päin vastoin ja joo ei tää ollukkaan hyvä näin.
Mua ahdistaa tässä nyt lähinnä se et onko tuo sokerirasituskoe turvallinen ja voiko tuollainen yhtäkkinen sokkiannos glukoosia elimistölle vaikka laukaista sen diabeteksen? Osaako kukaan vastata, neuvolasta en usko saavani puolueetonta tietoa ja muutenki on niin leipääntyneen oloinen hoitaja, etten viitsi paljon siltä kysellä ja kun kysyin esim. iskiaksen hoidosta et miten voi hoitaa onko kylmä vai lämmin parempi, niin vastaus oli emmäätiiä! Samoin kun kysyin närästyksestä joka on välillä niin paha, et se herättää öisin, niin vastaus oli sama emmäätiiä saako ottaa muuta ku rennietä, JUST! Että tämmönen ammattilainen meillä täällä. Kiitos kun sain vuodattaa, helpotti kummasti!

En osaa sanoa muuta kun, että sun itsesi ja vauvan parhaaksi ne niitä kokeita tekevät.

Närästykseen kätilö suositteli mulle Gaviscon:ia ruokailun jälkeen. Rennie ei auttanut yhtään. Kokeile sitä!

Juurihan sinä ennen neuvolaa varsinaisen sokeriannoksen söit, joten tuskin se sokerirasituksen glukoosi mitään diabetestä laukaisee. Yhtä hyvin sokerijogurtit yms sen laukaisevat.

Moro.
Sen verran osaan valasta, että jos sokerit tulee pissasta "läpi" niin sokerit on yli kympissä. Eli todella paljon, en oikein usko että johtuisi aamupalasta.
Itellä eka sokerirasitus oli ok ja seuraavassa todettiin raskausdiabetes. tosin kotimittaukset on antanut ihan hyviä sokeriarvoja, kertaakaan ei plussia ole pissassa näkyny.
Ei mullakaan auttanu selittelyt kun ihmettelin tota omaa diaknoosiani. Kun tosiaan kotimittauksella ei yhtään poikkeavaa sokeriarvoa ole tullut.
Ei se glukoosi litku itsessään diabetestä aiheita, kyllä se on elimistön "tila", joka ei tostavaan yhtäkkiä tule jostain liuoksesta. =)
Meet vaan rohkeesti kokeeseen, sillä se sitte selviää.

Mulla kaikki neuvolan sokerit aina ok eli ei sokeria, mutta kuitenkin jäin litkunjuontikokeesta kiinni paastoarvolla 5.5. ja nyt niitä sokereita mitataan päivittäin ja ruokavaliota säädellään. Neuvolan sokerit ei näyttänyt plussaa edes vähän tuon verikokeen jälkeen ja sanoikin siellä, että jos rasitusta ei olisi ollut niin kukaan ei tietäisi että sokerini ovat liian korkeat. Minäkin olen käynyt 2kertaa rasituksessa tämän raskauden aikana ja en ole varma tajusinko oikein, että joutunen kolmannenkin kerran vielä. Tänään on rv32 täynnä.

[QUOTE="vieras";23222557]Mulla kaikki neuvolan sokerit aina ok eli ei sokeria, mutta kuitenkin jäin litkunjuontikokeesta kiinni paastoarvolla 5.5. ja nyt niitä sokereita mitataan päivittäin ja ruokavaliota säädellään. Neuvolan sokerit ei näyttänyt plussaa edes vähän tuon verikokeen jälkeen ja sanoikin siellä, että jos rasitusta ei olisi ollut niin kukaan ei tietäisi että sokerini ovat liian korkeat. Minäkin olen käynyt 2kertaa rasituksessa tämän raskauden aikana ja en ole varma tajusinko oikein, että joutunen kolmannenkin kerran vielä. Tänään on rv32 täynnä.[/QUOTE]

Et tietenkään joudu, kun sulla on jo rd-diagnoosi. Ei se siitä enää muuksi muutu. Mä karähdin jo ensimmmäisessä, joten toista kertaa ei tarttenut mennä.

