Skolioosi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anin

Vieras
Ajattelinpa kysellä täältä, onko kellään todettu lannerangan skolioosia ja/tai yliliikkuvia niveliä? Mitä vaivoja aiheuttaa käytännössä ts. joka päiväisessä elämässä? Oletteko joutuneet käymään fysioterapiassa tms.? Ja kiitos taas, jos joku vaivautuu vastaamaan... :flower:

Mulla on todettu alaselässä (en muista miksikä nimittivät kun siitä on niiiin kauan:) ) v.-92, ja hoidettu korsetilla vuodesta -93 n. 4 vuotta. Ei ole vaikuttanut elämiseen mitenkään erikoisesti muuten kuin että selkä väsyy todella helposti, ja se puoli selästä jossa lihakset ovat mutkan takia "lyhyemmät" kipuilee aina välillä kun kävelee reippaasti tms. En ole käynyt fysioterapiassa, sain sairaalasta venyttelyohjeita joita piti tehdä joka päivä (tulipa tehtyä :saint: ) ja nyt olen käynyt lähes 6 vuotta osteopaatilla kuukausittain joka on saanut pidettyä 'mutkan paikallaan' eli ei ole pahentunut, kuten yleensä käy. Lantio on tasapainossa myös juuri osteopaatin ansiosta, eikä kävely ole enää vaappumista :) . Raskausaikakaan ei pahentanut eikä tuonut lisää vaivoja selkään...

Hei!

Mulla on todettu joskus reilu kymmenen vuotta sitten lannerangassa liukunikama. Pärjännyt olen sen kanssa joskus hyvin ja joskus taas huonommin. Ennen raskauksia pelkäsin kuinka selkäni kestää, mutta mitään ongelmia ei ollut. Itseasiassa selkäni oli paremmassa kunnossa kuin koskaan odottaessani lapsia!

Olen käynyt fysioterapeutilla, mutta eipä niistä ole pitkäksi aikaa iloa ollut. Tietysti saihan sieltä vinkkejä. Ainut asia, mikä auttaa on liikunta. Selän lihakset kannattaa pyrkiä pitämään hyvässä kunnossa, jotta ne tukevat selkärankaa. Kävely ja tanssiminen sopivat omalle selälleni parhaiten. Kiertoliikkeet, tärähtely ja kumartelu taas ovat myrkkyä...

Jotkut väittävät, että tämä vaiva ei hankaloita jokapäiväistä elämää, mutta olen hieman toista mieltä. On paljon sellaista, mitä ei pysty tekemään tai jos tekee niin siitä sitten kärsii viikon pari. Ajan kanssa oppii asioita tekemään omalla tavallaan ja selkää säästäen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 17.09.2005 klo 20:27 Anin kirjoitti:
Ajattelinpa kysellä täältä, onko kellään todettu lannerangan skolioosia ja/tai yliliikkuvia niveliä? Mitä vaivoja aiheuttaa käytännössä ts. joka päiväisessä elämässä? Oletteko joutuneet käymään fysioterapiassa tms.? Ja kiitos taas, jos joku vaivautuu vastaamaan... :flower:
minulla on todettu toi skolioosi rintarangasssa ja yliliikkuvuutta lannerangassa. käyn tällä hetkellä fysioterapiassa tuon yliliikkuvuuden aiheuttaman lonkkakivun takia (hoitamaton kipu voi minun tapauksessa aiheuttaa nivelrikkoa) minulla on tuota yliliikkuvuutta selän lisäksi myös jaloissa ja käsissä. minun kohdalla vaivat ei varsinaisesti haittaa normaalia elämää, kunhan muistaa välttää asioita jotka aiheuttaa kipua ja täytyy säännöllisesti liikkua ettei jäykisty ja että aineenvaihdunta nivelissä pelaisi kunnolla.

