Siskon lapsi on AINA likaisissa ja "huonoissa" vaatteissa. Onko loukkaavaa, jos ostelen hänelle vaatetta?

• Viestiketjun aloittaja "Tiina"
  • Ensimmäinen viesti
"Tiina"
Siskolla on 3-vuotias tytär. Tytöllä on aina likaiset vaatteet. AINA. AINA. Siis rehellisesti ottaen, mä en ole ikinä tuon kolmen vuoden aikana nähnyt lasta puhtaissa vaatteissa. Lisäksi vaatteet ovat pesty pilalle (värjääntyneet, kestolikaa, pesty liian kuumassa jne) ja todella nuhjuisia.
Lapsella ei ole ikinä kunnon kenkiä, ellen minä tai kolmas siskomme hänelle osta. Jotakin toisen lapsen vanhoja, huonoja ja epämukavia kenkiä.

Kunnon ulkovaatteitakaan ei olisi, ellen minä niitä olisi joka vuosi joululahjaksi ostanut. ÄP:n haalarilla menisi varmaan vieläkin. Käyttivät sitä viimetalvena, vaikka hihat ihan liian lyhyet yms. Vedetty vain hanskat niin pitkälle, että lämmittäisi.
Kunnon talvikengät ovat ihan vieras käsite heille.

Ovat suurituloisia, menestyviä yms, joten mistään sosiaalisista ongelmista ei ole kyse. Vuositulot huikeat kummalakin.

Minä ja kolmas siskomme ostamme paljon vaatteita tytölle, sillä muuten olisi ihan nuhjuinen ja likainen.

Pelkään vaan, että vanhemmat kokeva jo loukkaava sen, että säännöllisin väliajoin menen tulijaispussin kanssa.. Mitä mieltä olette?

Tuskin kokevat loukkaavana, mutta kuten olet huomannut, ei ratkaise ongelmaa.
Minusta tuo kertoo selkeästi jonkinlaisesta uupumuksesta tai kyvytömyydestä nähdä todellisuutta. Voisiko siskosi perheessä olla joku luuranko kaapissa, jonka kieltämiseksi keskitytään vääriin asioihin -vaikkapa siihen, että "ei meillä ole ongelmia, kun meillä on suret tulot".
Suuret tulot ja sosiaalinen asema ei poista mahdollisuutta pahoihinkin tunne-elämän ongelmiin -ne vaan saa aikaan sen, ettei ongelmiin puututa ulkopuolelta ja ongelmat pääsee tosi pahaksi ennen kuin joku tarttuu niihin.

"Jaana"
Ei lahjoen ostamisessa ole mitään pahaa. Jos lapsi tarvitsee ja sinulla on rahaa ostaa.
Itse olen aika tarkka lapseni vaatteiden suhteen ja aina on ulkovaatteet sopivat, mutta olen iloinen ja kiitollinen kun lapsen kummitäti ja vanhempani joskus lapselle vaatteita ostavat.

Jos siskosi on köyhä, eikä hänellä ole varaa ostaa vaatteita, niin sitten on ok ostaa kaikki ulkopuvusta lähtien, mutta jos heillä on rahaa, kuten kirjoitit, niin vaatteiden ostamisen sijaan keskustelisin sinuna siskon kanssa ja kerrotte miten lapsen pukeutuminen kuuluu olla.
Ota vaikka toinen siskosi mukaan, jos et yksin uskalla

Kulkevatko vanhemmat itse rääsyissä, jos on näin, niin sitten tuo on heidän liian pitkälle mennyttä periaatettaan olla laittamatta tuollaiseen rahoja.
Mutta jos heillä itsellään on sopivat puhtaat vaatteet, niin silloin pitäisi keskustella kunnolla, siitä miten lapsi puetaan

• Tykkää
Reactions: LisaMarie
Eihän sun ole pakko sanoa, miksi ne vaatteet ostit. "Oli niin ihania pikkutytön vaatteita tarjouksessa että oli pakko ostaa nämä kun näin ne" ;) Varmaan siskosi osaa myös itse sanoa, jos ei halua vaatetuliaisia? Mun ystävät ainakin on vaan mielissään, kun vien aina melle pieneksi jääneitä, hyväkuntoisia vaatteita :)

"Tiina"
Itse pukeutuvat asiallisesti. Eivät mitään ns. "trendipellejä" ole, mutta asianmukaisia vaatteita. Siskolla nyt joskus kestää aikansa saada hankituksi uudet kengät tms risojen tilalle, mutta on johtotehtävissä ja töissä aina "bleiserityylillä" itse.

He eivät vain ole mitään lastenvaatefriikkejä. He eivät ehkä vain ymmärrä miksi lapsen pitäisi olla ns. hienosti puettu. Ei minunkaan mielestäni tarvitse hienosti lasta pukea, mutta perus siisteys olisi suotavaa.
Luulen, että ongelma on siinä, ettei heidän mielestä ole mitään ongelmaa, jos pikkulapsella on likainen paita päällä tai housut olisivat vähän värjääntyneet pesussa.
Haalarikin kuulemma kelpasi viimetalvena, kun "ei nyt näin keväällä viitti enää uutta ostaa".

poing
Mitähän mun lapsista ajatellaankaan, tuli nyt tästä aloituksesta mieleen..?

