Sokerirasitukseen ilman paastoa?

Janoschin tarinatuokio

Aktiivinen jäsen
19.08.2009
1 227
0
36
Onkos muita, joilla tuntuu olevan pitkä paasto ongelmana rasitukseen mennessä? Eli mulla on 2 aikaisempaa raskausdiabetesta takana, mutta kotiseurannassa ei koskaan kohonneita arvoja. Ajattelin tällä kertaa testata, mitä tapahtuu jos menen rasitukseen ilman paastoa. Eipä se ainakaan voi huonompaa diagnoosia antaa :ashamed:

Onkos kukaan koittanut, mitä arvot sanovat ilman paastoa?

Mitä järkeä tos sit niinku ois?

Se verensokerihan voi olla mitä vaan ilman paastoa(tod näk alotus on hyvä,mut pompsahtaa pilviin ku juot sen litkun. ),heitä kiinnsotaa siellä mikä se on paaston jälkeen.

Mulla ilmeisesti aineenvaihdunta ei kestä pitkää paastoa. Eli vapauttaa varastosokeria verenkiertoon jo oon pitkään syömättä. Toisinsanoen verensokeri nousee korkealle. Normaalilla ateriavälillä ei koskaan ole ollut koholla. Eli mulla ei ole koskan ollut sokerit koholla kotiseurannassa, vaikka oisin syönyt mitä ennen sitä 1,5h mittausta. Eli tosiaan koittaisin nyt, että saanko normaalit aterianjälkeiset arvot jos syön aivan normaalisti edellisenä iltana, enkä paastoa 12 tuntia. En siis tietenkään aamulla ennen rasitukseen menoa aio syödä. Tuo 12h on vaan mun elimistölle liikaa....

no nimenomaan huonompaa diagnoosia antaa!! Eikä ne sitä rupea edes tekemään jos sanot hoitajalle ettet ole edes paastonnut!! Ja todennäköisesti paastoamaton arvo on jo lähtötilanteessakin korkeampi kuin paastottu arvo, jolloinka lääkäri vetää siitä ihan omat johtopäätökset ja todellakin seuraavistakin sokeriliuoksen jälkeisistä arvoistakin tulee korkeammat...eli jos yhtään lastasi ajattelet PAASTOA...

Sama edessä, tosin aijon pyytää että pääsen maaten jos alkaa olemaan huono olo.

Itse en rasitukseen menisi jos en paastoisi. Ei ne testit ilmaisia ole.

Alkuperäinen kirjoittaja laboratoriohoitaja:
no nimenomaan huonompaa diagnoosia antaa!! Eikä ne sitä rupea edes tekemään jos sanot hoitajalle ettet ole edes paastonnut!! Ja todennäköisesti paastoamaton arvo on jo lähtötilanteessakin korkeampi kuin paastottu arvo, jolloinka lääkäri vetää siitä ihan omat johtopäätökset ja todellakin seuraavistakin sokeriliuoksen jälkeisistä arvoistakin tulee korkeammat...eli jos yhtään lastasi ajattelet PAASTOA...

Miten sä selität sitten sen, että 12h paaston jälkeen mun paastoarvo on korkeampi, kuin siten, että oon vaikka vain 5h syömättä? Aina rasituksessa paastoarvo ollut siinä just normaalin rajalla, mutta lyhyemmällä paastolla alle 4 tai just siinä neljän pintaan?

MUOKS: ja tiedän, että näytetyyppi on erilainen, labrassa kokoverestä taidetaan ottaa ja kotona kapillaariverestä. Mutta tuskin kapillaariveri on niin paljoa laimeampaa, että eroa on jopa yli 2 yksikköä?

joo, ei varmaan hoitohenkilökunta ole kamalan riemuissaan, jos menet sinne paastoamatta etkä kerro niille. kyllä niiden testien tekeminen ja henkilökunnan palkat maksaa aika paljon. mietis nyt vähän itsekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Janoschin tarinatuokio:
Alkuperäinen kirjoittaja laboratoriohoitaja:

Miten sä selität sitten sen, että 12h paaston jälkeen mun paastoarvo on korkeampi, kuin siten, että oon vaikka vain 5h syömättä? Aina rasituksessa paastoarvo ollut siinä just normaalin rajalla, mutta lyhyemmällä paastolla alle 4 tai just siinä neljän pintaan?

mitä sitä täällä kyselet, kysy aiheen asiantuntijoilta ja/tai neuvolasta.

Miten sä varustaudut siihen paastoon? Jos syöt paljon rasvaa ja/tai protskua suhteessa hiilareihin edellisenä päivänä ja iltana, paastoarvo on kohollaan vielä aamullakin. Mut taas, jos normaalisti syöt hiilaripitoisempaa ruokaa (tai painopiste eri kohdassa), paastoarvo on matalampi.