\minulla on todettu toi skolioosi rintarangasssa ja yliliikkuvuutta lannerangassa. käyn tällä hetkellä fysioterapiassa tuon yliliikkuvuuden aiheuttaman lonkkakivun takia (hoitamaton kipu voi minun tapauksessa aiheuttaa nivelrikkoa) minulla on tuota yliliikkuvuutta selän lisäksi myös jaloissa ja käsissä. minun kohdalla vaivat ei varsinaisesti haittaa normaalia elämää, kunhan muistaa välttää asioita jotka aiheuttaa kipua ja täytyy säännöllisesti liikkua ettei jäykisty ja että aineenvaihdunta nivelissä pelaisi kunnolla.

[/quote]

Jaahas, tämäpä kuulostaa tutulta. Pitkään ollut kaikennäköistä kipuilua ja mietin jo, että olenko vain päästäni vialla :whistle: . Röntgenkäynti sitten paljasti lannerangan olevan mutkalla ja yliliikkuvuutta nivelissä löytyy vaikka toisille jakaa. Ylihuomenna taas lääkäriin ja katsotaan mitä sanoo...

Juoksin vuosia yleislääkäreillä selkäkipujen takia. Aloin jo itsekin epäillä korvienväliä kunnes eräs lääkäri piirsi kuvaa paperille selästäni ja sanoi, että minulla on skolioosi ja tulen aina enemmän ja vähemmän kärsimään selkäkivuista, jotka alkoivat kun pituuskasvuni päättyi. Myöhemmin skolioosini on röntgenkuvilla todistettu. Sain vuosien varrella kaikenlaisia jumppaohjeitakin, jotka eivät helpotusta tuoneet, kunnes löysin fysioterapeutin, joka osasi antaa auttavat ohjeet. Selkäni kaipaa ajoittain niksautusta, pelkkä hieronta ei auta. Rintarankani on jäykkä ja alaselässä taas on yliliikkuvuutta. On todella tärkeätä muistaa oikeat työskentelyasennot, muuten olen todella kipeä. Täytyy vaan toivoa, etten ole periyttänyt vaivaani lapselle.

onpa kiva et en oo ihan yksin vaivani kanssa. mulla samoja oireita ja skolioosi ja yliliikkuvat nivelet todettu. mut en saa terkkarista mitää apua (1 tohtori tokas et ei mussa voi olla vikaa ku oon näin nuori.. 24) silti oon välillä niin kipee et en voi kävellä, tuntuu ku lonkka lähtis just sijoiltaa :( nyt pieni vauva kotona ja ei oo helppoa. öisin kestää 5 min ennen ku pystyn edes istuu sängyssä, saati liikkumaan. onnex mies antaa öisin tytön syliin ja lämmittää maidon, muuten pikkuinen huutais turhaa. todella ahdistavaa nää kivut, en pysty välillä pariin viikkoon poistuu kotoota ku särkee niin jumalattomasti. kivut pahenee kerta kerralta (nyt kärsiny tästä 3v) 2 vuotta sitten oisin päässy työterveyslääkärin lähetteellä mangeettikuvauksii, mut menetin työpaikkani ennen ku sitä ehdittii tehdä. terkka tohtorit kirjottaa vaan nappeja ja sanovat et kuvauksii vaikea päästä, oon huomannu!! alkoi jo tuntua et taidan kuvitella kaiken kivun ja pää tohtorille pitää tilata aika. nyt tilasin ajan yksityiselle ja toivottavasti edes nyt saan apua.
pakko oli tilittää tuntojaan ku näköjää myös muita joilla samat vaivat ja todella ymmärrätte kuinka rankkaa voi välillä olla.

Kumma miten näitä särkyjä (johtuen nyt sitten skolioosista tai nivelten yliliikkuvuudesta) ei lääkärit ota oikein tosissaan. Itsellenikin lääkäri toivotti suurinpiirtein hyvää loppuelämää ja käski vain syödä särkylääkkettä kun oikein koskee... :headwall: Toisaalta jostain luin, että esim. juuri nivelten yliliikkuvuuteen ei olekaan mitään "hoitoa", vaan vanhemmiten vaiva saattaa parantua, kun nivelten luonnolliset liikeradat supistuu muutenkin. Eli vanhuutta tässä sitten odotellaan -silloinhan niitä kolotuksia ja kipuja ei muutenkaan ole :laugh: .

Yhteistyössä