Sitä ne liian suuret unelmat teettää...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lämpimästi kerrostalossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lämpimästi kerrostalossa

Vieras
Kävin viemässä joulutervehdyksen kaverille, joka on rakentanut valtavan talon. Ihan kiva oli kyllä, mutta piha oli kivinen pelto, kun oli rahat loppunu kesken (sanoivat ihan ääneen). Ja sisällä oli tosi kylmä, kun eivät varmaan raaskineet lämmittää tarpeeksi. Koko alakerrassa oli kaakelilattia, joka tuntui tosi inhalta jääkylmänä. Mutta pakko oli heidänkin se linna rakentaa...

Eipä siinä sorapellolla paljoa ruoho kasva...Tavallaan olenkin onnellinen, mutta tavallaan surullinen, kun ovat menneet mukaan statuskisaan ja joutuneet kiristämään taloutensa ihan äärirajoille.

Viileetä oli meilläkin. Rempataan lähes 100 vuotiasta hirsitaloa! En tiedä on liian suuri unelma tämäkin, mutta mitä tämä elämä on, jos unelmiaan ei voi tai uskalla toteuttaa? On ihana istua lämmin termari sylissä ja hiillostettu makkara kädessä ja katsella noita tujuttoman jykeviä kattopalkkejä päänyllä ja miettiä, miten ihanalta tämä joskus näyttää.....Mä haluan ainakin unelmoida ja toteuttaa unelmaani! Mä haluan elää tätä elämää vähän riskilläkin, kuin sitten joskus katua etten edes yrittänyt toteuttaa unelmaa....rahaahan tää mallinen loppujen lopuksi vaan on...

Alkuperäinen kirjoittaja lämpimästi kerrostalossa:
Kävin viemässä joulutervehdyksen kaverille, joka on rakentanut valtavan talon. Ihan kiva oli kyllä, mutta piha oli kivinen pelto, kun oli rahat loppunu kesken (sanoivat ihan ääneen). Ja sisällä oli tosi kylmä, kun eivät varmaan raaskineet lämmittää tarpeeksi. Koko alakerrassa oli kaakelilattia, joka tuntui tosi inhalta jääkylmänä. Mutta pakko oli heidänkin se linna rakentaa...

Rakentaessa sitä tulee yllätyksiä aina. Ja elämässä.

Ehkä nyt kun hieman malttaa, niin hekin saavat pihan kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja höh:

Juu, ei kaikkien tarvitse saada kaikkea heti. Niinkuin ap:n vissiin.

Alkuperäinen kirjoittaja peeesi:

En halua kaikkea heti. Se oli tän koko jutun pointti, että miksi pitää haluta kaikki, jos ei oikeasti ole varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
En halua kaikkea heti. Se oli tän koko jutun pointti, että miksi pitää haluta kaikki, jos ei oikeasti ole varaa.

Miksi kaiken pitää olla heti valmiina? Eikö ole parempi että he vaikka säästävät ensi kesää varten rahaa ja laittavat niillä säästöillä pihan kuin että ottaisivat lisää lainaa sitä varten että saisivat sen heti valmiiksi?

Ja ok-talossa ei tarvitsekaan olla niin lämmin että t-paidalla pitää tarjeta. Kerrostalossa asuvana sinä ehkä olet tottunut 24 asteen sisälämpötilaan, mutta se ei ole ekologista eikä edes terveellistä.

Alkuperäinen kirjoittaja pisara kallion päällä:
Viileetä oli meilläkin. Rempataan lähes 100 vuotiasta hirsitaloa! En tiedä on liian suuri unelma tämäkin, mutta mitä tämä elämä on, jos unelmiaan ei voi tai uskalla toteuttaa? On ihana istua lämmin termari sylissä ja hiillostettu makkara kädessä ja katsella noita tujuttoman jykeviä kattopalkkejä päänyllä ja miettiä, miten ihanalta tämä joskus näyttää.....Mä haluan ainakin unelmoida ja toteuttaa unelmaani! Mä haluan elää tätä elämää vähän riskilläkin, kuin sitten joskus katua etten edes yrittänyt toteuttaa unelmaa....rahaahan tää mallinen loppujen lopuksi vaan on...

Kuin myös meillä. Ihana tulee kun vaan valmistuu.. Ei täs elämäs hevosen seläs olla...

ja aiotaan elää se niin ettei tarvi kiikkustuolissa harmitella että olis pitänyt kuitenki koittaa sitä ja tätä tehdä... jos menee persiilleen niin menee, sitten korjaillaan ja rahaahan se vaan on... Meidän unelmatalo on valmistumassa myös, ihana päästä tästä homeisesta vuokrakämpästä omilleen ja maksaa sitten vaikka ittensä kipeeks omasta rauhasta... kukin elää oman elämänsä niinku parhaaks näkee----toivottavasti?

