Sitruspuiden kasvatus siemenistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ketään, joka tietäisi jotain kasvatuksesta? Syötiin tuossa kalaa ja ostin sitruunaa, jossa oli siemeniä. Ajattelin niistä siis kasvattaa sitruunapuun.

Itämisestä googletin sen verran, että pitäisi pistää suoraan multaan, niin että juuri ja juuri peittyvät. Kosteuden takia voisi pitää myös muovikelmua välillä, että kosteus pysyy itämisen aikana. Nyt ovat väliaikaisesti tuossa kahdessa teemukissa :D, jotka ovat täynnä multaa...oliskohan kekkilän, eli ihan ravinnerikasta. Kastelin kunnolla (en nyt ihan uittanut kuitenkaan) ja laitoin yhden siemenen per muki. Pitäisikö pistää siis vaan se yksi siemen vai enemmän? Voinko helposti siirtää sitten näistä mukeista kukkaruukkuihin, kun ovat vähän kasvaneet? Näissä kun kuulemma kestää itääkin muutama viikko. Vai pitäisikö ostaa oikeat suuremmat kukkaruukut, joissa mahdollisesti jotain reikiä pohjalla? Vai kelpaako ihan umpikukkaruukku? Kiviä ruukun pohjalle vai ei?

Entäs jos kasvi itää ja saan sen kasvamaan. MIten kastelun kanssa? Jos löytyy netistä joku hyvä ohje, niin saa linkata.

Älä laita siemenille liian ravinnerikasta multaa, se "polttaa" taimet. Taimimulta on hyvää.

Voi laittaa useamman siemenen itämään samaan ruukkuun, kunhan sitten siirrät ne omiin ruukkuihin, ennenkuin juuret menevät solmuun. Ruukuissa kannattaa olla reikiä pohjalla siksi, ettei multa homehdu, ylimääräinen vesi valuu pois. Kivistä en tiedä mitään. Itämisaikana kannattaa pitää kelmua, mutta heti kun itää niin ota se pois ja taimi valoon.

Mun äiti on kasvattanu sitruunapuun siemenestä. En tiedä miten on kastellut. Muutaman kertaa viikkoon varmaan. Älä ylikastele, anna mullan kuivahtaa välillä. Kyllä siitä taimesta näkee sitten kun sillä on jano.

mä laitoin aina hedelmien siemeniä penskana kukkien juurille kasvamaan,äiti siirsi niitä omiin ruukkuihin tietämättä mitä niissä kasvaa.Yksi saatiin kasvamaan metrin mittaiseksi,sitruunapuu jonka lehdet tuoksui sitruunalle kun niihin koski :)mutta hedelmiä se ei tehnyt.

Minä kasvatin appelsiinipuun ja kaunis se on, mutta hedelmiä en ole minäkään nähnyt. Joskus kasvatin paprikan siemenestä paprikan taimen, joka teki ihan oikeita paprikoita, tosin ne paprikat olivat todella pieniä verrattuna siihen paprikaan, josta siemenen otin.

Muistan lukeneeni jostain, että esim appelsiinin tai sitruunan saa kyllä kasvamaan, mutta siemen ei saa päästä kuivumaan pinnastaan, vaan se pitää heti upottaa multaan, kun se on otettu hedelmästä.

Mä olen lukenut jostain että pitäisi kylmäkäsittely tehdä kaikille siemenille mitä on ottanut hedelmästä/kasviksesta, mut en sit tiiä... Ohjeita on niin monenlaisia. Mulla on jääkaapissa avocadon, suippopaprikan, appelsiinin ja kurpitsan siemeniä.

Yhteistyössä