Sokereiden takia dieetille -> paino laskee..

Minulla todettiin raskausajan diabetes ja sain heti suositukset noudattaa 1800 kcal dieettiä, jossa hiilihydraattien kokonaissaanti noin 200g / pv. Lisäksi seuraan nyt itse kotona sokeriarvoja.

Olen nyt noudattanut tuota dieettiä hyvin tarkasti ja ravitsemusterapeutinkin kanssa keskustellut sopivista ruokamääristä. Nyt sitten paino on ruvennut laskemaan, vaikka ravitsemusterapeuttikin sanoi, että paino ei saisi missään nimessä laskea nyt raskauden aikana, vaikka olenkin ylipainoinen.

Nyt siis rv 28+4, painoindeksi oli ennen raskautta peräti 34 eli liikapainoa oli todella runsaasti. Enimmillään painoni nousi 4,6 (rv 24+4 mennessä), mutta nyt paino on vain laskenut siitä kun aloitin tuon dieetin. Tällä hetkellä painoa on 2,1 kg enemmän kuin raskauden alussa, eli tuosta korkeimmasta painosta tippunut nyt 2,5 kg.

Onko kenelläkään kokemusta vastaavasta? Ja mitä tälle oikein voisi tehdä, kun hiilihydraattien takia ei kovin suuresti voi ruokamääriä lisätä (paastosokeri ja aamiaisen jälkeinen edelleen koholla). Eikä tunnu järkevälle lisätä esim. pelkkää rasvan määrää..

Onneksi on neuvola ensi viikolla, jos sieltä saisi edes jotain neuvoja. Tosin tähän mennessä neuvolakäynneillä on vaan otettu nuo "pakolliset" kokeet ja mitat ym., hyvä jos varttituntia on aina neuvola-aika / käynti.. Siinä ei paljoa jää aikaa juttelulle ja kysymyksille. :(
 
miten niin ei saa paino laskea? mulla ainaki edellisessä laski paino kun alotin sen ruokavalion eikä siitä mitään sanottu, hyvä vaan oli. ja monilla ylipainosilla voi paino laskea raskauden aikana jos alottaa terveellisen ruokavalion. sehän ei tarkota etteikö vauva kasvais vaikka paino putookin, siinähän äidiltä lähtee kiloja minkä pitäs olla hyvä juttu. tietty painon lasku voi viitata myös et napavirtauksissa jotain mut eiköhän sulta oo ne tutkittu. uskoisin et sun kohdalla kyse vaan terveellisemmän ruokavalion aiheuttama oman painon putoominen. ja jos oot liikuntaa lisänny tms ni seki luonnollisesti vaikuttaa. mulla oli se ruokavalio sillon 1400 cal, ilmeisesti muuttunu.
 
Yleensä neuvomme asiakkaalle, että paino ei saisi laskea. Rasvakudokseen varastoituu vuosien varrella rasvaliukoisia ympäristömyrkkyjä, jotka siirtyvät verenkiertoon ja sikiöön jos rasvaa sulaa.

Painoindeksi 34 ja 1800 kcal ovat kyllä sellainen yhtälö, että painonlasku on melko väistämätöntä. 1800 kcal eivät nimittäin riitä ylläpitämään kovin suurta kehon massaa.

Älä kuitenkaan hätäile liikaa. Mitä enemmän rasvaa, sitä "laimeampaa" rasvakudos on ympäristömyrkkyjen suhteen. korkeat sokerit ja ylipaino ovat vauvallesi paljon haitallisempia kuin vähäiset määrät esim. dioksiineja. Hoikempien äitien verenkierrossa voi olla dioksiineja yhtä paljon, koska niitä kulkeutuu varastoon vähäisemmän energiansaannin vuoksi vähemmän.

Varsinaiseen laihdutukseen ei ole kuitenkaan syytä ryhtyä raskausaikana. Syö turvallisin mielin nykyistä dieettiäsi ja mittaa sokeriarvosi ohjeiden mukaan. Älä missään nimessä lisää rasvan määrää, ja huolehdi syömäsi rasvan laadusta.

Energiamäärä voi olla eri odottajilla erilainen. Siihen vaikuttaa mm. äidin paino, työn laatu, verensokereiden taso ja monta muuta seikkaa.

Hyvää odotusta Sinulle!
 
minulla oli BMI 30 ennen raskautta ja jouduin raskausdiabeteksen takia dieetille rv 28 lähtien (sama hiilihydraattimäärä per vrk kuin sinullakin). Minulla ei paino enää noussut loppuraskausaikana ollenkaan, vaikka vauva tietenkin kasvoi normaalisti rv 40 saakka. Minulle sanoi diabeteshoitaja, että ihan hyvä ettei paino nouse. Kyllä ne varmasti asiaan puuttuvat, jos se on vaarallista. Tärkeää on tietenkin vauvan vointi ja äidin vointi. Molempiahan ne seuraa tarkasti.
 