Niillä on kyllä talvella hyvät ja sopivankokoiset puvut ja aina jalkaan mahtuvat varta vasten hankitut kengät, mutta muuten ne mennä vilistävät nuhjuisen näköisissä vaatteissa. Kylässä ja juhlapäivinä on nättiä yllä, muuten puetaan sillä periaatteella, ettei haittaa, vaikka lapset haluaisivat mennä ja tehdä ja likaantua mennessään. En viitsi uhrata siisteimpiä vaatteita arkeen, kun ne näyttävät illalla kumminkin jo kaaaaaauan sitten ostetuilta. Tai sitten joudun kyttäämään vieressä, ettei nillle mene sormiväriä tai ruokaa tai ettei niillä istuta nurmikolle, kun syödään marjoja pensaista. Se on tylsää. Muksut ovat 2 ja 4v.

"tiina"
Ymmärrän kyllä, että kotipihassa voi olla päällä mitä sattuu.
Hoidan joskus lasta ja jos sattuu joku pissavahinko tms, että pitää vaatteet vaihtaa, niin törmään aina samaan: Lapsella ei yksinkertaisesti löydy mitään kunnollisia vaatteita.

"tiina"
Ja jos jotakin ostelen, niin ne menee ekassa pesussa pilalle. Kun laitetaan kuudessa kympissä pyörimään kaikki mahdollinen pyykki sekainen. Yleensä vaatteet värjääntyy siinä.
Jos vaatteelle tippuu ruokaa, juomaa, tarttuu likaa tms, vaate voi lojua pari viikkoa pyykkikorissa ja lika on jäänyt jo kiinni, eikä pesussakaan aina enää lähde. Jos tulee purkaumia, reikiä tms, niitä ei kukaan korjaa.
Uusia vaatteita ei osteta, vaikka vanhat olisivat jo pieniäkin. Yleensä se tilanne on sellainen, että on jonkun toisen jo pakko ostaa lapselle jotakin.

"Jaana"
[QUOTE="tiina";28930263]Ja jos jotakin ostelen, niin ne menee ekassa pesussa pilalle. Kun laitetaan kuudessa kympissä pyörimään kaikki mahdollinen pyykki sekainen. Yleensä vaatteet värjääntyy siinä.
Jos vaatteelle tippuu ruokaa, juomaa, tarttuu likaa tms, vaate voi lojua pari viikkoa pyykkikorissa ja lika on jäänyt jo kiinni, eikä pesussakaan aina enää lähde. Jos tulee purkaumia, reikiä tms, niitä ei kukaan korjaa.
Uusia vaatteita ei osteta, vaikka vanhat olisivat jo pieniäkin. Yleensä se tilanne on sellainen, että on jonkun toisen jo pakko ostaa lapselle jotakin.[/QUOTE]

Tuossa tilanteessa uusien vaatteiden ostaminen on ihan turhaa.
Ainut mitä voit tehdä on keskusteleminen siskosi kanssa.

Vakava puhe siskosten kesken pyykkihuollosta ja lapsen vaatetuksesta.

Muuten saat kantaa joka viikko säkin vaatteita sinne ja ongelma ei sillä poistu.

Nyt kun lapsi on vielä pieni, niin asia menee jotenkin,
mutta kunhan ikää tulee niin aletaan kiusaamaan tarhassa, eskarissa ja koulussa.
Kyllä sitä kaikenlaista vaatetta on lasten yllä tarhassa ja kukaan ei edes parhaimpia vaatteita tarhaan laita,
mutta jos tilanne on kirjoittamasi kaltainen, lapsi joutuu silmätikuksi ja kiusatuksi.

Puhu tästä vanhempien kanssa ennen kuin lapsi joutuu kärsimään

"PK:n täti"
Varsinkin kun lapsi on tyttö, niin silmätikuksi joutuminen on todennäköisempää ja tapahtuu varmasti aikaisemmin. Tytöt kiinnittävät toisten tyttöjen vaatteisiin huomiota jo hyvin pieninä.
Kirppariltakin saa kivoja vaatteita ja tavalliset legginsit eivät paljoa maksa. Asiallisia ulkoiluvaatteita saa käytettynäkin ja kunnolliset talvikengät talveksi ja lenkkarit kesäksi ovat mielestäni jokaisen lapsen perusoikeus. Ei niiden tarvitse kalleinta laatuaan olla, mutta kunhan ovat lämpöiset ja hyvät jalkaan.

Kyllä jo 5-vuotiaat kiusaavat toisia vaatteista ja saattavat kysellä, miksi sulla on taas likainen paita.

Niiis
Voisitko neuvoa siskoasi pyykkihuollossa? Otat aivan asiallisest puheeksi asian. Kerrot, että valkoiset pestään erillään, missä lämpötilassa lapsen vaattettia kannattaa pestä yms.. Ihan peruasioita..

On hienoa, että huolehdit ja välität sikontytöstä :)

Yhteistyössä