sitalopraami ja raskaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja plumsy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

plumsy

Vieras
Onko täällä mammoja jotka on käyttänyt kyseistä lääkettä raskauden ajan?mä vasta kuumeilen ja oon miettinyt tuon lopettamista mut ajatuskin siitä nostaa ahdistusta:( esikoisen kohdalla pärjäsin ilman lääkettä mutta synnytyksen jälkeen olinkin sitten yhden huoneen vankina kun pelotti niin paljon..olen myös aikasemmin käyttänyt lääkettä ja koska paniikkihäiriö tuntuu uusivan vähänväliä niin en viitsisi lopettaa:( nyt syön 20-25mg eli ei kamalan suurta annostakaan.Ja katsooko neuvolalääkäri ja hoitaja sitten kauhean pitkään jos syö lääkkeitä..?

mä olen käyttänyt, lopetin muistaakseni joskus 34-36 viikolla, annoskoko oli muistaakseni 30mg.
Ei katsottu mitenkään pitkään neuvolassa tai muuallakaan, ja tosi hyvin sain tietoa erilääkäreiltä ko. lääkkeen käytöstä raskausaikana.

Käytän edelleen, nyt rv 39+2. Ei ole tarkoituskaan lopettaa enää. Imetyksestä en tiedä, mutta en muutenkaan aikonut imettää. Annos 40mg. Syynä kaksisuuntainen.

Eikä kattonut oudosti kukaan, ois ehkä kattonut jos olisin ollut ilman niitä lääkkeitä...:D

alotitko sä uudestaan raskauden jälkeen ton lääkkeen?saa uudestaan ne mukavat alotusoireet:P en sit tiiä pitäiskö tässä varata lääkäri ja jutella sille asiasta mut kaikki lääkärit millä oon käynyt niin on ihan erimieltä keskenään:O mutta jos vaan raskautuu niin eiköhän neuvolasta saa tietoa?vai potkiiko ne jollekin lääkärille...

mä en enää aloittanut uudestaan, ei ollutkaan enää tarvetta.
riskit tossa lääkkeessä muistaakseni oli äärettömän harvinaisia, mutta olemassa kuitenkin. ja ne olivat muistaakseni pieni paino, ja ulkomailla on tutkittu, että voi aiheuttaa vastasyntyneellä lieviä hengitysvaikeuksia.

Käytin sitalopraamivalmistetta koko raskauden ajan eikä ollut mitään ongelmia. Imetin osittain noin puoli vuotta, mutta koko ajan piti antaa korvikemaitoa, koska multa ei tullut tarpeeksi maitoa. En tiedä johtuuko se lääkkeestä, ei sitä ainakaan neuvolassa sanottu mitään etukäteen ! Mutta ehdottomasti parempi syödä lääkettä kuin olla masentunut tms. vauvan kanssa, hänen hoitamisestaan on muutenkin koko ajan väsyksissä.

mukavaa että täällä tulee asiallisia viestejä,odottelin jo että haukuttais hulluks vähintään:D Kyllä mä taidan uskaltautua raskautua niin että käytän lääkkeitä kun onhan se ikävää jos en pääse kauppaan tai lapsen kanssa puistoon vaan sen takia että pelottaa.ja voinhan kysyä neuvolatädin mielipidettä kun seuraavan kerran muksua sinne vie.:)

Mulla on kaksi sipravauvaa. Ekan kanssa aloitin lääkkeet viidennellä kuulla ja söin loppuun asti, samoin koko imetysajan. Tokan kohdalla söin alusta saakka, ajettiin tosi hiljalleen alas 2 viikkoa ennen laskettua ja aloitin uudelleen 4 pv synnytyksen jälkeen. Synnytyksen jälkeen en sivuoireita huomannutkaan, oli ihan tarpeeksi sitä muuta :-) Jos ei ajeta alas, voi vauvalla olla vieroitusoireita (ei näy kaikilla). Maidon määrään ei pitäis vaikuttaa. Osa lääkäreistä/terkoista katsoo pitkään, järkevät ei. Vauvalle on kuitenkin parempi sekä masussa että sen ulkopuolella terve(ehkö) äiti kuin seinille hyppivä :-) Tärkeintä kai on se, onko kunto lääkityksellä niin hyvä, että kestää raskauden/vauva-ajan? Sen tiedät itse parhaiten.

"Jos masennuslääkettä määrätään hedelmällisessä iässä olevalle naiselle, potilaalle pitäisi kertoa että lääkkeen käyttö tai käytön lopettaminen raskauden aikana voi johtaa siihen, että sikiöllä tai vastasyntyneellä vauvalla ilmenee voimakkaita vieroitusoireita.[31][32]. Lisäksi SSRI-lääkkeiden käyttö raskauden ensimmäisellä kolmanneksella voi johtaa siihen, että vauvan sydämen väliseinään jää aukko[33]. SSRI-lääkkeet voivat myös aiheuttaa ongelmia imetyksessä[34]."

Englannin kielisiltä sivuilta löysin myös juttua siitä, että vauvalle voi tulla vieroitusoireita, jos SSRI-lääkkeitä syö raskauden aikana ja myös silloin jos ne lopettaa kesken raskauden.

Joten käyttäkää omalla vastuulla.

Yhteistyössä