SK: Satakunnan keskussairaalassa epäillään epidemiaa - tuore äiti kuoli

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Streptokokki on paha vitsaus. Terveydenhoitohenkilökuntaa on ohjeistettu ottamaan näyte aina jos potilaalla on korkea kuume. Olen ollut kamalan verenmyrkytyksen kourissa, ja silloin onneni oli, että streptokokkinäyte otettiin. Silloin viljelynäytteen tulos vei muistaakseni vuorokauden, ja hoito päästiin aloittamaan suht nopeasti.

Pikatestejä muuten säästellään silloin, jos on kyseessä "pelkkä" streptokokin aiheuttama nielutulehdus. Karmeinta on se, jos lääkäri ei suostu kirjoittamaan antibiootteja selkeidenkään oireiden jälkeen välittömästi, koska viljelynäytteen tulokset tulevat vasta kahden vuorokauden päästä. Siihen mennessä koko nielu on jo kuin märäntynyt ja kuume järkyttävän kova.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26505537:
miula todettiin tuo rutiinitestissä ja olin antibiootti-tipassa synnytyksen ajan. miule kyllä sanottiin, ettei tuo ole äidille vaarallinen :O

Eikös tuo ole se streptokokki B joka testataan kaikilta ja pannaan tippaan synnytyksessä jos löytyy. Tää kuolemaan johtanut tapaus on streptokokki A.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26505537:
miula todettiin tuo rutiinitestissä ja olin antibiootti-tipassa synnytyksen ajan. miule kyllä sanottiin, ettei tuo ole äidille vaarallinen :O

Niin tosiaan se on A-streptokokki joka aiheuttaa mm. tulirokkoa ja angiinaa.
B-streptokokki on se, jota raskaana olevilta voidaan alapäästä testata ja antaa antibioottia suoneen synnytyksen aikana. Eri pöpöt, eri taudinkuvat mutta molemmat voivat aiheuttaa vakavan sepsiksen ("verenmyrkytyksen") joka voi olla kohtalokas...

Ja juuri oli palstalla juttua että nieluviljelykseen ei pääse ilman kuumetta. Itselläni ja vauvalla oli tuo streptokokki A joka todettiin yksityisellä ( lääkäri laittoi pikatestiin vaikka itselläni ei ollut lainkaan kuumetta)

Yhteistyössä