Minulla oli eka rasitus vkolla26 ja viikolla 28neuvolassa sokerit plussalla. Eikö uudestaan rasitukseen ja se näytti liian korkeita arvoja. Joskus se "puhkeaa" vähän myöhemmin vaan. Ajattele että siunsta huolehditaan ja se ei kuitenkaan ole loppuelämän juttu :)

mä kävin yhden kerran olisi pitänyt käydä kuulemma kolme oli arvot mitkä tahansa. Itse suostuin menemään sen alkurasituksen vain koska arvot oli silloin paremmat kuin hyvät ja mulla vaikuttaa se syömättömyys ja litkun juominen vielä monta päivää jälkikätenkin. Vauva syntyi tammikuussa ja voi vallan mainiosti.
Liian korkeista sokereista on haittaa vauvalle enemmänki kui äidille ja sekin syntymänjälkeen enemmän haitallista. Tosin tietty kasvattaa vauvaa liiaksi.
Ja jos sinulla sokerit pissassa noin korkealla niin ne on veressäkin koska pissaan se tulee myöemmin ja ei johdu syömisestäsi ennnen neuvolaa. Menen rasitukseen.
Rennie toimi minulla ihan ok paitisi pari vkoa ennen synnytystä teho loppui ja ostin Gavisconia purutablettina, mut sitä en suosittele. On ihan sairaan pahaa ja ei sitä pysty pureskelemaan. Osta mielummin tuota nesteenä jos siihen päädyt.

miks ihmeessä ihmiset ei tahdo näihin rasituksiin mennä? ne on ihan vain vauvan parasta...

Ne on vauvan parhaaksi joo, mut jos oma olo pahenee moneksi päiväksi niin,että sairaalaan jouttuu sen takia tiputukseen niin silloin ei oikein milellään mene jos tuntee sen itse olevan turhaa, niin kuin minun tapauksessani. Neuvolaneukko oli sitä mieltä että se on pientä jos sairaalaan joutuu. Itse en siihen ryhdy kuin äärimmäisessä tilanteessa.

Ei se neuvolantäti turhasta höösännyt. Jos munuaiset alkaa valskata sokeria niin verensokeri on jo aika korkea. Kannattaa ihmeessä mennä.

Ja sitten voi miettiä kummasta on enemmän harmia, siitä että itselle tulee huono olo (aika harva varmaan tästä sairaalaan joutuu) vai että raskausdiabeteksen kanssa saattaakin syntyä suuri lapsi, voi tulla synnytyskomplikaatioita ynnä muuta jos lapsi ei sitten mahdukaan syntymään kun on niin iso, ja kaiken lisäksi vauva voi ison kokonsa vuoksi kärsiä happivajeesta kohdussa loppuvaiheessa ja hypoglykemiasta syntymänsä jälkeen. Jos nyt ruvetaan näitä riskejä miettimään.

Mun ei olis ollu pakko mennä rasitukseen, mutta pyysin sen kuitenkin varalta.

Moro.
Sen verran osaan valasta, että jos sokerit tulee pissasta "läpi" niin sokerit on yli kympissä. Eli todella paljon, en oikein usko että johtuisi aamupalasta.

Tää ei kyllä ihan pidä paikkaansa. Mulla tuli ekassa raskaudessa 2+ kun olin vetänyt Hesburgerin mätöt ja puol litraa sokerikokista just ennen sitä. Verensokeri ei ollut erityisen korkea, sokerirasitukseen jouduin ja tulos oli normaali, kahden tunnin arvo hyvinkin matala.

Tällä kertaa taas tuli pissaan 2+ ja pikamittarilla tuli 6,6. Just olin syönyt sokerimysliä aamupalaksi tuntia ennen. No menin kuitenkin sokerirasitukseen ja arvot oli kaikki enemmän tai vähemmän yli.

Neuvolantäti sanoi että joidenkin munuaiset vaan tekee niin, vaikka ei ole rd:tä. Mutta kannattaa sinne rasitukseen kuitenkin mennä. Voihan sieltä löytyä vaikka jotakin yllättävää vaikka alkuraskaudesta ei löytyisikään. Eikös se vaiva pahene loppua kohti?

Yhteistyössä