Söivätköhän ihmiset ennen vanhaan terveellisemmin kuin nykyään?

  • Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti
Taitaa olla Youtube-videoiden kesäkurssit. Löytynevät samasta osoitteesta kuin "Opiskele virologiksi ja infektiotautien asiantuntijaksi 3 päivässä" :)

Se on kyllä liian vähän käytetty tuo Youtube-highschool!
Eipä ollut tuokaan mutta kannattaa toki jatkaa arvailua!🤗
Oikein jännittää valmiiksi, että keksittekö.🫣
 
vierailija
Eipä ollut tuokaan mutta kannattaa toki jarkaa arvailua!
Oikein jännittää valmiiksi, että keksittekö.🫣
Muistaakseni olet kertonut olevasi yrittäjä tai ainakin olet puhunut asiakkaista. Maininnut myös armeijan palveluksessa työskentelystä, kenties keittäjänä? Mutta sanotaanko ystävällisesti näin, että jos itselläni olisi niin suuria ravitsemukseen liittyviä selvittämättömiä ongelmia, niin en kyllä tulisi sinun vastaanotollesi kuulemaan neuvoksi, että siirry syömään pelkkää punaista lihaa.
 
vierailija
Lissulla tuntuu olevan samanlainen maaninen vaihe päällä kuin hehkuttaessaan suurta valehtelijaa Trumpia ja rokotekielteisyyttään. Sit ne söpöt jouluvalmistelukuvaukset antavat ymmärtää, että hän on rauhallinen, kekseliäs ja rakastava äiti ja ihan varmasti onkin ❤ mut nää maanisvaiheet.. 🤔😪
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Muistaakseni Kiinassa on aloitettu jo toimenpiteet ylipainoa vastaan. @m1es saattaa tietää tästä enemmän.

Olisi sääli jos m1ehen linkkaamat sirot tsainamuikkelit olisivat kohta historiaa ja tilalla olisi brittien ja jenkkiläisten kaltaisia ryhävalaita.
Japanissa on tuo kansalaisten painon seuranta pisimmällä, yhteiskunnan ote kiristyy kun sosiaalinen kontrolli löystyy.
 
  • Tykkää
Reactions: Lispetti
Muistaakseni olet kertonut olevasi yrittäjä tai ainakin olet puhunut asiakkaista. Maininnut myös armeijan palveluksessa työskentelystä, kenties keittäjänä? Mutta sanotaanko ystävällisesti näin, että jos itselläni olisi niin suuria ravitsemukseen liittyviä selvittämättömiä ongelmia, niin en kyllä tulisi sinun vastaanotollesi kuulemaan neuvoksi, että siirry syömään pelkkää punaista lihaa.
Kuten sanoin niin kannattaa tutkia itse, eikä luottaa yhteen neuvoon - mikä on yleensä se, että syö lääkkeesi tässä on resepti.

Olin sihteeri siellä puolustusvoimilla.😊
 
Olen kerran käynyt saalistaja sivustolla, luin etsin juttua tietystä, löysin jotakin. Muuten en ole lukenut.


Tiedätkö, sain juuri henkisen orgasmin kun sinä vastasit ketjuun!
Tapa se tämäkin... :giggle:

Tuosta muistuikin mieleeni, että minun piti kesällä kertoa Echolle vierailusta (naispuolisen) työtoverin mökillä, mutta hän ei halunnut kuulla... :confused:
 
  • Haha
Reactions: Lispetti
Viimeksi muokattu:
vierailija
Kuten sanoin niin kannattaa tutkia itse, eikä luottaa yhteen neuvoon - mikä on yleensä se, että syö lääkkeesi tässä on resepti.

Olin sihteeri siellä puolustusvoimilla.
No jos on vakavanlaatuisia terveysongelmia, kuten nyt aiemmin mainitsemani astma tai korkea verenpaine tai jopa syöpä, niin kyllä luottaisin enemmän asiantuntijaan kuin ns. omiin tutkimuksiini. Voi tulla hengenvaarallisia seurauksia, jos ihan helpoin perustein lähtee selvittämään.

Mutta toki, liiallinen medikalisaatio ongelma, onneksi esim. antibiootteja määrätään yhä vähemmän. Ja ne kamalat seuraukset luonnolle, kun lääkejäämiä päätyy vesiin ja lopulta kehoomme!

