Söin vahingossa pästoroimatonta rahkaa ja olen raskaana

  • Viestiketjun aloittaja "mää"
  • Ensimmäinen viesti
"mää"
Kyseessä oli rainbow vaniljarahka, joka valmistetaan Liettuassa. Ja vasta syötyäni huomasin, että valmistustaineessa luki pelkkä maitorahka, mutta ei mainintaa pästöroinnista ollenkaan. HARMITTAA ja pelottaa, että nyt saan jonkun listerian!
 
"vieras"
eiks ne sitten ole pästoroiruja? no, mä oon vedellyt niitä useita, koko raskausajan. ei itseasiassa ole tullut edes mieleen lukea mitä siinä purkissa sanotaan... no ei mahda mitään.
 
Voi luoja näitä vauhkoja!! :headwall:
Oikeesti, älkää vaan juoko edes vettä, siitähän on ihan mielettömän moni ihminen tullut kipeeksi! Saati sitten tää ilma, mitä täällä hengitetään, miettikääpäs miten täynnä kaikkea paskaa se on. Puhumattakaan teen syömistä juustoista tai rahkoista. |O

Äly hoi!!:kieh:
 
täällä
mä oon ihan himona vetänyt jopa aurajuustoa jokaisessa raskaudessani, ostanut kahvilasta valmiita sämpylöitä missä tuorejuustoa (tietämättäni onko ollut pästoroitua vai ei) jne. Hengissä selvitty minä ja muksut. Toki vaara on olemassa, mutta silti hyvin pieni.
 
"jep"
Minun tietääkseni Suomessa ei saa myydä pastöroimattomia maitotuotteita (ulkomailla valmistettujakaan) ilman erillistä mainintaa pastöroimattomuudesta. Eli jos on lukenut vain rahka, kerma jne., pitäisi olla pastöroitua. No hätä siis! :)
 
"myy"
Mulla on ollut sellanen käsitys, että Suomessa myytävät maitotuotteet ovat kaikki pastöroituja, että pastöroimattomia ei saisi kaupoissa myydä? Että siis ainoastaan jotkin pientien valmistajien "Kotijuustola" tyyppiset ratkasut saattas olla pastöroimattomia.
 
.
[QUOTE="jep";22864976]Minun tietääkseni Suomessa ei saa myydä pastöroimattomia maitotuotteita (ulkomailla valmistettujakaan) ilman erillistä mainintaa pastöroimattomuudesta. Eli jos on lukenut vain rahka, kerma jne., pitäisi olla pastöroitua. No hätä siis! :)[/QUOTE]

Juu, just näin, se pitää ilmottaa erikseen jos on pastöroimatonta.
 
"mää"
[QUOTE="jep";22864976]Minun tietääkseni Suomessa ei saa myydä pastöroimattomia maitotuotteita (ulkomailla valmistettujakaan) ilman erillistä mainintaa pastöroimattomuudesta. Eli jos on lukenut vain rahka, kerma jne., pitäisi olla pastöroitua. No hätä siis! :)[/QUOTE]

Onko näin oikeasti?
Kiva kun kaikki mollaa, ja itteä harmittaa todella tää asia.
 
"mie"
[QUOTE="mää";22864999]Onko näin oikeasti?
Kiva kun kaikki mollaa, ja itteä harmittaa todella tää asia.[/QUOTE]

Älä välitä. Moni ei oikeasti tiedä miten yleinen bakteeri listeria (luonnossa) on, joten on helppo huudella tyhmyyksiä. Jokaisella on oikeus suojella vauvaansa ja huolestua ko. asiasta. Itse en ikinä ottaisi riskiä omien ruokahimojeni vuoksi. Jollekin se huono tuuri käy. Tuo sinun syömäsi rahka on mielestäni kyllä pastoroitua. Älä huoli :)

Useammalla kuin 10% on listeria jääkaapissa, vakuumipakatuista kaloissa viimeisenä käyttöpäivänä joka kahdeksannessa on listeriaa. Terve ei edes tiedä saaneensa tartunnan toisin kuin sikiö, jolle tartunta voi olla kohtalokas. Onni on että yhdestä bakteerista ei sairastu vaan sitä pitää olla tuotteessa "runsaasti".
 
"jep"
Varsinkin tuollainen Rainbow-rahka kuulostaa erittäin turvalliselta. Epäilevämpi olisin esim. jonkun sellaisen juuston suhteen, joka tulee jostain pikkupaikasta, eikä valmistusaineita jne. ilmoiteta kunnolla. Olen itsekin syönyt tuollaisia valmisrahkoja ja vastaavia kyyläämättä valmistusmaata tai -aineita sen kummemmin.
 
"jep"
Vielä nimimerkille "mie" - sinänsä en vähättele aloittajan huolta, koska itsekin olin esikoisen odotuksessa koko ajan tosi huolestunut milloin mistäkin ja mietin, mitä saa syödä ja mitä ei. Järkevää listerian varomista on suurinpiirtein se, että skippaa vakuumipakatut kalat, elleivät ole kunnolla kuumennettuja, aurajuustot kuumentamattomina, ja raa'an lihan, sekä pesee kasvikset kunnolla, eikä syö vanhentunutta ruokaa. Teoriassa listerian voi saada melkein mistä vaan, mutta riski on niin minimaalinen, että sen täydellinen eliminoiminen olisi suurempi paha kuin monipuolinen ruokavalio, josta on poistettu keskeiset potentiaaliset taudinaiheuttajat.
 

Yhteistyössä