Näätä (tai joku muu), voisitteko kirjata tänne, mitä tuo 1800 kalorin sokeridieetti pitää sisällään?

Ennen raskautta olin normaalipainon ja lievän ylipainon rajoilla. Ensimmäisten 7 kk:n aikana paino nousi vain 7,5 kg ja nyt viimeisen 4 vk:n aikana paino on noussut 5,5 kg. Jos ohjeista saisi jotain konkreettista neuvoa, miten estää loppu ajan vastaava nousu.

Kiitoksin Piipa rv 36+0
 
Mulle sanottiin, ettei painoa saisi tulla 6 kiloa enempää koko raskausaikana.. mutta kyllä dietistä huolimatta paino nousee joka viikko. Onneksi kohtuudella.
Itselläni insuliinit nyt käytössä, joten en ihan niin tarkkaan diettiä noudata. Määrällisesti on ruoka-annokset kyllä pienentyneet paljon sekä herkut jäänyt minimiin.

Piipa75, syö vähän ja usein terveellisesti. Mä sain äippäpolilta tuon diettiohjeen. Neuvolastakin sen voi saada (ainakin täällä)
Kannattaa kysästä.
 
Tässä nyt suurinpiirtein se mitä minulle rav.terapeutti laski nimenomaan hiilihydraattien määrän perusteella. Melkein sama löytyy ainakin Espoon äitiysneuvolan sivuilta ja jostain muualtakin netistä.

AP: 1,5 dl tai 2viipaletta leipää, joilla sipaisu margariinia ja vähärasvaista leikkelettä sekä kasviksia. 2 dl rasvatonta tai vähärasvaista jogurttia, viiliä, maitoa tai piimää. Teetä tai kahvia

LO: Reilusti kasviksia ja salaattia. 2 perunaa tai 1,5 -2 dl keitettyä makaronia tai riisiä tai 1-2 dl perunamuusia. Kohtuullinen annos lihaa, kalaa, kanaa esim. 3-4 lihapyörykkää. 2dl rasvatonta maitoa tai piimää. 1-2 viipaletta leipää / näkkäriä, jolla sipaisu kasvimargariinia.

VP: 1 viipale leipää / näkkäriä, jolla sipaisu kasvimargariinia tai pullansiivu tai korppu. Hedelmä tai marjoja tai kiisseliä. Kahvia tai teetä.

PÄ: Kuten lounas tai lautasellinen keittoa tai 2-3dl laatikkoruokaa. 2dl rasvatonta maitoa tai piimää. 1 viipale leipää/näkkäriä, jolla kasvimargariinia. Jälkiruoaksi esimerkiksi hedelmä tai kupillinen marjoja.

IP: 2 viipaletta leipää, joilla sipaisu kasvimargariinia ja vähärasvaista leikkelettä sekä kasviksia. 2 dl rasvatonta tai vähärasvaista jogurttia, viiliä, maitoa tai piimää. Teetä tai kahvia.

Jokaisella aterialla voi olla reilusti kasviksia.

Toisen lämpimän aterian voit halutessasi korvata syömällä esimerkiksi 2 -3 viipaletta leipää, joilla kevytlevitettä ja kohtuullisesti leikkelettä, runsaasti kasviksia ja 2 dl vähärasvaista kevytjogurttia tai viiliä ja hedelmän.

Niin ja kiitos kaikille vastanneille, ehken sitten stressaakaan enää tuosta painonlaskusta, jos siitä kerran ei ole haittaa. :)
 
Loka
Miulle neuvolassa sanottiin että kun painoindeksi on 24,5555 eli pyöristettynä 25 niin joudun sokerirasituskokeeseen. :/
Voinko kieltäytyä siitä ? Siis tottakai menen jos muita syitä ilmenee, esim. pissassa tai jos sikiö kasvaa kovin suureksi ( esikoinen oli 3180g ) eli ei sekään mikään jättiläinen todellakaan.
Miua tuo testi ei sinällään haittaa, olen tottunu verikokeisiin mut se vaikeuttaa miun työtä. Kun tää kaikki muukin rumba, neuvolat, ultrat, lääkärit, ( nyt oon 4 viikon sairaslomalla ) jne. vaikeuttaa työtä enkä haluis lisää stressiä ja vaikeuksia tuon takia kun mitään selkeää syytä tuohon kokeeseen ei ole.

Th. sanoi että "sinä et nyt millään pysty tätä välttämään" :/ kun raja on tuo 25. Käyn lääkärineuvolat yksityisellä, pitäiskö kysyä siltä lääkäriltä vai vaan kieltäytyä tuosta kokeesta ennen kuin muita syitä tulee ilmi ?

:snotty: :ashamed:

Ainiin, ja paino miulla on kaksi kiloa laskenut nyt raskauden aikana, ei noussut ollenkaan. :/
 

Yhteistyössä