Asuessamme ulkomailla toiselle lapselle tuli paha korvatulehdus ja paikallinen lääkäri (ihana vanhempi setä, joka otti lapsen luontevasti syliin ja jutteli ❤) kysyi, miten meillä on tapana toimia, siis Suomessa. Sanoin, että yhä vähemmän antibiootteja. "No hyvä, sitä mieltä olen minäkin". Ja en nyt muista mitä lääkettä määräsi, ehkä jotakin puuduttavaa korvaan, mutta tosiaan tulehdus parani ilman antibiootteja.

Ai no kiva, se duuni siis :)
 
vierailija
Kommenttisi kertoo tukimuksellisesta sudenkuopasta. Se olisi syytä tiedostaa, kun yrittää tulkita tuloksia.
(Punaisen) lihan vaikutuksia tutkittaessa samaan kategoriaan käsittelemättömän lihan kanssa luetaan erilaiset lihavalmisteet. Miten tutkijat tietävät, että vaikutukset eivät johdu prosessoinnista vaan itse lihasta? Jos oikeasti haluttaisiin varmasti selvittää, onko kolmen päivittäisen pekonisiivun sisältämällä lihalla haittavaikutuksia, pitäisi vertailuryhmänä olla muuten täsmälleen samanlaista ravintoa nauttiva ryhmä, joka pekonien sijaan söisi samalla tavalla prosessoituja (savustettuja, nitraatti- ja fosfaattipitoisia) kasviksia.
Ja todellakin lähes aina nuo prosessoidut makkarat ym. lasketaan punaiseksi lihaksi. Miksi maissimuroja, ketsuppia ja Pringles-perunalastuja ei lasketa kasviksiksi?

Seurantatutkimukset antavat tietoa korrelaatioista. Kausaliteetin (syy-seuraussuhteen) todistaminen on paljon vaikeampaa ja vaatii paljon tarkemmat tutkimusjärjestelyt.

Pitäisikö jäätelön myynti kesäisin kieltää, jotta hait eivät hyökkäilisi ihmisten kimppuun?


Onko muuten tämä sivusto Lissun "raamattu"





Punainen liha, johon lasketaan naudan, porsaan ja lampaan liha, nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden.

Lihavalmisteiden kohdalla riski taas nousee 18 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 50 grammaa kohden.
Lihavalmisteita ovat esimerkiksi erilaiset makkarat ja kinkut.
 

Punainen liha, johon lasketaan naudan, porsaan ja lampaan liha, nostaa paksu- ja peräsuolisyövän riskiä 17 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 100 grammaa kohden.

Lihavalmisteiden kohdalla riski taas nousee 18 prosenttia kutakin päivittäin syötyä 50 grammaa kohden.
Lihavalmisteita ovat esimerkiksi erilaiset makkarat ja kinkut.
Eli super tai ultraprosessoidut joissa kasvisöljyjä yms. roskaa.

Tee makkarasi itse kunnon el naturel lihasta.👍
 
No jos on vakavanlaatuisia terveysongelmia, kuten nyt aiemmin mainitsemani astma tai korkea verenpaine tai jopa syöpä, niin kyllä luottaisin enemmän asiantuntijaan kuin ns. omiin tutkimuksiini. Voi tulla hengenvaarallisia seurauksia, jos ihan helpoin perustein lähtee selvittämään.

Mutta toki, liiallinen medikalisaatio ongelma, onneksi esim. antibiootteja määrätään yhä vähemmän. Ja ne kamalat seuraukset luonnolle, kun lääkejäämiä päätyy vesiin ja lopulta kehoomme!

Asuessamme ulkomailla toiselle lapselle tuli paha korvatulehdus ja paikallinen lääkäri (ihana vanhempi setä, joka otti lapsen luontevasti syliin ja jutteli ❤) kysyi, miten meillä on tapana toimia, siis Suomessa. Sanoin, että yhä vähemmän antibiootteja. "No hyvä, sitä mieltä olen minäkin". Ja en nyt muista mitä lääkettä määräsi, ehkä jotakin puuduttavaa korvaan, mutta tosiaan tulehdus parani ilman antibiootteja.

Ai no kiva, se duuni siis :)
Oli kesätyö mitä sitten jatkoin opiskelujen yhteydessä.
 
vierailija
Tutkimuksia löytyy missä punaisella lihalla ei ollut mitään vaikutusta sairauksiin. Enkä tiedä oliko tuo liha edes super/ultrapsosessoimatonta.

Täytyisi erotella liha ja huono mukaliha toisistaan. Niissä on eroa kuin yöllä ja päivällä. On olemassa makkaroita joissa ei juurikaan ole lihaa ja silti se näkyy tutkimuksissa lihana…
Luomulihaa ei kaikissa kaupoissa myydä eikä laitosruoassa ole koskaan.
 

Yhteistyössä