söin vakuumipakattua savustettua lohta ja olen raskaana.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vierailija

Vieras
En muistanut että kaikkia vakuumipakattuja tulee välttääHitsi että hirvittää että tulee se listeria.Kummassakohan suurempi riski vakuumipakatussa graavilohessa vai lämminsavulohesa?

Se riski siihen listeriaan on aika pieni, mutta yleensä suositellaan että vakuumipakatut kalat lämmitettäisiin, tai jos oli raakaa niin tietty kypsennettäisiin. Mä en oo jaksanu enää neljään kuukauteen miettiä syönkö jotain kiellettyä, paikallises kaupas ei oo kalatiskii ni pakko tyytyy niihi vakuumeihi, pihvit syön mediumina ja en oo maitotuotteis kattonu et onko pastöroituu.

• Tykkää
Reactions: lumihiutale87
eipä sitä nyt auta murehtia, kummassako on isompi riski. tehty mikä tehty :/ jos kalassa oli listeria niin paska säkä! onneksi se on melko harvinaista, todennäköisemmin kala oli puhdasta. toivotaan parasta!! ja jos asia kovasti stressaa nyt, niin jatkossa osaat sitten olla tarkempi!

Syöty mikä syöty, turha murehtia, toivotaan parasta ja unohda koko juttu.

Itse kyllä noudatin suosituksia loppuun asti... en oikein ymmärrä heitä jotka tahallaan jättävät noudattamatta. Mikä siinä aurajuustonpalassa nyt on niin ihmeellistä että se on ihan pakko syödä vaikka tietää että voi riskeerata vauvan terveyden? Vaikka ei olisi todennäköistäkään, mutta miksei vaan voi sitten syödä jotain muuta? No, kukin tavallaan. Mä en ole todellakaan mikään hysteerikko näissä asioissa, mutta en nähnyt mitään järkeä alkaa ihan ehdointahdoin syömään riskialttiita tuotteita, kun ei kerran mikään pakko ollut.

Silti vahinkoja voi sattua ja tosiaan todennäköisyys on puolellasi, joten älä mieti enää koko asiaa.

Miksi tuon listerian kohdalla aina pelätään kalaa? Sen voi saada yhtä hyvin myös tuore- tai homejuustosta tai raaoista salaateista. Toki myös monesta muusta ruokatarvikkeesta. Kuinka moni raskaana oleva kirjoittaa huolestuneena, jos on erehtynyt syömään avomaalla kasvatettua salaattia tai tuorejuustoa?

Niitä listerioositapauksia on vuodessa noin 50, joista 2/3 eläkeikäisillä. Riski on siis reilusti pienempi kuin suojatieonnettomuuteen joutumisessa (noin 300 vuodessa). Voiko raskaana oleva ottaa huikean riskin ja ylittää tien?

Yhteistyössä