Ne tosiaan kysyy, ootko paastonnu ja jos et sitten valehtele, en usko, että suostuvat tota sulle ees tekee. :)

Voithan sä kokeilla, jos tuntuu että et ns. menetä mitään. Oikeastaan ihan hyväkin idea, koska olet ilmeisesti jo kotiseurannan saamassa? Sillä mikä niitä siellä kiinnostaa ei ole merkitystä vaan sillä mikä sua itseäsi kiinnostaa! Hyvä se vaan on jos itse tiedät miten kroppasi toimii.

Alkuperäinen kirjoittaja mari:
Voithan sä kokeilla, jos tuntuu että et ns. menetä mitään. Oikeastaan ihan hyväkin idea, koska olet ilmeisesti jo kotiseurannan saamassa? Sillä mikä niitä siellä kiinnostaa ei ole merkitystä vaan sillä mikä sua itseäsi kiinnostaa! Hyvä se vaan on jos itse tiedät miten kroppasi toimii.

Päinvastoin mulle voi tulla tilanne, ettei joutuiskaan kotiseurantaan jos siis olen tulkinnut kroppaani oikein kahden raskauden aikana :p Ja jos joudun, niin sitte tilanne on sama, mikä se ois tuon pitkän paastonki kanssa. Mä olen tästä maininnut jo edellisessä raskaudessa terkkarille, eikä hän ajatusta ainakaan lytännyt. Piti nimittäin mennä rasitukseen tytön ollessa noin vuoden ikäinen ja oisin silloin mennyt paastotta (th:n kanssa siis yhteisymmärryksessä)

Päinvastoin mulle voi tulla tilanne, ettei joutuiskaan kotiseurantaan jos siis olen tulkinnut kroppaani oikein kahden raskauden aikana :p Ja jos joudun, niin sitte tilanne on sama, mikä se ois tuon pitkän paastonki kanssa. Mä olen tästä maininnut jo edellisessä raskaudessa terkkarille, eikä hän ajatusta ainakaan lytännyt. Piti nimittäin mennä rasitukseen tytön ollessa noin vuoden ikäinen ja oisin silloin mennyt paastotta (th:n kanssa siis yhteisymmärryksessä)

No joo, sehän ois vaan hyvä, jos kotiseurantaa edes ei tarvitsisi tehdä.
Ja kiva myös kuulla, että on olemassa asiakkaan yksilöllisesti huomioivia th:a. ;) Koska jos paaston ja rasituksen perusteella jo tiedät tuloksen on itsensä kiusaaminen (ja niiden resurssien tuhlaaminen ;)) turhaa. Ja mikäänhän ei estä kotiseurantaa ottamasta myöhemmin jos itse haluat vielä varmistella. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:

Miten sä varustaudut siihen paastoon? Jos syöt paljon rasvaa ja/tai protskua suhteessa hiilareihin edellisenä päivänä ja iltana, paastoarvo on kohollaan vielä aamullakin. Mut taas, jos normaalisti syöt hiilaripitoisempaa ruokaa (tai painopiste eri kohdassa), paastoarvo on matalampi.

Ne tosiaan kysyy, ootko paastonnu ja jos et sitten valehtele, en usko, että suostuvat tota sulle ees tekee. :)

Mä en syö paljoa rasvaa enkä proteiinia iltaisin. Enkä kai muutekaan, aika hiilaripitoista on ruoka, ainakin yli 50% energiasta tulee hiilareista. Mutta oon tosiaan testannut kotiseurannassa, mitä noi arvot on, ja jos oon liian kauan syömättä, mun paastoarvo on korkeampi, kuin normaalisti ja sitte aterianjälkeinenkin nousee tietty korkeammalle (vaikkei koskaan oo kotona noussu yli 7). Mutta jos oon vaikka valvonu myöhään ja vielä yöllä syönyt, ni aamulla paastoarvo on ollu alle 4 yleensä, eikä aterian jälkeen nouse ku kuuteen.

MUOKS! Nousi muuten kerran kaheksaan, ku söin rasiallisen suklaarusinoita ennen mittausta
:D

No joo, sehän ois vaan hyvä, jos kotiseurantaa edes ei tarvitsisi tehdä.
Ja kiva myös kuulla, että on olemassa asiakkaan yksilöllisesti huomioivia th:a. ;) Koska jos paaston ja rasituksen perusteella jo tiedät tuloksen on itsensä kiusaaminen (ja niiden resurssien tuhlaaminen ;)) turhaa. Ja mikäänhän ei estä kotiseurantaa ottamasta myöhemmin jos itse haluat vielä varmistella. :)

Niinpä....Eii tarvis jatkuvasti käydä äitipolilla kokoseurannassa ja diabeteshoitajalla. Molemmissa raskauksissa siellä tuli ravattua, ihan turhaan. Sokerit aina normaalit (kehuttiin aina, kuinka RUOKAVALIOLLA on sokerit pysynyt ihanteellisina, vaikken koskaan ees muuttanut syömisiäni) ja vauvat normaalin kokoisia. Ei siis sokerivauvoja, vaikka siitä vouhotettiin.