Alkuperäinen kirjoittaja peeesi:

Silloin kun me rakenneettiin, mä halusin että koti on valmis kun me muutetaan. Perustukset kuitenkin maksoi paljon enemmän mihin me varauduttiin (ja paljoon varauduttiin) . Jossain vaiheessa kun tuhatlappusia lensi sinne ja tänne ajattelin, että jos edes asumis kuntoon saadaan. Rahan meno oli loputonta. Pästiin kuitenkin muuttamaan ja talo oli valmis. Pihaa ollaan tehty pikkuhiljaa ja autotalli tehdään 2v muuton jälkeen keväällä. ja terassi kun on rahaa. Koko elämä on aikaa ja koti on aivan ihana. Kaikki tämä siksi, ettei enää haluta lisää lainaa. En tiedä mitä naapurit puhuu, mutta tämän projektin kanssa ollaan onnellisia... nähdään mitä ollaan saatu aikaiseksi ja yhteistä harrastusta miehen kanssa riittää :)
Kaikki ei aina ole niin hurjaa miltä se näyttää.

Alkuperäinen kirjoittaja jokainen omansa elää:
ja aiotaan elää se niin ettei tarvi kiikkustuolissa harmitella että olis pitänyt kuitenki koittaa sitä ja tätä tehdä... jos menee persiilleen niin menee, sitten korjaillaan ja rahaahan se vaan on... Meidän unelmatalo on valmistumassa myös, ihana päästä tästä homeisesta vuokrakämpästä omilleen ja maksaa sitten vaikka ittensä kipeeks omasta rauhasta... kukin elää oman elämänsä niinku parhaaks näkee----toivottavasti?

Tottakai, mutta joskus mietityttää, että onko se valinta oma vai ympäristön paineessa ja kilpavarustelukierteessä tehty...

kukaan on näihin ihan miettimättä voinut lähteä, eikä lainaa varmaan kukaan ole hakematta saanut...ja jos nyt oikeesti olet huolissasi ystävistäsi etkä vaan kateellinen niin kannattaisko kysästä että miten heillä menee...

Alkuperäinen kirjoittaja sentään:
kukaan on näihin ihan miettimättä voinut lähteä, eikä lainaa varmaan kukaan ole hakematta saanut...ja jos nyt oikeesti olet huolissasi ystävistäsi etkä vaan kateellinen niin kannattaisko kysästä että miten heillä menee...

Niin eikä vain jauhaa pjaskaa selän takana. :kieh: :whistle:

Mutta itsehän he myönsivät että rahat loppui kesken. Kai se jostain kertoo?
Ja miksi oi miksi joka kerta vedetään toi kateellisuusjuttu mukaan? Mulla on kaveripariskunta jotka rakensivat upean talon ja itse asutaan kerrostalossa mutta en ole kateellinen. Lainan määrä on heillä ihan eri luokkaa enkä mä unelmoi omakotiasumisesta.

Alkuperäinen kirjoittaja sentään:

En ole kateellinen enkä huolissani. Tiedän mitä itse haluan. Ja tiedät että he kyllä pärjäävät, vaikka tosi tiukoilla ovatkin.

Yritin tässä vaan miettiä ääneen, että miksi ystäväni (ja monet muut) haluavat niin kovasti sen talon, vaikka kamala velkataakka määrittää elämän suunnan monen monta vuotta. Jokainen penni menee talon viimeistelyyn, pihaan, terassiin, autotalliin...Että pitääkö haluta niin isoa ja hienoa, jos ei oikeastaan olisi varaa.

Mä en asuis kerrostalossa, kuin pakon edessä.
Ennemmin laittaisin sit omakotitaloa vaikka pikku hiljaa kuntoon, jollei halua lisää lainaa ottaa.
Kateus paistaa kirjoituksesta niiiin selvästi läpi =)

Ennemmin laittaisin sit omakotitaloa vaikka pikku hiljaa kuntoon, jollei halua lisää lainaa ottaa.

Se talo voi silti olla ystäväsi unelma, vaikkeivat lämmittäisikään kunnolla.

Ja vähienkin rahojen kanssa voi elää unelmaansa, kukin tavallaan.

Minunkaan unelmani ei ole kerrostalossa, muttei myöskään omakotitalossa. Täydellinen unelma olisi koti merenrannassa - siihen minulla ei ainakaan vielä ole varaa - ehkä ei koskaan.

Tällä hetkellä elän itselleni todella rakkaassa kodissa, ehkä vähän astaasti, mutta täydellisessä paikassa. Enkä ole halukas muuttamaan tästä kauas samalla rahalla omakotitaloon, tai pienempään kerrostaloasuntoon merenrantaan. Kaikkea ei voi saada aina kerralla, mutta silti se voi olla osa unelmaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Miksi olisin kateellinen? Mun unelma on asua wanhassa kivitalossa keskellä kaupunkia.

Miksi olisin kateellinen? Mun unelma on asua wanhassa kivitalossa keskellä kaupunkia.

No katso nyt tuota otsikkoasi! Mikä sinä olet kenenkään unelmien suuruutta tuomitsemaan? Ja varsinkin kun kyseessä on vain normaali talonrakennusurakka, jossa valmista tulee pikkuhiljaa, niin alat siitä jo palstalla vinkumaan. Kateuttahan tuo on. Aidosti huolissaan oleva ystävä ei tekisi asiasta tällaista aloitusta, tällaisella otsikolla...

Yhteistyössä